Allianz:XXI.
icemn 2007.03.31. 13:26
Nincs ugyanis msik olyan futam, ahol a piltnak s autjnak olyan tkletes sszhangban kell dolgoznia, mint a labirintushoz hasonlthat utcai versenyplyn Monte Carlban. „Ez a verseny jelenti a legnagyobb kihvst a Formula-1 szmra.” – nyilatkozta Sam Michael, a BMW Williams F1 csapat technikai igazgatja.
Amikor a Formula-1 meznye a kis hercegsgbe rkezik, akkor az egsz vilg szeme erre a nem ppen olcs, de annl inkbb csodlatos helysznre figyel. A brazil nemzetisg Nelson Piquet – aki a harmadik vilgbajnoki cmt a Williams csapat szneiben szerezte meg 1987-ben – sohasem tudott els helyen vgezni a monaci futamon. Piquet vlemnye is egyezik sokak lltsval, hogy aki itt akar versenyre kelni az ellenfelekkel, annak meglehetsen nagy llkpessggel kell rendelkeznie ahhoz, hogy a lehet legjobb eredmnyt rje el. „Ezen a plyn olyan rzs versenyezni, mintha egy helikopterrel keresztlreplnl a nappalin.” – nyilatkozta kiss viccesen az egykori brazil pilta. A 900 lers versenygpekkel - amelyek nem ritkn elrik a 300km/h-s sebessget is ezeken az utckon – a szguldozs gyakran csak egy lass araszolsnak tnik, hiszen vannak olyan pontjai a plynak, ahol valban knytelenek lelasstani a versenyzk. A tbbi versenyplya esetn megszokott meneklsi tereket brmennyire is sajnlatos, de itt nlklznik kell az F1-es volnmvszeknek, hiszen a j szles kavicsgyak helyett itt mindssze szalagkorlt s gumifal ltja el az esetleges kisodrdsok sorn az tkzsekbl ered nagyobb srlsek elkerlsnek feladatt. ppen ezrt azoknak a versenyzknek, akik Monacban versenyeznek, klnleges felkszlsnek kell eleget tennik mind mentlis, mind pedig fizikai szempontbl. A legkisebb hibzs is vgzetes lehet az adott pilta versenyzst illeten, hiszen a plyt szeglyez korltnak val tkzs vgleg leamortizlhatja a versenyautt. ppen ezrt a verseny rendezsge hozzvetlegesen 5.500 biztonsgi elemet helyezett el a plya mellett annak rdekben, hogy enyhtsk az esetleges koccansokbl ered krosodsok s emberi srlsek mrtkt.
A versenyzk szmra a szezon egyik legfontosabb versenye, amelynek a teljestse egy valsgos bvszmutatvnynak tnhet a laikus szemlld szmra, az a Monaci Nagydj. A 3.340km hossz plya – amely elhalad a kaszinnl, a kiktnl s a kzpontban lv uszodnl – szmos kritikus pontot rejt magban: ezek mindegyiknl kzs kritriumknt emlthet, hogy millimterre pontosan kivitelezett precizitst kvn mind a csapatoktl, mind pedig a versenyzktl. Szmos olyan kanyar tallhat a Monte Carlo utcin kialaktott versenyplyn – gymint a Massenet, vagy a Beau Rivage -, amelyek esetben a piltknak pontosan meg kell tallniuk azt az vet, amelyen haladva a lehet legjobb mrtkben kpesek teljesteni az adott kanyart, mikzben a 250km/h-s sebessgrl 130km/h-ra kell lelasstaniuk versenygpeiket.
Az idelis versenyvonal megtallsa ezen a plyn meglehetsen nehzkes, hiszen szmos olyan pontja van a monaci arnnak, ahol az aszfalt fellete csszs a r festett tburkolati jelek (pl. gyalogtkelhelyek) miatt. ppen az ilyen tnyezk teszik szksgess azt, hogy a versenyzk jval nagyobb koncentrcival teljestsk a 260.520km-es versenytvot. A piltk fejben azonban minden bizonnyal ott motoszkl az a flelem, hogy elegend egy aprcska hiba, s mris kiesnek a versenybl. Ez is azt bizonytja, hogy az F1-es versenygpek volnja mgtt csakis teljes szellemi s fizikai felkszltsggel lehet maximlis teljestmnyt nyjtani. Ez klnskppen az olyan plyk esetben jelentkezik halmozottabban, ahol nincs lehetsg meneklsi terek, kavicsgyak kialaktsra, hanem a plya mellett kzvetlenl a szalagkorlt, vagy ppen a gumifal lltja meg az esetlegesen kicssz, vagy hibz versenyz autjt. Az sszesen 15 kanyart tartalmaz versenyplya miatt a piltknak llandan gyorstaniuk s lasstaniuk kell.
A Formula-1-es versenynaptrban nincs msik olyan helyszn, ahol annyi alkalommal kell sebessget vltani a versenyzknek, mint Monacban: tlagosan minden msodik msodpercben trtnik egy sebessgvlts, ami azt jelenti, hogy egy teljes kr alatt hozzvetlegesen 40-szer kell a piltnak hasznlnia a kormny htoldaln kialaktott sebessgvlt karokat. Ha egy kicsit tovbb bontogatjuk az elz gondolatmenetet, akkor ez az rtk egy teljes versenytvra kivettve knnyen elrheti a 3.100-as rtket is. A meglehetsen zrt utcai versenyplyn val krzgets, amely egszen pontosan 78 krn t fog tartani, nagyon megviseli a piltk szervezett. A versenyzi overlban a hmrsklet rtke knnyen elrheti akr a 60C-ot. A futam teljestse folyamn a piltaflkben uralkod igen magas hmrskleti viszonyok miatt pedig a versenyz folyadkvesztesge 3…4 liternyi is lehet akr. Az elzekben emltett hatsok miatt teht minden F1-es volnmvsznek maximlis mdon fel kell kszlnie ezekre a krlmnyekre.
A hercegsg utcin kialaktott plyn nem knny egy-egy elzs kivitelezse, ppen ezrt igen nagy jelentsggel br az, hogy a versenyzk minl jobb eredmnyt rjenek el az idmrk sorn. Azltal ugyanis, ha a pilta egy j pozcibl tudja megkezdeni a monaci viadalt, sokkal nagyobb eslye van a sikerre. Ahhoz viszont, hogy a pilta szmra igazn jl sikerljn majd a futam rajtja, nemcsak a versenyz maximlis sszpontostsa s felkszltsge szksgeltetik, hanem az aut kuplungjnak tkletes mkdse is elengedhetetlen a j kezdshez. A Formula-1-es versenyautk kzel 900 ler birtokban vannak, amelyet megfelel mdon tovbbtani is kell a plya aszfaltjra. Az aut tkletes belltsa teht ezen a versenyplyn is nagyon fontos. Abban az esetben, ha a versenyautk egyenslyi belltsait sikerl a mrnkknek megtallniuk, akkor ha a pilta rtapos a gzpedlra a rajt sorn, akkor a kerekek nem fognak megcsszni. ppen ezrt oda kell figyelni a kuplung belltsaira is, hogy a billenkar ltali mkdtetse minl pontosabb vltsokat tegyen lehetv a pilta szmra. Mindezek mellett azonban nem szabad megfeledkezni a kuplungtrcskat rt ignybevtel sorn fellp extrm magas hmrskletrl sem – ami fl msodperces idtartam alatt akr az 1.000C-ot is elrheti -, amely ellen megfelel htsi rendszerrel kzdenik kell a mrnkknek.
A versenyautk erforrsai tekintetben elmondhat, hogy Monacban kisebb megterhelsnek kell ellenllniuk az F1-es autkba szerelt motoroknak, mint azokon a versenyplykon (pl. Indianapolis, vagy Monza esetben), ahol valban nagy sebessggel teljestik a tv legnagyobb rszt. Jelen esetben egy kr alatt mindssze 8 msodpercet kell maximlis gzads mellett teljestenik a motoroknak. Ennek ellenre ez a helyszn is meglehetsen nagy rizikfaktort jelent ezeknek a szerkezeteknek, hiszen ha nem is kell tartsabb ideig maximlis fordulatszmon mkdnik, de igen szles sebessgtartomnyon bell kell, hogy zemeljenek. A monte carli versenyplya egyik leglassabb kanyarvt pldul 45km/h-s, mg a plya leggyorsabb szakaszt kpvisel alagton val thaladst 280km/h-s sebessggel teljestik a versenyzk.
Amikor megkezddik a karnevli hangulattal egyenrtk monte carli versenyhtvge, s hozzvetlegesen 120.000 nz ltogat ki a helysznre, hogy lthassk az autsport elit kategrijba tartoz versenyzk szguldozst, meglehetsen felbolydul a kis hercegsg lete. Ha pldul valaki t szeretne menni a sarki kisboltba, amely alig nhny lpsre van az otthontl, akkor most nhny kordonnal, s biztonsgi emberrel tallja szembe magt. A htvge folyamn ugyanis a verseny szervezi klnskppen odafigyelnek a biztonsg, s a fegyelem megtartsra. A helybeliek teht mindssze kt lehetsg kzl vlaszthatnak: vagy leengedik a rednyket, vagy pedig a Formula-1 rajongiv vlnak.
*** Tudta azt, hogy …
… a sport trvnyhoz testlete, az FIA (Fdration Internationale de l"Automobile = Nemzetkzi Automobil Szvetsg, a szerk.) a 2001-es szezonban hozott intzkedsnek ksznheten a monaci plya 400m-es alagtjba tbb fny bejuttatst tette lehetv, hogy ezzel is nagyobb biztonsgot teremtsenek a piltk szmra? Nem szabad megfeledkezni arrl, hogy amikor a versenyz a napstsbl behajt az elzekben emltett alagtba, illetve amikor onnan kihajt az ers napstsbe, akkor egy pillanatra nem lt tkletesen. ppen ezrt nagyon fontos, hogy a 400m-es „fedett” plyaszakaszban megfelel legyen a bels vilgts mrtke. Jelenleg egy olyan klnleges optikai rendszer mkdik ennl a plyaszakasznl, amelynek az a feladata, hogy minl tbb napfnyt juttasson be az alagt belsejbe. A htkznapi vezetk tbbsge azonban nem engedhet meg magnak ekkora luxust. „Nhny modern alagt azonban rendelkezik megfelel bels vilgtssal.” – nyilatkozta Dr. Hartmuth Wolff, az Allianz Technolgiai Kzpontjnak kpviselje. „A legtbb alagt esetben viszont inkbb a szernyebb megvilgtsi krlmnyek, vagy ppen azok igen nagymrtk hinya a jellemz. A vezetnek pedig az ilyen esetekben egyltaln nincs knny dolga, hiszen sokkal nagyobb odafigyelsre van szksge a kzlekeds sorn.”
|