Allianz:XX.
icemn 2007.03.31. 13:23
Mint mindennem j dologgal kapcsolatban, gy ezekrl is meglehetsen vegyes vlemnyek lttak napvilgot a Formula-1 berkein bell, de Christian Danner szintn hisz abban, hogy ezek a vltoztatsok sokkal nagyobb teljestmnyre sztnzi majd a csapatokat, s sokkal izgalmasabb versenyeket lthatnak majd a nzk. „Ezen fejlesztsek bevezetse mr rgta tervbe volt vve.” – nyilatkozta az F1-es szakrt a szguld cirkusz soron kvetkez futama, a Spanyol Nagydj eltt.
Amikor a meglehetsen hosszadalmas egyeztetsek az FIA (Fdration Internationale de l"Automobile = Nemzetkzi Automobil Szvetsg, a szerk.) trvnyhozi rszrl vgrvnyesen befejezdtek, s paprra fektettk a 2005-s idnyre kitervelt elkpzelseiket, voltakppen kt f clt tztek ki maguk el. Elsknt a sportra jellemz nem kis kltsgeknek a cskkentst kvntk elrni, hiszen a csapatok s a Formula-1-et kiszolgl gyrak ltal ksztett eszkzk, illetve felszerelsek cseppet sem kis kiadst jelentettek a meznyben rsztvev alakulatok szmra. Msfell pedig az F1 biztonsgnak a nvelse lebegett az FIA testletnek kpzeletbeli szemei eltt. Az idei v els ngy versenyt kveten Danner meglehetsen kritikus szemmel, egy kicsit ktkedve vlekedik az j elrsok hatsaival kapcsolatban.
Motor
Ebben a szezonban minden egyes erforrsnak kt egymst kvet nagydj htvgn kell meghibsods nlkl helytllnia, ami ktszer akkora megterhelst jelent az elz szezonhoz kpest. Az FIA kalkulcijban az szerepel, hogy a kevesebb motor kisebb kltsget is fog jelenteni egyben, s az alacsonyabb teljestmny pedig a versenyeket rint biztonsgot fogjk egyrtelmen nvelni. Danner a motorokra vonatkoz j szablyokkal kapcsolatban oly mrtkben egyetrt, hogy valban nagy mrtk kltsg-megtakarts rhet el a kevesebb erforrs felhasznlsa rvn, hiszen a csapatoknak fele annyi motorra van szksgk. De termszetesen ennek is megvannak a negatv hatsai, amelyek rszben a nzket rintik. A versenyeket megnzni szndkoz rajongk ugyanis alig fognak F1-es versenyautkat ltni a pnteki napokon. „Termszetesen a versenyzk a lehet legkevesebb idt fogjk majd ekkor a plyn tlteni, s igyekezni fognak minl elbb megtallni azt a fajta gumikeverket, amelyet a versenyen szeretnnek majd hasznlni. Mindezek mellett pedig a motorokat is kmlni akarjk.” – tette hozz Christian Danner. A szakrt utalt tovbb arra is, hogy a piltk nem fognak akkora sebessggel repeszteni a futamok alkalmval, hogy megvdjk a megszerzett pozcijukat, mint ahogyan azt az eddigiek sorn esetleg megszokhattuk tlk, mert ezzel is prbljk minl kisebb terhelsnek kitenni az autjukban lv erforrst.”
Gumik
Az idei vben a piltk szmra kevesebb gumiabroncs felhasznlst teszik lehetv az FIA ltal megalkotott s bevezetett vadonatj technikai elrsok. Minden Formula-1-es volnmvsznek egyetlen egy garnitra gumi ll a rendelkezsre ahhoz, hogy egy teljes versenyhtvgt, teht a szombati s a vasrnapi szabadedzsek mellett a versenyen is ugyan azzal a gumiabronccsal lphetnek plyra. A futam alatt csakis abban az esetben lehet kereket cserlni, ha az valamilyen oknl fogva megsrl, illetve defekt ldozata lesz. „Ez a szably alapjban vve j irnyba viszi el a sportot, mert minden ktsget kizran rdekesebb versenyeket lehet majd ltni.” – fejtette ki a vlemnyt Danner a gumikra vonatkoz 2005-s szablyozsokat rinten. A pnzgyi rszt tekintve, vagyis azzal kapcsolatban, hogy valban kltsgeket takartanak-e meg a csapatok ennek az j elrsnak ksznheten, mr egy kiss ms vlemnyen van. A gumiabroncsokra vonatkoz elrsok ilyen irny vltoztatsa ugyanis szerinte nem igazn fog kisebb kiadsokat jelenteni az alakulatok szmra, hiszen majd a kemnyebb sszettel abroncsokat kell eltrbe helyeznik a versenyzknek, amelyekkel a kanyarokban elrhet sebessg nagysga cskkenni fog, s a versenyaut volnja mgtt a minl jobb eredmny elrsrt harcol piltnak pedig sokkal vatosabban kell bnnia az autjra felszerelt gumikkal. „Abban az esetben, ha az egsz versenyen takarkoskodnod kell a gumikkal, akkor sokkal nagyobb kompromisszumot kell hoznod a vezetsi stlusodat illeten. Nem lehet kizrlag kemny versenyzssel vgigverekedned magadat az egsz meznyn anlkl, hogy ne kellene gondoskodnod a gumik megfelel llapotnak a megvsrl.” – tette hozz Christian Danner. Szmra az, hogy kevesebb kerkcsert lehet ltni a vasrnapi versenyek sorn, nem olyan negatv dolog. Ellenkez esetben viszont: „A teljestmny mg mindig jnak mondhat. Az n vlemnyem szerint kevesebb boxkills is elegend. gy rzem, hogy egyetlen egy is bsgesen elg lenne. A tlsgosan sok kills csak sszekuszln az egsz versenyt.”
Aerodinamika
A versenyplyk kanyarjaiban elrhet sebessg nagysga az idei vben az FIA elzetes vrakozsainak ellenre tovbb nvekedett, illetve nem igazn cskkent. Trtnik ez annak dacra is, hogy aerodinamikai szempontbl nhny oldalon igen jelents vltoztatsokat tettek ktelezv a 2005-s vben rajthoz ll csapatok szmra. A kanyarokban elrhet sebessg mrtknek lereduklsa az eddigiek alapjn gy tnik, hogy csak papron sikerlt elrni, hiszen a versenyautk szinte ppen olyan gyorsan kpesek egy-egy kanyaron tszguldani, mint a korbbi szezon futamai alkalmval. Ennek ellenre is Danner vdelmbe vette az j szablyokat: „Ha nem lenne olyan fontos, hogy ezeket az elrsokat teljestsk az illetkesek, akkor az autk olyan mrtk leszorter birtokba kerlhetnnek, amely a mrnkknek minden bizonnyal nem kis fejfjst okozna.” – nyilatkozta Christian Danner. ppen ezrt jelen esetben a versenyautk teljestmnynek ugrsszer nvekedse egy kiss visszafogottabban jelentkezett a 2005-s idnyben, de Danner r vlemnye szerint ez mg mindig a tervezett mrtk felett van. „Jelen esetben ugyanis az autk mg mindig nagy mrtk leszortervel rendelkeznek.” – tette hozz a szakember. Az elzekben emltett aerodinamikai mdostsokat tbbek kztt oly mdon kvntk az FIA trvnyhozi tltetni a valsgba, hogy a versenyautk els lgterel szrnyt a korbbi 10cm-es magassg helyett az idei vben mr 15cm-re kellett megemelni a plya aszfaltjtl. Az autk hts rgija sem maradt rintetlen, hiszen a hts lgterel elemet pedig a kocsitesthez 15cm-el kzelebb kellett hozniuk a mrnkknek. Az alvz hts rszt feljebb kellett emelni s a diffzor nem lehet 125mm-nl magasabban. Ezen aerodinamikai mdostsokkal teht az FIA nem titkolt szndka az volt, hogy cskkentsk a leszortert, s ezltal az aut tapadst, amivel pedig alacsonyabb kanyarsebessget szeretnnek elrni az F1-es gpcsodknl. Ahogyan pedig azt az elzekben is ltni lehetett, a Formula-1 meznyt alkot autkat nem is olyan egyszer dolog megfkezni a fejlds vgelthatatlan tjn. Az j aerodinamikai megszortsoknak ksznheten egy msik hatst sem szabad sz nlkl hagyni: az idei meznyben kialakult kzdelmek sokkal szorosabb vltak, aminek kvetkeztben a Formula-1-et kedvelk izgalmasabb futamokat lthatnak.
Kvetkeztets
Az elzekben emltett, s nhny oldalrl bemutatott j szablyok teht egyrtelmen segtik a Formula-1-et rint kltsgek cskkentst, amely a csapatok helyzett minden bizonnyal megknnyti. Ezzel egyidejleg viszont valamelyest nehzkesebb vlt a versenyautk maximlis teljestmnynek a kiaknzsa, amelynek tulajdonkppen a biztonsg nvelsnl jelentkezik pozitv hatsa. Danner r vlemnye szerint teht a Formula-1 szablyrendszernek ilyen irny megvltoztatsval az FIA-nak sikerlt elrnie a kitztt cljaikat.
Tudta azt, hogy …
… az FIA ltal ksztett Technikai Szablyok egszen pontosan 50 oldalt tesznek ki? sszesen 22 szakaszt s 138 fle cikkelyt tartalmaz az oly sokszor emlegetett kdex. Az FIA szakemberei szinte percre pontosan meghatroztk a csapatok szmra azt, hogy milyen mdon engedlyezett a Formula-1-es versenyaut megtervezse. A Versenyzsi Szablyok az elz iromnnyal ellenttben 35 oldalon keresztl taglalja a fontosabbnl-fontosabb kvetelmnyeket. A 161 cikkelybl ll szablyzat egyrtelmen lerja a versenyek rendezinek azokat a szempontokat, amelyeket betrl-betre be kell tartaniuk minden egyes futam alkalmval. sszehasonltskppen elmondhat, hogy a Nmet Futball Szvetsg ltal megalkotott szablyzat sszesen 94 oldalbl, 17 szakaszbl, 89 cikkelybl, s 133 fle kiegszt utastsbl ll ssze.
|