Alliannz:XXX
icemn 2007.05.05. 11:25
Az els verseny egy j plyn: a Trk Nagydj valdi kihvst jelent mind a csapatoknak, mind pedig a versenyzknek, hiszen sok-sok ismeretlen dolog vr mg rjuk az elttk ll htvgn. „Mindssze profi mdon kell megoldani a hzi feladatot.” – nyilatkozta Grant Tuff, a WilliamsF1 alakulat szmtgpes szimulcikkal foglalkoz szakembere.
A szmtgpes specialistknak igazn hossz id llt a rendelkezskre ahhoz, hogy minl alaposabb mdon segteni tudjanak a csapatoknak a Trk Nagydjra val felkszlsk sorn. A bitek s bjtok mesterei igyekeztek olyan mdon szimullni az j versenyplya vonalvezetst, amellyel a piltk szerezhetnek nmi ismeretet, mg mieltt tnylegesen kigrdlnnek az isztambuli plya aszfaltjra. Ezeknek a szimulcis programoknak az elksztshez elegend csupn egy vzlatrajz is. Az alapadatok kiegsztshez pedig (tapads, stb.) nagyszer segtsget tud nyjtani a plya opertora. Hasonlan hasznos adatokat nyerhetnek a csapatok a gumibeszlltktl is, amelyeket egytt feldolgozva remekl implementlni tudnak a szimulcis alkalmazshoz. Mindezek segtsgvel pedig egyre realisztikusabb tudjk tenni a piltk szmra elksztett programot. Termszetesen nem szabad elfelejteni, hogy ezek a programok nem ptoljk a valdi plyn szerzett tapasztalatokat, hiszen a megfelel sebessg kivlasztsa, vagy egy-egy kanyartechnika alkalmazsnak hatsa sokkal jobban rezhet, mint az ilyen szimultorokon. Amiben viszont valban nagy segtsg, hogy a vonalvezetst valamelyest memorizlni tudjk, gy mr nem lesz teljesen ismeretlen szmukra a trk aszfaltcsk, miutn megrkeznek a helysznre.
Ha azonban sikerl minl pontosabban megbecslni az aszfalt tapadsi jellemzit, akkor mris egy problmval kevesebbel kell szembeslnik majd a plyn. „Az j plya tapadsa jelenti az egyik legnagyobb kihvst, amely az egsz htvgre kihat.” – nyilatkozta Grant Tuff. „A szimulcik eredmnye a pnteki napra nzve gyakran hasznlhatatlan.”
A csapatok mrnkei megprblnak a szmtgpes elemzsekkel minl alaposabban felkszlni. Amikor egy Formula-1-es verseny els alkalommal kerl megrendezsre egy vadonat j plyn, ltalban mg akkor nem rendeztek semmilyen futamot sem az adott helysznen. Ez pedig azt jelenti, hogy semmilyen adat sem ll a csapatok rendelkezsre, mint pldul a trakocsi versenyekbl, amelyeket esetleg alkalmazni tudnnak a Formula-1-ben. Ilyen esetekben teht a plya opertorval kooperlva lehet nmi hasznos informcihoz jutni. Msik megoldsknt szoktk a mrnkk alkalmazni azt is, hogy a versenynaptrban mr rgebben szerepl plyn szerzett adatokat s tapasztalatokat megprbljk prhuzamba vonni az j versenyplyval. Ehhez viszont a szakembereknek ki kell vlasztani azt a plyt – amelyiket egybknt referencia plynak szoktak nevezni -, amely a kanyarok s az egyenesek kombinciit tekintve is valamelyest kapcsolatba hozhat az j helysznnel. Ha ez a kivlaszts megtrtnt, azt kveten kidolgoznak egy alapbelltst, amellyel a pnteki szabadedzsen kimennek a plyra.
Mg mieltt azonban a piltk az els edzsek alkalmval birtokba vennk a plyt, megprbljk azt minl alaposabban memorizlni. A rendelkezskre ll rajzok segtsgvel elemzik a kanyarokat, hogy melyek a balkezes, vagy melyek a jobbkezes kanyarvek, de termszetesen az egyenesek sem kerlik el a versenyzk figyelmt. Ez egy valban tapasztalt pilta szmra elegend informcit nyjt kezdskppen, hogy hol melyik sebessgi fokozatot kell vlasztania, illetve melyek azok a pontok, ahol el kell kezdenie fkezni a kanyarok eltt. A tanulsi program fontos rsze tbbek kztt az is, hogy miutn a csapatok megrkeznek az j plyra, kerkprral, robogval, vagy ppen gyalogszerrel bejrjk a ringet. Ez leginkbb gy szokott trtnni, hogy a piltval egytt megy a mrnke is, s adott esetben az egyes pontokon megllva megbeszlik a lnyegesebb szempontokat. Ezekre a bejrsokra azrt is van nagy szksg, mert msklnben nem igazn lehetne pontos informcit szerezni az aszfalt llapotrl, vagy a buk-, s meneklsi terek pontos kialaktsrl.
Ezt kveten kt-hrom krt tesznek meg ltalban, hogy az elzetesen begyjttt informcikat mintegy alkalmazsba vegyk, illetve jabb tapasztalatokkal segtsk majd az aut vgleges belltsainak megtallst. Nemcsak az aszfalt s a meneklsi terek vizsglata zajlik ilyenkor, hanem a plya szerves rszt kpez kerkvetket is alaposan szemgyre kell vennik a versenyzknek. Ennek az egyik legjobb mdja pedig az, ha egyszeren kiprbljk azokat. Ez azrt is fontos, mert tudnia kell a piltnak, hogy egy-egy kerkvetn trtn esetleges thaladskor (amelyet elg srn ignybe is szoktak venni) hogyan viselkedik az aut, illetve hogyan kell azt kormnyozni. Az aut gyakran elemelkedik az ilyen pontokon trtn thajtskor, de helyes belltsokkal, valamint versenyzi rutinnal „viszonylag knnyedn” a helyes irnyba tudjk azt tartani. Azt azonban nem szabad szem ell tveszteni, hogy az j plya valdi rejtett titkai csakis fokozatosan fognak eltrbe kerlni.
„Nhny dolgot ugyanis nem tudunk a szimultorral sem begyakorolni. Ki kell azokat prblni a valsgban.” – tette hozz a WilliamsF1 alakulat szmtgpes szimulcikkal foglalkoz szakembere, Grant Tuff.
Tudta azt, hogy …
… az Istanbul Racing Circuit, amely a Trk Nagydj helysznl fog szolglni, mr a 69-dik versenyplya 1950 ta, ahol Formula-1-es futamot rendeznek? A trkorszgi futam egszen pontosan a 745-dik verseny lesz a Formula-1 trtnelmben, s Trkorszg a 26-dik orszg, amelyik vendgl ltja a szguld cirkusz meznyt.
|