Allianz:XXV.
icemn 2007.03.31. 13:35
A sznszlas anyagbl ksztett klnbz rtegeknek ksznheten rendkvl nagy szilrdg, a sisakrostly megfelel kialaktsa tkletes kiltst s a versenyz fejformjhoz igazod kialaktsnak ksznheten a lehet legnagyobb komfort jellemzi a Formula-1-es piltk ltal viselt sisakokat. Ezeknek a ruhadaraboknak nemcsak az a szerepe, hogy valamifle jelkpe legyen a szguld cirkuszra jellemz igen szigor biztonsgi elrsoknak s a motorsportsport legmagasabb kategrijban jelen lv cscstechnolginak, hiszen kls formjbl, illetve kialaktsbl addan a versenyaut aerodinamikai viselkedst is dnt mdon befolysolja.
„Amellett, hogy a versenyzk buksisakja a versenyzi ruhzat egy darabja, igazodnia kell a jrm aerodinamikai kialaktshoz.” – nyilatkozta Dickie Stanford, a Williams-BMW alakulat csapatmenedzsere. „ppen ezrt minden egyes szezon eltt tesztelni szoktuk a sisakokat is a szlcsatornban, s a gyrtval szorosan egyttmkdve trtnik meg a vgleges kialaktsa.” – magyarzta a csapat szakembere.
Amikor egy versenyz szmra sisakot ksztenek, annak gy kell megtrtnnie, hogy lehetleg hosszabb tvon tudja majd azt hasznlni. Manapsg mr ezek a versenyzi kellkek egyedi termkeknek minslnek, hiszen egynre szabottan kszlnek el. Egyedisgbl s a felhasznlt anyagok minsgbl kifolylag az ellltsi kltsge sem elhanyagolhat az F1-es buksisakoknak. A Braunschweigben tallhat Schubert Engineering - amely tbbek kztt Michael Schumacher sisakjait is kszti - az egyik olyan gyr, amely professzionlis fejvdkkel ltja el a Formula-1 meznynek egyes kpviselit. Ezek kz tartozik pldul a Williams csapat mindkt versenyzje, Nick Heidfeld s Mark Webber is. A buksisakok elksztse sorn nagyon fontos szempont, hogy a viselje szmra a lehet knyelmesebb legyen, vagyis bels kialaktsa maximlis komfortrzetet biztostson. A gyrts els fzisban tulajdonkppen pontos mintt vesznek a pilta fejformjrl, s a meghatrozott paramterek alapjn mr egy felprblhat modellt ksztenek. Amikor megfelelnek bizonyul az adott sisak, akkor a gyrban a jl ismert si egyiptomi szokshoz hasonlan, ahogyan a mmikkal kapcsolatban is eljrtak, egy jabb munkafolyamat kvetkezik: A pilta fejformja alapjn elksztett modellt sznszlas anyaggal rtegrl-rtegre beburkoljk.
Jllehet, hogy az egyedi mdon elksztett buksisakok, amelyekhez hasonlkat a motorosok vilgban is meg lehet tallni, nemcsak knyelmi szempontokat szolgl, hanem nagyon fontos biztonsgi szerepet is betltenek. „Amikor megvsrolunk egy buksisakot, az elsdleges dolog amit le szoktak ellenrizni, hogy mennyire knyelmes.” – nyilatkozta Dr. Christoph Lauterwasser, az Allianz Technolgiai Kzpontjnak kpviselje. Vlemnye szerint egy sisakot csak azutn kellene megvsrolni, ha mr legalbb tz percet viselte azt a vsrolni szndkoz szemly.
Mg a "kznsges" motorkerkprokhoz hasznlatos buksisakok hrom rtegbl llnak - prnzs, kls s bels rteg -, a Formula-1-ben alkalmazott sisakok esetben nem kevesebb, mint 17 klnbz rtegrl beszlhetnk. A pontos sszetevkrl termszetesen nem sokat tudhat a htkznapi ember, hiszen azokban a gyrakban, ahol ezeket a klnlegesen kialaktott F1-es fejvdket ksztik, gondosan gyelnek arra, hogy semmifle informci ne szivrogjon ki a felhasznlt anyagok s az alkalmazott technolgit illeten. Annyit azonban tudni lehet, hogy a versenyzk ltal hasznlt sisakok megfelel szilrdsgnak biztostshoz sznszlas, az igen pontosan meghatrozott tzllsgi szinthez aramid s polietiln anyagokat alkalmaznak, amelyek a golyll mellnyek gyrtsnl is megtallhatak. (Az aramid legfontosabb tulajdonsgai kz leginkbb a hstabilits, a nagy szilrdsg s rugalmassgi modulus tartozik. - a szerk.) Mindezek mellett az alumnium, a magnzium s az epoxigyanta is a gyrtsi alapanyagok rszt kpezik. A sznszlas anyagok felhasznlsnak ksznheten a buksisakok rendkvl kis slyt, hozzvetlegesen 1,25kg-ot kpviselnek. A knny sisakok hasznlatnak pedig egyrtelm elnye van: cskken a versenyz nyakizmaira hat terhels nagysga, amely leginkbb a kanyarokban jelenik meg halmozottabb mrtkben.
A buksisakok gyrtsa sorn a sznszlas anyagbl elksztett rtegeket specilis ton ragasztjk ssze. Ezt kveten a sisakot autoklvba helyezik, ahol magas nyomson s 132C-os hmrskleten kigetik. Nhny helyen, mint pldul az als rszn s a sisakrostly helynek a kivgsnl alumnium- s titnerstst hasznlnak a szakemberek. A sisak bels rszt kt rtegben tzll Nomex anyaggal blelik ki. A piltk fejvdjben egy kisebb szellz rendszer is megbjik, amely biztostja a friss leveg ramoltatst a sisak belsejbe. Ez a rendszer msodpercenknt 5 liternyi friss levegt biztost viselje szmra. Termszetesen a lgram tjba egy nagyon finom szemcszettsggel rendelkez szrt is elhelyeznek, hasonlkppen azokhoz, mint amilyenek a fkek htsnl is gondoskodnak a tiszta, szennyezdsektl mentes htleveg ellltsrl. A sisak szerves rszt kpezi mg a boxutcai szemlyzet s a pilta kztti kommunikcihoz szksges rdi is, amely szintn be van ptve ezekbe a biztonsgi felszerelsekbe. A kivl kutatsi s fejlesztsi munkknak ksznheten a sisak belsejben mrhet zajszintet 100 decibel al sikerlt cskkenteni.
A buksisakbl trtn tkletes kilts ltfontossg a versenyzk szmra. A pilta miutn magra lttte fejvdjt, egy mindssze 3mm vastagsg tzll polikarbont anyagbl ksztett sisakrostlyt tud lehajtani a szeme, illetve az arca el, amelyen keresztl kifogstalan kiltsban rszesl. Azok, akik jobban szemgyre veszik ezeket a sisakokat, bizonyra szrevettk mr, hogy ezek a sisakrostlyok a napszemvegekhez hasonlan sznezett formban is jelen vannak. St mg a kls fnyviszonyoknak megfelelen sttedni, illetve vilgosodni is tudnak. Ez utbbinak olyan helyszneken van nagyobb szerepe, mint pldul a monaci hercegsgben kialaktott utcai versenyplya rszt kpez alagt esetn: amikor ugyanis a pilta behajt az alagt belsejbe, az ott lv kisebb fnyviszonyok hatsra a sisakrostly ki fog vilgosodni, amikor viszont kihajt onnan a versenyz, az ers napsts, illetve a nagy fnyerssg kvetkeztben pedig a msodperc trt rsze alatt elsttedik. Annak ellenre, hogy a tli idszakban pihen a Formula-1 meznye, a sisakrostlyok fttt kivitelben is lteznek.
Mieltt az FIA (Fdration Internationale de l"Automobile = Nemzetkzi Automobil Szvetsg, a szerk.) engedlyezn a buksisak hasznlatt, klnbz teszteken, tbbek kztt trsteszteken is t kell esnie. Az gynevezett "behatols teszt" alkalmval pldul egy 3kg-os hegyes fmtrgyat ejtenek r a sisakra 3 mteres magassgbl, amelyet mindenfle krosods nlkl el kell viselnie. Egy msik vizsglat alkalmval pldul a nyakszjat teszik prbra gy, hogy egy 38kg-os terhels hatsra a szj nylsnak mrtke nem haladhatja meg a 30mm-t. Mindezek mellett ezeknek a fejvdknek 45 msodpercig ellen kell tudni llni a 800C-os lngnak is. Ilyen esetben a sisakon belli hmrsklet rtke nem haladhatja meg a 70C-os rtket.
Annak ellenre, hogy a Formula-1-es sisakok tulajdonkppen korltlan ideig felhasznlhatak, srn le szoktk cserlni azokat. A Williams csapatnl pldul Dickie Stanford minden egyes nagydj sorn kt vadonat j sisakkal ltja el Heidfeldet s Webbert.
Tudta azt, hogy …
… egy Formula-1-es buksisak gyrtshoz felhasznlt cscstechnolgit kpvisel sznszlas anyag hozzvetlegesen 12.000 mikroszlacskt tartalmaz? Vagy azt, hogy ezek mindegyike 15-szr vkonyabb az emberi hajszlnl, valamint azt, hogy egyetlen egy sisak gyrtsa sorn felhasznlt szlak hossza elrheti akr a 16.000km-es hosszsgot is?
|