Allianz:XXIV.
icemn 2007.03.31. 13:33
Teljes mrtkben meg kell gyzdnik arrl, hogy minden egyes rszlet a Technikai Szablyknyvben lertaknak megfelel mdon lett-e elksztve, illetve kialaktva, valamint a versenyaut maximlisan kielgti-e a Formula-1-re jellemz igen magas szint biztonsgi elrsokat. A soron kvetkez versenyen, az Amerikai Nagydjon is ugyanazok a szempontok a legfontosabbak, mint a szezon sszes tbbi versenyhelysznn: a tkletes bizalom s a mg alaposabb meggyzds.
Az FIA (Fdration Internationale de l"Automobile = Nemzetkzi Automobil Szvetsg, a szerk.) testletn bell mkdik egy olyan szervezet, amelynek tagjai „sasszemekkel” kell, hogy rendelkezzenek ahhoz, hogy minden rszletre kiterjeden a felgyeletk alatt tartsk a csapatokat mr a versenyhtvgk els napjtl, cstrtktl kezdden. A csapatoknak kell idben a technikai delegtus rendelkezsre kell bocstania mindkt versenyautjukat, st mg a tartalknak sznt aut sem kerlheti el a vizsglatot vgz szakemberek figyelmt. Mindez azt jelenti, hogy 30 versenyautt kell mrsek tjn leellenriznik, valamint lemrni azok slyt. Ezek a vizsglatok termszetesen nem kevs idt vesznek ignybe. Hozzvetlegesen hat munkarra van szksg ahhoz, hogy az FIA a szablyzatban megadott szempontok alapjn elvgezzen minden egyes feladatot. Az autversenyzs elit kategrijnak is nevezett Formula-1-ben ugyanis minden egyes grammnak, s minden egyes millimternek rendkvl fontos szerepe van. Az elzetes vizsglatok alkalmval ritkn derl fny hatalmas rendellenessgekre, hiszen a csapatok az aut belltsait s a kritikus elemek paramtereit mr a gyrukban leellenrzik mg azt megelzen, hogy megrkeznnek az adott verseny helysznre. Ennek rendkvl egyszer oka van. „A versenyautk elksztsvel kapcsolatban egyrtelmen elmondhat, hogy azok minden egyes eleme azon a hatron mozog, amely mg ppen megengedett. Az egsz szezon sorn folyamatosan vgeznek fejlesztseket, amelyeknek eredmnyekppen jabb s jabb alkatrszek kerlnek felhasznlsra. Ha ezeket beptsket megelzen mi magunk vizsgljuk meg, akkor ezltal elkerlhetek lesznek az gynevezett vletlen meglepetsek versenyplyn trtn elfordulsa.” – nyilatkozta Sam Michael, a BMW Williams F1 csapat technikai igazgatja.
Ahhoz, hogy a vizsglbizottsg tagjaival szemben egyforma elvrsok rvnyesljenek, az FIA szakembergrdjnak mkdst a Technikai Szablyknyvben pontosan megfogalmaztk. Pldaknt megemlthet, hogy miden egyes versenyauthoz kirendelnek egy olyan szemlyt, aki az egsz versenyhtvge alatt folyamatosan figyelemmel ksri az autval kapcsolatban trtnt dolgokat. Csakis azok az autk vehetnek rszt a pnteki napon megrendezett els szabadedzsen, amelyek sikeresen testek a nagydjak htvgjt kpez cstrtki elzetes tvizsglsokon. A msodik napon az ellenrzseket vgz csapat Jo Bauer vezetsvel vletlenszeren kivlasztjk azokat a versenygpeket, amelyeket ismtelten t kvnnak nzni. A vizsglatok elvgzshez pedig az FIA szakemberei rszre, illetve az ilyen jelleg feladatok elvgzsre ltrehozott s elklntett terletre kell behajtani az autval. Egy-egy ilyen akci alkalmval nem trvnyszer, hogy a versenyaut minden egyes porcikjt tnzik, hiszen az is elfordulhat, hogy csak az aut magassgt, vagy az els kerekek krli terletet, vagy pldul a hts lgterel szrny szlessgi mreteit ellenrzik le mindssze. A versenyhtvge folyamn tbb alkalommal, illetve a futam leintst kveten is vesznek mintt az autk zemanyagtartlyban tallhat „nedbl”, amelyet azonnal analizlni tudnak az aktulis futam helysznn kialaktott FIA laboratriumban. Abban az esetben pedig, ha a minta vizsglatnak eredmnye nem bizonyul megfelelnek, vagyis nem egyezik meg azoknak a kritriumoknak, amelyet a szezon eltt megszabtak, akkor eljrs lefolytatst kezdemnyezi a Formula-1 trvnyhoz testlete.
Ahogyan kzeleg egy adott verseny idpontja, a felgyelk egyre lnkebbek lesznek. A technikai vizsglbizottsg szakemberei teht vletlenszeren kivlasztanak egy-egy autt, hogy aztn azt "zekre szedve" tvizsgljk, lemrjk mszaki paramtereit, valamint annak slyt. Ez valamelyest egyszer feladat, hiszen egyetlen egy jrmvel kell egyszerre foglalkozni. A verseny napjn, vasrnap azonban mr egy kiss sszetettebb a helyzet, ugyanis a vizsglatokat vgz szemlyeknek az zemanyagmintk mellett a fktrcskat, vagy akr a gumiabroncsok felletnek llapott, illetve minsgt is le kell ellenriznik. Az elzekben emltett ellenrzsek az idmr ideje alatt is tartanak, s azt kveten a futam vgig mr nem kell a versenyautkkal jabb vizsglatok vgrehajtsa miatt az FIA bri testlete el llni.
A verseny leintst kveten sincs nyugta sem a csapatoknak, sem pedig a versenybrknak, hiszen a mrlegelsi procedra ismt kezdett veszi. A piltknak teljes harci dszben fel kell llni a mrlegre, majd azt kveten az autt is lemrlegelik, s utna meg tudjk llaptani, hogy az gy kapott sszrtk a megengedett hatrrtken bell van-e. Szmtgpek segtsgvel sszestett eredmnyek alapjn pedig egyrtelmen kiszrhetv vlnak azok, akik esetlegesen a bvs hatrrtk alatt lennnek. A munka azonban nem annyira egyszer, mint amilyennek els rnzsre tnik. Az rtkelsek gyakran jszakba elhzd munkafolyamatokk, illetve elemzsekk alakulhatnak, amikor is Jo Bauer s csapata mindent megtesz a korrekt rtkek meghatrozsa rdekben. A versenyek vgeredmnye ugyanis mg mindaddig nem mondhat vglegesnek, amg ezeket az elemzseket teljes mrtkben el nem vgzik, hiszen az esetleges szablytalansgoktl fggen az FIA mg alakthat a vgs befut sorrendjn. Abban az esetben ugyanis, ha a vizsglatokat vgz szemlyek eltrst szlelnek a szablyknyvben megadott szempontokhoz kpest, ktelesek azt jelenteni a Verseny- s Sport Bizottsgnak, akik a szablytalansg mrtktl fggen dntenek a bntets mrtkrl.
Jllehet ugyan, hogy a versenyplyn nagyon szigor szempontok szerint folytatjk le az elzekben emltett ellenrzseket, de az FIA egy kln vizsglatot is elrendelhet a technikai szablyok betartsnak fellvizsglata cljbl.
Mindenesetre Jo Bauer csapatnak mg j ideig sok-sok munkval kell szembeslnie a jvben.
*** Tudta azt, hogy …
… a mrnkk a Formula-1-ben mindig igyekeznek jabb s jabb elkpzelseiket oly mdon megvalstani, hogy a szablyoknak eleget tve, de bizonyos rtelemben „kijtszva” azokat a lehet legjobban szolgljk a csapat rdekeit?
Ennek szemlltetsl hrom pldt emltennk meg:
1. A Brabham istll 1978-ban egy nagyobb mret propellert ptett be a BT46-os nvre keresztelt versenyaut hts rszhez annak rdekben, hogy nvelni tudjk az autra hat leszorter nagysgt.
2. A Lotus csapat az 1980-as esztendben egy gynevezett iker-karosszris versenyautt fejlesztett ki. Ettl az jtstl azt vrta az alakulat vezetsge, hogy cskkentsk az aerodinamikai oldalon jelentkez negatv hatsokat, valamint a merev felfggesztsi rendszer miatt keletkezett vibrci mrtkt.
3. 1981-ben Nelson Piquet kisebb rtartalm zemanyagtankkal szereltette fel autjt annak rdekben, hogy kisebb sllyal rendelkezzen. Olyan hts szrnyat tetetett fel, amelynek segtsgvel elrte a szablyzatban megadott minimum slyhatrt. Abban az vben pedig a brazil pilta a vilgbajnoki cm bszke tulajdonosv vlt.
|