Allainz:XXIX.
icemn 2007.03.31. 13:45
A Formula-1-ben rendkvl fontos szerepet jtszik a pilta s a versenymrnk kztti ktirny kommunikci. E kt szemly kztt elhangzott beszlgetsek rszleteit teljes titoktarts veszi krl, vagyis az illetkes csapattagokon kvl mindenki ms szmra tabutmrl van sz. A versenyz s a mrnk kztti szoros s maximlis bizalmon alapul kapcsolat kulcsfontossg szerepet jtszik abban, hogy az adott versenyaut hogyan tud majd teljesteni a plyn. „Mindssze csak jl egytt kell mkdnik, s ha ehhez a megfelel bizalom is trsul, akkor minden helyzetet meg tudnak oldani.” – nyilatkozta a BMW Williams F1 csapat alkalmazsban ll Frank Dernie.
Az igazat megvallva a versenyz s a mrnk kztt nem sok prhuzamot lehet vonni, vagyis nem sok kzs jellemzvel lehet ket felruhzni. A piltk ugyanis sok-sok milli dollrt keresnek, s gyakran exkluzv helyen lnek (mint pldul Monaco), mg ezzel szemben a mrnkk ltalban 60 rt tltenek el hetente a szmtgpek eltt, minden egyes verseny alkalmval. Amikor viszont az a cl, hogy a versenyaut minl gyorsabb legyen, valamint minl tkletesebb belltsokkal legyen felruhzva, akkor a piltnak s a mrnknek teljes bizalommal kell egyms irnt lennik. Egy dolgot ugyanis nem szabad elfelejteni: a mrnk nem versenyz, a versenyz pedig nem mrnk. ppen ezrt ha jl egytt tudnak dolgozni, csakis egytt alkothatnak egy tkpes prost a sikerek elrsnek rdekben.
Amikor a pilta megrkezik a verseny helysznre a futamot megelz cstrtki napon, az els dolga nem ms, mint hogy ketten a mrnkvel egytt lelnek, s megbeszlik az alapvet stratgiai pontokat. Egy ilyen megbeszls sorn lland tmaknt szerepel a versenyaut fontosabb belltsi paramterei, amelyeket az adott plyra jellemz mdon kell, hogy kivlasszanak. Szintn eltrbe kerlnek azok az elemek is, amelyeket az alakulat az adott futamra fejlesztett ki. A htvgre szba jhet gumiabroncsok mellett a versenystratgia alapjait is tbeszli a pilta-mrnk pros. A pnteki s a szombati szabadedzsek alkalmval a versenyz jra s jra visszatr a boxba, hogy megossza tapasztalatait s benyomsait az autjval kapcsolatban, illetve hogy az a plya egyes pontjain hogyan viselkedik. (Melyik rszen alul-, vagy ppen tlkormnyzott, hol nem megfelel az aut mechanikai tapadsa, stb.) Csakis ilyen mdn lehet minl pontosabb belltsokat elvgezni a versenyautn, hogy utna a pilta minl kevesebb problmval szembesljn a plyn, illetve a versenyt ne akadlyozza semmifle mszaki problma. Ahhoz, hogy a mrnk a lehet legjobb munkt tudja vgezni, elengedhetetlen, hogy a versenyz minl aprlkosabb mdon rja le az adott problmt, valamint a plyn szerzett tapasztalatait. Csakis ebben az esetben lehet igazn sikeres egy csapat.
A mrnkk szempontjbl nzve az szmt igazn j versenyznek, aki rzi, hogy a plya melyik pontjn veszt kridejbl. „Nhny pilta el tud mondani minden olyan szempontot, amely gyorsabb tudja tenni a versenyautt.” – tette hozz Frank Dernie, aki mr tbb mint 30 ve tevkenykedik a Formula-1-ben. „Csakis ebben az esetben vagy kpes megoldani idben az adott problmt. Pldul elsknt tapasztalja meg, ha egy lasstnl alulkormnyozottan viselkedik az aut, s ennek megfelelen tadja az informcikat, hogy utna javtani tudjunk a belltsokon.” Sajnos nem minden versenyzrl mondhat el ez a j tulajdonsg. Sam Michael, a Williams csapat technikai igazgatja a kvetkezt mondta ezzel kapcsolatban: „Vannak piltk, aki szinte vgtelen trtnetknt kpesek elmondani mindent az autjuk viselkedsrl. A versenyek htvgjn viszont minden fel van gyorsulva. Ha tl sokat foglalkozol a hibkkal, akkor nagyon sok idt vesztesz.” – tette hozz a szakember.
Az egyik olyan versenyz, aki nagyon meg tudja knnyteni precz ismertetivel mrnknek a munkjt nem ms, mint Nick Heidfeld. A Williams alakulat nmet piltja pontosan ismeri, hogyan kell elmondania, s elemeznie minden egyes kanyart, hogy utna azt meg tudja beszlni versenymrnkvel. A BMW Motorsport igazgatja, Mario Theissen is meg van elgedve Heidfeld munkjval, aki maximlis figyelmet szentel az aut viselkedsnek elemzsre, s megfelel mdon osztja meg szrevteleit az arra illetkes szemlyekkel. „Nagyszeren tud segteni mind a tesztelsek, mind pedig a fejlesztsek sorn.” – nyilatkozta Theissen r. „Teljes mrtkben elismeri, hogy egy kivl autversenyz, s nem pedig egy amatr mrnk, aki minden esetben elmondja a vlemnyt. A mrnkk szempontjbl nzve pedig Nick tkletes pilta.” – tette hozz elgedetten a nmet szakember.
A Formula-1-es versenyaut belltst tulajdonkppen egy sakkjtkhoz is lehetne hasonltani. A legnagyobb krds minden esetben az szokott lenni, hogy mi trtnik akkor, ha megvltoztatunk egy paramtert. Mieltt a szmtgpek igazn betrtek volna az F1 vilgba, teljes mrtkben a versenyz megrzsein alapult az autk belltsa, s a pilta, valamint a szerelk kztti kommunikci szintn nagyon lnyeges volt. Manapsg viszont laptopok s nagyteljestmny szmtgpek segtik a mrnkk s a versenyzk munkjt, amelyekkel az aut minden lnyeges paramtert elemezni s rgzteni tudnak. „A legfontosabb informci a mrnkk szmra a krid.” – tette hozz Frank Dernie. „A msodik leglnyegesebb pedig a pilta vlemnye s megrzse, valamint a klnbz telemetriai adatok. Ezek nlkl nem igazn lehetne megfelel vltoztatsokat elvgezni az aut belltsban.”
A versenyz s a mrnk kztt teht tkletes bizalomnak kell lennie. Csakis ebben az esetben lehet megfelel teljestmnyt, s j eredmnyeket elrni a Formula-1-ben.
Tudta azt, hogy …
… a versenyz s a mrnk kztti munkamegoszts nem volt mindig olyan a Formula-1-ben, mint ahogyan az a napjainkban megvalsul? Erre a legjobb pldaknt Jack Brabhamet lehetne megemlteni. Az ausztrl fiatalember nemcsak kora egyik legsikeresebb autversenyzjeknt tndklt, hanem sajt mrnke, konstruktre s fnke is volt egyben. Manapsg viszont a siker teljes mrtkben elkpzelhetetlen anlkl, hogy a pilta mgtt ne llna ott a mszaki ismeretekben jrtas mrnksgi tmogats.
|