Allianz:XXIII.
icemn 2007.03.31. 13:30
A Kanadai Nagydj helysznl szolgl, a legends Gilles Villeneuve nevt visel versenyplya esetben is ez az egyik legfontosabb tnyez. Frank Dernie, a BMW Williams F1 csapat kpviselje a kvetkezt nyilatkozta ezzel kapcsolatban: "Abban az esetben, ha teljes mrtkben megbzol a fkjeidben, akkor leszel kpes igazn maximlis mdon kihasznlni a versenyautdban rejl lehetsgeket."
A Formula-1 trtnelmnek korai szakaszban a versenyautk fkeit aclbl ksztettk el. Az 1982-es vtl kezdden viszont az aut ezen rszeit mr sznszlas kompozit anyagok felhasznlsval lltjk ssze, amelynek ksznheten ezek slya hozzvetlegesen az 1/4 rszt teszik ki az aclbl ksztett trsaiknl. Ezt a szempontot pedig, amikor minden szzadmsodperc szmt a Formula-1-ben, egyltaln nem lehet figyelmen kvl hagyni, hiszen mint azt mr megszokhattuk az autversenyzs kirlykategrijban, a fejlesztsek sorn nagyon nagy figyelmet fordtanak az egyes elemek megtervezsnl s elksztsnl arra, hogy minl kisebb sllyal rendelkezzenek. A sznszlas anyagok alkalmazsa mellett szl tbbek kztt az is, hogy ebbl a kompozit anyagbl ksztett fktrcsk s fkbettek sokkal ellenllbbak a hirtelen trtnt fkezsek sorn is. Termszetesen ezeknek az elemeknek az ellltsa a cscstechnolgit kpvisel alapanyagok alkalmazsa, s a gyrtsi technolgia komplexitsa miatt nem kis kltsgvonzattal rendelkezik.
Az egyes elemeket igen magas hmrskleten, egszen pontosan 2.500C-on, nagy nyoms alatt, autoklv segtsgvel ksztik el. Ez az eszkz tulajdonkppen nem ms, mint egy olyan vastag fal edny, amelyet nagy nyoms s magas hfok alatt lejtszd vegyi folyamatok esetn hasznlnak. Az autoklvban sszelltott „nyers” elemeket egy hatalmas kemencbe helyezik, ahol az elzekben emltett hfokon pontosan megadott idtartam alatt kigetnek. Az elzekben emltett procedra teht meglehetsen kltsges: egy teljes fkgarnitra hozzvetlegesen 7.000 eurba kerl, s ezek kzl is a legtbb kilomter, amelyet problma nlkl meg lehet tenni velk, nem tbb, mint 350km.
Biztonsgi okok miatt a Formula-1 technikai szablyrendszere kt klnbz fkpad alkalmazst rja el, amelyek segtsgvel a versenyaut els s hts fkeinek a tesztelse s belltsa hajthat vgre. Annak pedig igen egyszer oka van, hogy mirt is kell ktelez mdon kt fkpadot fenntartani: abban az esetben, ha az egyiket valamilyen mszaki problma miatt nem lehetne hasznlni, akkor mg mindig ott van egy msik. A fktrcsk maximum 28mm vastagsgak lehetnek, s tmrjk nem haladhatja meg a 278mm-t. Mindezek ellenre az elzekben emltett paramterek nem befolysoljk olyan nagy mrtkben azt, hogy mekkora hmrsklet keletkezik majd rajtuk. Ha a versenyz a maximlis sebessgrl elkezd lasstani, akkor a fk hmrsklete 1 msodpercen bell elrheti akr az 1.000C-ot is. 400C alatt viszont a sznszlas anyagbl ksztett F1-es fk nem fejt ki megfelel fkhatst. ppen ezrt a szakemberek lltsa szerint ezeknek az elemeknek az optimlis zemi hmrsklete 650C, ahol tkletes mdon ltjk el a rjuk bzott feladatokat. A hmrskleti rtkek teht az elzekben lert tartomnyon bell vltakoznak, fleg olyan esetekben, amikor a pilta egy-egy ltvnyos manver vgrehajtshoz a fkpedlt is hasznlatba veszi. A Formula-1-es versenynaptr helysznei kzl pldul a monzai, s a soron kvetkez montreali versenyplykrl tartjk azt, hogy nagyon is ignybe veszik a versenyautk fkrendszert.
A megfelel egyensly fenntartsa teht nem ppen egyszer feladat. Abban az esetben, ha a fkek tl sok alkalommal hlnek le, akkor nem lesznek olyan ellenllak a fkezs sorn keletkez srlds okozta kopssal szemben, ha viszont tlzottan hossz idtartamig zemelnek az elzekben emltett 1.000C krnykn, akkor nem fogjk tllni a teljes versenytvot. Ennek a kockzata klnskppen a Gilles Villeneuve nevt visel plyn trtn szguldozs sorn igen nagy: a versenyzk a gyors egyenesekben akr a 320km/h-s sebessget is elrhetik. A meglehetsen nagy sebessg egyeneseket s a sok-sok lasstt tartalmaz kanadai ring esetben teht nagyon sok alkalommal kell a versenyzknek hasznlniuk a fkpedlt. ppen ezrt, hogy az autk fkei ne melegedjenek fel tlzottan nagy hmrskletre, illetve ez a folyamat ne tartson nagyon hossz ideig, a megfelel mdon megtervezett s kialaktott htsi rendszer segtsgvel mialatt a pilta egy-egy egyenest igyekszik minl rvidebb id alatt megtenni (mikzben a fkek nyugalmi llapotban vannak), a fktrcst s a fkbetteket le kell hteni. „Ez jelenti az egyik legnagyobb kihvst Kanadban.” – tette hozz Dernie. „A kanyarok kztt le kell hteni a fkeket oly mrtkben, hogy megfelel mdon tudjanak az egsz verseny alatt teljesteni.”
A htfolyadkok hasznlata tiltott dolog a Formula-1-ben, ami azt jelenti, hogy a fkek htst a rajtuk tramoltatott leveg segtsgvel lehet megoldani. A fktrcskon kialaktott furatokon, vagy ms nven mondva a perforcikon keresztl tramlott leveg pontosan el tud jutni a magas hmrsklet kialakulsa miatt kritikusnak tlt fktrcskhoz s fkbettekhez. Azzal, ha ezeknek a perforciknak a nagysgt megnvelik, jobb lesz ugyan a fkek htsnek a hatsfoka, de aerodinamikai szempontbl viszont nem ppen kedvez hatst fog eredmnyezni. Abban az esetben, ha pldul a montreali versenyre ezeket a perforcikat egy kiss nagyobb mretben ksztik el, akkor ez hozzvetlegesen 1.5%-ot jelent az aerodinamikai hatkonysg rovsra, vagy mskppen mondva 1km/h-val cskken a versenyaut sebessge. De termszetesen azt sem szabad szem ell tveszteni, hogy az aerodinamika mg nem minden. A mrnkknek – akik megvltoztatjk ezen perforciknak a mrett – meg kell tallniuk azt a legmegfelelbb egyenslyt, amely a nagy sebessgrl trtn lefkezsek miatt a fktrcsk s a fkbettek minl nagyobb kopsllsghoz, illetve felleti tartssghoz vezet. „A versenyaut fkezsi folyamata rendkvl sszetett dolog.” – nyilatkozta Gavin Fisher, a BMW Williams F1 csapat vezet tervezje. „A fkek, a gumik s az aerodinamika ltal generlt leszorter egyttes klcsnhatsbl lehet elrni a legoptimlisabb fkezst.”
Az vek folyamn a szemlyautk esetben is egyre inkbb megntt a fkekkel szemben tmasztott kvetelmny. „A 250km/h-s vgsebessggel s a hozzvetlegesen kt tonns sllyal rendelkez jrmvek esetben is a lehet legrvidebb id alatt kell a mozgsi energit lekzdeni.” – nyilatkozta Dr. Christoph Lauterwasser, az Allianz Technolgiai Kzpontjnak szakembere. „ppen ezrt a legknnyebb, kevs karbantartst ignyl fktrcsk alkalmazsa kezd elterjedni, amelyeket kermiaersts sznszlas anyagokbl ksztenek.”
A rendelkezsre ll cscstechnolgit kpvisel anyagok felhasznlsa ellenre is a Formula-1-es versenyzknek a fkezst sok esetben mgis „sztnszeren” kell vgrehajtaniuk, hiszen semmifle segdeszkz (pldul ABS) sincs megengedve a szmukra. ppen ezrt a csapatoknak kell gy megtervezni s elkszteni a versenyautikat, hogy a fkezsbl add erhatsok a lehet leghatkonyabb mdon legyenek elosztva az els s a hts tengelyek kztt. Ehhez segtsgl szolglnak az olyan belltsi lehetsgek, mint pldul a fker elosztsa a versenyaut ells s hts rsze kztt. Ezt a belltst ltalban gy szoktk elvgezni, hogy az els tengelyre a fker 60%-a, mg a hts tengelyre a maradk 40% kerl. A fkek megfelel mdon val kezelse dnten befolysolja a gumiabroncsok llagnak, illetve felleti minsgnek alakulst. Mint ismeretes az idei vben olyan j szablyozs trtnt bevezetsre, miszerint a versenyzk csakis abban az esetben cserlhetik ki egy versenyhtvgn az abroncsukat, ha azt valamilyen srls, illetve defekt ri. ppen ezrt az aut belltsnl klnskppen oda kell figyelni a fkek megfelel belltsra, hiszen egy-egy rosszul meghatrozott paramter dnten befolysolhatja a verseny vgkimenetelt.
Tudta azt, hogy …
… a teljes fkezs sorn a fkpedlokra hozzvetlegesen 80kg-nak megfelel ervel kell rlpni? Ehhez pedig felttlenl szksges a megfelel edzsi programmal folyamatos kondciban tartott lbizomzat, amelyre pldul a monzai futam sorn legalbb 212 alkalommal van szksg, hiszen az olaszorszgi verseny alatt kzeltlegesen ennyiszer kell kemnyebben a fkpedlra taposnia a piltnak. Egy-egy ilyen fkezs sorn a lassulsbl add terhels nagysga elrheti akr az 5G-nek megfelel mrtket is. Ez azt jelenti, hogy a pilta feje, amely 6kg-ot tesz ki s a rajta lv sisak slya, amely 1.5kg-os, egy nagyobb mrtk fkezs sorn az 5G-s terhelsnek ksznheten akr 37.5kg-nak is rezhet. Az ilyen irny ignybevtelek leginkbb a versenyz nyakizmait veszik ignybe, amelyeknek az erstsre szintn specilis gyakorlatok elvgzse szksgeltetik. Mellesleg ennek a terhelsnek a cskkentshez semmifle fkrsegt rendszer alkalmazsa sem megengedett a Formula-1-ben.
|