Allianz:Tudomny ma XIX.
icemn 2007.03.15. 09:22
Mr a San Marino Nagydjon is szmos j elem kerlt beptsre a versenyautk esetben: "Ebben az zletben, ha valaki nem igyekszik folyamatosan jabb s jabb fejlesztseket eszkzlni s alkalmazni, akkor nagyon gyorsan a httrbe szorul." - nyilatkozta Gavin Fisher, a WilliamsF1 csapat vezet tervezje.
Az egyes tleteket nem szabad ksza elkpzelsekknt kezelni, hanem mr a fejlesztsi folyamat elejtl kezdve megfelel mdon kell azokat kezelni. Egy-egy j versenyaut kifejlesztse sorn elkpzelhetetlen, hogy a sikeres munkavgzs rdekben ne trtnjen meg az egyes tleteknek az sszegyjtse. Ez klnsen fontos, mert tbb szervezeti osztly szoros egyttmkdse rvn kszl el az adott konstrukci, gymint az aerodinamikval, az alvzzal, a motorral s mindezek elemeivel foglalkoz csapatok esetben. Ezen teamek (team = csapat, a szerk.) ltal megalkotott tletek kpezik az alapelkpzelst egy-egy j fejleszts megkezdse sorn. A fejlesztsi fzisok els lpse tulajdonkppen mr legalbb 18 hnappal azeltt tjra indul, mieltt az j versenygp les helyzetben a plyra grdlne, hiszen a kvetkez szezonra az FIA ltal bevezetni szndkoz technikai szablyok ekkor mg korntsem nyerik el a vgleges formjukat. Az egyetlen biztos pont a specifikci kidolgozsa sorn, amelynek minden egyes esetben meg kell felelnie az j konstrukcinak, hogy annak knnyebbnek, gyorsabbnak, s egyszeren szlva jobbnak kell lennie.
A Formula-1-ben nem szabad, hogy elforduljon olyan eset, amikor az anyagi problmk, vagy ppen a rendelkezsre ll id hinya a fejlesztsek rovsra mennyen. Ilyen esetben ugyanis hiba adott a szellemi httr, hiba rendelkezik az adott csapat remnyteljes elkpzelsekkel, nem tudjk kzzel foghat formba nteni a tervezasztalon meglmodott konstrukcit. Termszetesen olyan eset is elfordulhat, hogy a jv vre sznt versenygp fejlesztst idben elkezdi a csapat, s a vadonatj elemeket idben beptik az autba, majd pedig be is vetik azt versenykrlmnyek kztt, de az mgsem vltja be az elzetes remnyeket, illetve nem jelentkezik annak kzvetlen hatsa a versenyaut teljestmnynek nvekedsben. A Formula-1-es versenyaut hozzvetlegesen 5.000 egyedi alkatrszt tartalmaz, az egyszer csavaroktl kezdve egszen a bonyolult elektronikai sszetevkig. Az elzekben emltett 5.000-es alkatrszszm elkpeszten nagy rszt, krlbell 3.500-at mdostanak az adott szezon folyamn. "Az aut folyamatos vltozsokon megy keresztl." - nyilatkozta Fisher. "Mindig lehet olyat tenni, amellyel mg jobb lehet vlni."
Az j elkpzelseken alapul meglehetsen sszetett szerkezetek s elemek prbja s tesztelse minden esetben lpsrl-lpsre kell, hogy megtrtnjen. Ennek a vgrehajtshoz elengedhetetlenl nagy segtsget jelent a szmtgpek hasznlata. A szimulcis feladatok elvgzshez meglehetsen nagy teljestmny CAD (Computer Aided Design = Szmtgppel Segtett Tervezs, a szerk.) munkallomsokat alkalmaznak. Az ilyen "ermveknek" az egyik legnagyobb hasznt a klnbz trstesztek szemlltetse sorn tudjk lvezni a mrnkk. Szintn nagy teljestmny szmtgpekkel s specilis szoftverek felhasznlsval trtnik az egyedi alkatrszek hromdimenzis ltvnyterveinek az elksztse, de mindezek mellett a kln-kln megrajzolt elemekbl sszeptett Formula-1-es versenyautt mr a PC monitorn elzetesen is meg lehet szemllni anlkl, hogy a gyrban egyetlen egy elemet legyrtottak volna. Ennek klnskppen ott van a legnagyobb jelentsge, hogy nem kell legyrtani a mg fejlesztsi fzisban lv alkotelemet ahhoz, hogy lthassk azt. Ezzel pedig nem kevs idt, s nem utols sorban pnzt takartanak meg a csapatok. Termszetesen ez nem azt jelenti, hogy az adott alkatrszbl nem gyrtanak le egyetlen egy darabot sem mg mieltt vgleges formt ntene, hiszen igen komoly felttelek mellett le kell azt tesztelni. Ha a megenged a Kedves Olvas egy aprcska megjegyzst, mrnk ember lvn elmondhatom, hogy az elz szempontok fontossga mellett sokkal msabb "kpet" mutat egy adott alkatrsz a szmtgp monitorjn s a tervezasztalon, mintha azt a sajt kezben megfoghatja az ember.
Vannak olyan specilis szoftverek, mint pldul a CFD-nek (Computational Fluid Dynamics = Szmtgpes Folyadkdinamika, a szerk.) nevezett alkalmazs, amellyel a versenyaut minden egyes aerodinamikai elemnek felhasznlsbl ered hatsokat szmtgpes szimulci segtsgvel szemlltetni tudjk. Tulajdonkppen ennek a rendszernek az alkalmazsval a Formula-1-es versenyautnak a szlcsatornban val viselkedst lehet nyomon kvetni, illetve az egyes belltsok ltal eredmnyezett aerodinamikai jellemzket is ki tudjk rtkelni. (A CFD technolgijrl, s annak felhasznlsrl egy msik rsomban, a Szmtstechnika a fejlesztsben cm technikai sszelltsban szerezhet tbb informcit a Kedves Olvas.) Az elzekben emltett technolgia ellenre azonban a tervezk nha napjn mgis megragadjk a vzlatceruzjukat. Egy versenyaut elksztsnek az alapja nemcsak a logikn, illetve sszer gondolkodsmdon alapszik: az sztns megrzs is ppen olyan fontos elemt kpezi egy-egy j konstrukci megalkotsnak, ha ppen nem a legfontosabbat. Ezzel taln elrkeztnk egy olyan ponthoz, amelyrl elmondhatjuk, hogy azok a csapatok, amelyek rendelkeznek olyan szakemberekkel, akikben fellelhet ez a fajta sztns megrzs kpessge, igen is nagymrtkben tudjk pozitv irnyba segteni a csapat munkjt. Tulajdonkppen a tervezst 50%-ban a tudomny, 50%-ban pedig az gynevezett emci, vagy mskppen mondva a "rrzs" alkotja.
Az j versenyaut tervezsi fzisa folyamn az ppen aktulis Formula-1-es szezonban begyjttt adatok is igen fontos szerepet jtszanak. A csapat erre hivatott tagjai ugyanis ezen informcikat megfelelen sszegyjtve s feldolgozva, tovbbi lnyeges segtsget adhatnak az aut tervezsvel foglalkoz mrnkknek. Amikor vgeznek valamelyik alkotelem, vagy alkatrsz tervezsvel, s a jrmre vonatkoz hatsaival kapcsolatos tesztelseket is elvgeztk a szmtgpek segtsgvel, a megfelel adatokat betplljk a CAM (Computer-Aided Manufacturing = Szmtgppel Segtett Gyrts, a szerk.) nevezet rendszerekbe. A maximlis pontossgra kpes berendezsek pedig ezt kveten elksztik az ppen aktulis alkatrszt, amelynek az alkalmazott technolgival s az anyagok igen magas minsgi s megbzhatsgi elvrsaival szemben tmasztott kvetelmnyeknek val megfelels miatt igen nagy a kltsgvonzata. A motorblokk fm elemeinek az elksztshez tulajdonkppen egyltaln nincs szksg emberi erre, ezzel szemben viszont a sznszlas anyagbl kszlt elemeknl, mint pldul az gynevezett biztonsgi cella esetben ez mr teljesen mskppen trtnik. A Formula-1-es versenyaut ez utbbi elemeinek az ellltshoz ugyanis elengedhetetlen a kzi munkaer. Az els mintadarabok tesztelse - amely egszen pontosan a szlcsatornban kerl kivitelezsre - tulajdonkppen az elzekben emltett folyamat els rszben trtnik meg, de ezen vizsglatok eredmnyekppen tudjk a szakemberek eldnteni azt, hogy a vizsglat trgyt kpez "munkadarab" milyen mrtkben elgti ki az autversenyzs legfelsbb kategrijra jellemz magas biztonsgi kvetelmnyeket.
Az egsz vad alatt a csapatok technikai osztlyai meglehetsen specilis terletekre fkuszlnak, s ennek megfelelen igyekeznek a minl hatkonyabb egyttmkds rdekben az egyes feladatokat kell krltekints mellett sztosztani egyms kztt. A csapat egyik rsze az ppen aktulisan hasznlt versenyautval kapcsolatos dolgokkal kell, hogy foglalatoskodjon, mg a msik rsznek a jelenlegi konstrukcival kapcsolatban, a jvt rint fejlesztsekkel, s azok megfelel mdon trtn implementlsval trdnek. Nem szabad azonban megfeledkezni arrl, hogy az elzekben emltett trsasgnak van egy harmadik kisebb tbora is, amelynek a jv vre sznt versenyautnak a kifejlesztsre kell sszpontostania. Az egyes forrsokat pedig megfelel egyenslyban kell tartani, hiszen csakis abban az esetben beszlhetnk csapatmunkrl. Azonban mint mindenhol, gy itt is lehetnek klnbz buktatk: ha valamelyik csoport tl korn kezd el foglalkozni az j autval, akkor knnyen elfordulhat, hogy az ppen aktulis szezon htralv rszt nem kis kockzatnak teszik ki. Ugyanis ebben az esetben nem az aktulis konstrukcival foglalkoznak, gy pedig elllhat az az eset, hogy a versenyautval kapcsolatban komoly technikai problmk jelentkeznek, ami termszetesen veszlybe sodorja a szezon futamain val eredmnyes szereplst. Abban az esetben viszont, ha a jelenlegi versenyautval tlzottan sok idt tltenek el, akkor knnyedn elllhat az a helyzet, hogy az j vilgbajnoki sorozat meglehetsen gyszos mdon fog tjra indulni.
Leginkbb az a bevett szoks, hogy a versenyaut ptsvel, s azok elemeinek ellltsval foglalkoz gyrak mr a kt szezon kztt elkezdik a vgs visszaszmllst. Az elmlt szezon mr tulajdonkppen egy trtnelemnek tekinthet, hiszen a gyrak mr teljes kapacitsukkal az j konstrukcira sszpontostanak. Ebben az idszakban ltalban a csapatok gynevezett tmeneti autkat hasznlnak, amelyeket olyan elemekkel s alkatrszekkel ltnak el, amit majd az j aut ptse sorn szeretnnek felhasznlni, de mg ehhez nem trtntek meg teljes mrtkben a szksges vizsglatok vgrehajtsa. A fejlesztsekhez szksges kilomterek a tesztpadokon s a szlcsatornban elvgzett vizsglatok tjn addnak ssze, s ezek tulajdonkppen mr az j genercis versenyautban halmozdik fel, hozzvetlegesen kt teljes hnappal a kvetkez idny kezdete eltt. A csapatok voltakppen az idvel kell, hogy megkzdjenek, hiszen a versenyautt megbzhatv s egyben gyorss is kell tennik.
rdekessgkppen meg kell emlteni azt is, mg mieltt a vadonatj Formula-1-es aut megtenn az els lpseit a szezon nyit futamn, a csapat szakemberei mr javban dolgoznak az azt kvet vilgbajnoki sorozatra sznt konstrukcin.
Tudta azt, hogy …
… a Formula-1-es versenyaut alvznak fejlesztse hozzvetlegesen 250.000 munkart vesz ignybe, s a jelenlegi konstrukci mg tovbbi 250.000-et ignyel? Az FW27-es fejlesztsi fzisa sorn a WilliamsF1 csapat tervezi sszesen 4.500 mszaki rajzot ksztettek, s nagyjbl tovbbi 4.000 rajz fog mg kszlni a szezon folyamn. A versenyautik szmra a WilliamsF1 alakulat gyrban hozzvetlegesen vente 200.000 egyedi alkatrsz kszl el.
|