FIA FEDERATION ITERNATIONALE DE L'AUTOMOBIL

Feltettem az oldalra 1db Allianz rszt(Technika Allianz) s az oldal folyamatosan frissl!

ra
 
100% Forma-1
 
Technika(Allianz)
 
Kpek
 
sszefoglalk
 
Men
 
Szavazzatok
Ki nyeri 2007-ben a Konstruktr Vb cmet?

McLaren
Ferrari
BMW Sauber
Honda
Williams
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Allianz:XIX.
Allianz:XIX. : Allianz:Tudomny ma XIX.

Allianz:Tudomny ma XIX.

icemn  2007.03.15. 09:22

Mr a San Marino Nagydjon is szmos j elem kerlt beptsre a versenyautk esetben: "Ebben az zletben, ha valaki nem igyekszik folyamatosan jabb s jabb fejlesztseket eszkzlni s alkalmazni, akkor nagyon gyorsan a httrbe szorul." - nyilatkozta Gavin Fisher, a WilliamsF1 csapat vezet tervezje.

Az egyes tleteket nem szabad ksza elkpzelsekknt kezelni, hanem mr a fejlesztsi folyamat elejtl kezdve megfelel mdon kell azokat kezelni. Egy-egy j versenyaut kifejlesztse sorn elkpzelhetetlen, hogy a sikeres munkavgzs rdekben ne trtnjen meg az egyes tleteknek az sszegyjtse. Ez klnsen fontos, mert tbb szervezeti osztly szoros egyttmkdse rvn kszl el az adott konstrukci, gymint az aerodinamikval, az alvzzal, a motorral s mindezek elemeivel foglalkoz csapatok esetben. Ezen teamek (team = csapat, a szerk.) ltal megalkotott tletek kpezik az alapelkpzelst egy-egy j fejleszts megkezdse sorn. A fejlesztsi fzisok els lpse tulajdonkppen mr legalbb 18 hnappal azeltt tjra indul, mieltt az j versenygp les helyzetben a plyra grdlne, hiszen a kvetkez szezonra az FIA ltal bevezetni szndkoz technikai szablyok ekkor mg korntsem nyerik el a vgleges formjukat. Az egyetlen biztos pont a specifikci kidolgozsa sorn, amelynek minden egyes esetben meg kell felelnie az j konstrukcinak, hogy annak knnyebbnek, gyorsabbnak, s egyszeren szlva jobbnak kell lennie.

A Formula-1-ben nem szabad, hogy elforduljon olyan eset, amikor az anyagi problmk, vagy ppen a rendelkezsre ll id hinya a fejlesztsek rovsra mennyen. Ilyen esetben ugyanis hiba adott a szellemi httr, hiba rendelkezik az adott csapat remnyteljes elkpzelsekkel, nem tudjk kzzel foghat formba nteni a tervezasztalon meglmodott konstrukcit. Termszetesen olyan eset is elfordulhat, hogy a jv vre sznt versenygp fejlesztst idben elkezdi a csapat, s a vadonatj elemeket idben beptik az autba, majd pedig be is vetik azt versenykrlmnyek kztt, de az mgsem vltja be az elzetes remnyeket, illetve nem jelentkezik annak kzvetlen hatsa a versenyaut teljestmnynek nvekedsben. A Formula-1-es versenyaut hozzvetlegesen 5.000 egyedi alkatrszt tartalmaz, az egyszer csavaroktl kezdve egszen a bonyolult elektronikai sszetevkig. Az elzekben emltett 5.000-es alkatrszszm elkpeszten nagy rszt, krlbell 3.500-at mdostanak az adott szezon folyamn. "Az aut folyamatos vltozsokon megy keresztl." - nyilatkozta Fisher. "Mindig lehet olyat tenni, amellyel mg jobb lehet vlni."

Az j elkpzelseken alapul meglehetsen sszetett szerkezetek s elemek prbja s tesztelse minden esetben lpsrl-lpsre kell, hogy megtrtnjen. Ennek a vgrehajtshoz elengedhetetlenl nagy segtsget jelent a szmtgpek hasznlata. A szimulcis feladatok elvgzshez meglehetsen nagy teljestmny CAD (Computer Aided Design = Szmtgppel Segtett Tervezs, a szerk.) munkallomsokat alkalmaznak. Az ilyen "ermveknek" az egyik legnagyobb hasznt a klnbz trstesztek szemlltetse sorn tudjk lvezni a mrnkk. Szintn nagy teljestmny szmtgpekkel s specilis szoftverek felhasznlsval trtnik az egyedi alkatrszek hromdimenzis ltvnyterveinek az elksztse, de mindezek mellett a kln-kln megrajzolt elemekbl sszeptett Formula-1-es versenyautt mr a PC monitorn elzetesen is meg lehet szemllni anlkl, hogy a gyrban egyetlen egy elemet legyrtottak volna. Ennek klnskppen ott van a legnagyobb jelentsge, hogy nem kell legyrtani a mg fejlesztsi fzisban lv alkotelemet ahhoz, hogy lthassk azt. Ezzel pedig nem kevs idt, s nem utols sorban pnzt takartanak meg a csapatok. Termszetesen ez nem azt jelenti, hogy az adott alkatrszbl nem gyrtanak le egyetlen egy darabot sem mg mieltt vgleges formt ntene, hiszen igen komoly felttelek mellett le kell azt tesztelni.
Ha a megenged a Kedves Olvas egy aprcska megjegyzst, mrnk ember lvn elmondhatom, hogy az elz szempontok fontossga mellett sokkal msabb "kpet" mutat egy adott alkatrsz a szmtgp monitorjn s a tervezasztalon, mintha azt a sajt kezben megfoghatja az ember.

Vannak olyan specilis szoftverek, mint pldul a CFD-nek (Computational Fluid Dynamics = Szmtgpes Folyadkdinamika, a szerk.) nevezett alkalmazs, amellyel a versenyaut minden egyes aerodinamikai elemnek felhasznlsbl ered hatsokat szmtgpes szimulci segtsgvel szemlltetni tudjk. Tulajdonkppen ennek a rendszernek az alkalmazsval a Formula-1-es versenyautnak a szlcsatornban val viselkedst lehet nyomon kvetni, illetve az egyes belltsok ltal eredmnyezett aerodinamikai jellemzket is ki tudjk rtkelni. (A CFD technolgijrl, s annak felhasznlsrl egy msik rsomban, a Szmtstechnika a fejlesztsben cm technikai sszelltsban szerezhet tbb informcit a Kedves Olvas.)
Az elzekben emltett technolgia ellenre azonban a tervezk nha napjn mgis megragadjk a vzlatceruzjukat. Egy versenyaut elksztsnek az alapja nemcsak a logikn, illetve sszer gondolkodsmdon alapszik: az sztns megrzs is ppen olyan fontos elemt kpezi egy-egy j konstrukci megalkotsnak, ha ppen nem a legfontosabbat. Ezzel taln elrkeztnk egy olyan ponthoz, amelyrl elmondhatjuk, hogy azok a csapatok, amelyek rendelkeznek olyan szakemberekkel, akikben fellelhet ez a fajta sztns megrzs kpessge, igen is nagymrtkben tudjk pozitv irnyba segteni a csapat munkjt. Tulajdonkppen a tervezst 50%-ban a tudomny, 50%-ban pedig az gynevezett emci, vagy mskppen mondva a "rrzs" alkotja.

Az j versenyaut tervezsi fzisa folyamn az ppen aktulis Formula-1-es szezonban begyjttt adatok is igen fontos szerepet jtszanak. A csapat erre hivatott tagjai ugyanis ezen informcikat megfelelen sszegyjtve s feldolgozva, tovbbi lnyeges segtsget adhatnak az aut tervezsvel foglalkoz mrnkknek. Amikor vgeznek valamelyik alkotelem, vagy alkatrsz tervezsvel, s a jrmre vonatkoz hatsaival kapcsolatos tesztelseket is elvgeztk a szmtgpek segtsgvel, a megfelel adatokat betplljk a CAM (Computer-Aided Manufacturing = Szmtgppel Segtett Gyrts, a szerk.) nevezet rendszerekbe. A maximlis pontossgra kpes berendezsek pedig ezt kveten elksztik az ppen aktulis alkatrszt, amelynek az alkalmazott technolgival s az anyagok igen magas minsgi s megbzhatsgi elvrsaival szemben tmasztott kvetelmnyeknek val megfelels miatt igen nagy a kltsgvonzata.
A motorblokk fm elemeinek az elksztshez tulajdonkppen egyltaln nincs szksg emberi erre, ezzel szemben viszont a sznszlas anyagbl kszlt elemeknl, mint pldul az gynevezett biztonsgi cella esetben ez mr teljesen mskppen trtnik. A Formula-1-es versenyaut ez utbbi elemeinek az ellltshoz ugyanis elengedhetetlen a kzi munkaer. Az els mintadarabok tesztelse - amely egszen pontosan a szlcsatornban kerl kivitelezsre - tulajdonkppen az elzekben emltett folyamat els rszben trtnik meg, de ezen vizsglatok eredmnyekppen tudjk a szakemberek eldnteni azt, hogy a vizsglat trgyt kpez "munkadarab" milyen mrtkben elgti ki az autversenyzs legfelsbb kategrijra jellemz magas biztonsgi kvetelmnyeket.

Az egsz vad alatt a csapatok technikai osztlyai meglehetsen specilis terletekre fkuszlnak, s ennek megfelelen igyekeznek a minl hatkonyabb egyttmkds rdekben az egyes feladatokat kell krltekints mellett sztosztani egyms kztt. A csapat egyik rsze az ppen aktulisan hasznlt versenyautval kapcsolatos dolgokkal kell, hogy foglalatoskodjon, mg a msik rsznek a jelenlegi konstrukcival kapcsolatban, a jvt rint fejlesztsekkel, s azok megfelel mdon trtn implementlsval trdnek. Nem szabad azonban megfeledkezni arrl, hogy az elzekben emltett trsasgnak van egy harmadik kisebb tbora is, amelynek a jv vre sznt versenyautnak a kifejlesztsre kell sszpontostania. Az egyes forrsokat pedig megfelel egyenslyban kell tartani, hiszen csakis abban az esetben beszlhetnk csapatmunkrl. Azonban mint mindenhol, gy itt is lehetnek klnbz buktatk: ha valamelyik csoport tl korn kezd el foglalkozni az j autval, akkor knnyen elfordulhat, hogy az ppen aktulis szezon htralv rszt nem kis kockzatnak teszik ki. Ugyanis ebben az esetben nem az aktulis konstrukcival foglalkoznak, gy pedig elllhat az az eset, hogy a versenyautval kapcsolatban komoly technikai problmk jelentkeznek, ami termszetesen veszlybe sodorja a szezon futamain val eredmnyes szereplst. Abban az esetben viszont, ha a jelenlegi versenyautval tlzottan sok idt tltenek el, akkor knnyedn elllhat az a helyzet, hogy az j vilgbajnoki sorozat meglehetsen gyszos mdon fog tjra indulni.

Leginkbb az a bevett szoks, hogy a versenyaut ptsvel, s azok elemeinek ellltsval foglalkoz gyrak mr a kt szezon kztt elkezdik a vgs visszaszmllst. Az elmlt szezon mr tulajdonkppen egy trtnelemnek tekinthet, hiszen a gyrak mr teljes kapacitsukkal az j konstrukcira sszpontostanak. Ebben az idszakban ltalban a csapatok gynevezett tmeneti autkat hasznlnak, amelyeket olyan elemekkel s alkatrszekkel ltnak el, amit majd az j aut ptse sorn szeretnnek felhasznlni, de mg ehhez nem trtntek meg teljes mrtkben a szksges vizsglatok vgrehajtsa. A fejlesztsekhez szksges kilomterek a tesztpadokon s a szlcsatornban elvgzett vizsglatok tjn addnak ssze, s ezek tulajdonkppen mr az j genercis versenyautban halmozdik fel, hozzvetlegesen kt teljes hnappal a kvetkez idny kezdete eltt. A csapatok voltakppen az idvel kell, hogy megkzdjenek, hiszen a versenyautt megbzhatv s egyben gyorss is kell tennik.

rdekessgkppen meg kell emlteni azt is, mg mieltt a vadonatj Formula-1-es aut megtenn az els lpseit a szezon nyit futamn, a csapat szakemberei mr javban dolgoznak az azt kvet vilgbajnoki sorozatra sznt konstrukcin.

Tudta azt, hogy …

… a Formula-1-es versenyaut alvznak fejlesztse hozzvetlegesen 250.000 munkart vesz ignybe, s a jelenlegi konstrukci mg tovbbi 250.000-et ignyel? Az FW27-es fejlesztsi fzisa sorn a WilliamsF1 csapat tervezi sszesen 4.500 mszaki rajzot ksztettek, s nagyjbl tovbbi 4.000 rajz fog mg kszlni a szezon folyamn. A versenyautik szmra a WilliamsF1 alakulat gyrban hozzvetlegesen vente 200.000 egyedi alkatrsz kszl el.

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szmll
Induls: 2007-02-02
 
Szavazzatok
Ki nyeri 2007-ben a VB-i cmet?

Kimi Raikknen
Fernando Alonso
Felipe Massa
Jenson Button
Nico Rosberg
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
2006 sszefoglalk
 
Egyni VB llsa
  1. F.Alonso     22p
  2. K.Rikknen  22p
  3. L.Hamilton   22p
  4. F.Massa      17p
  5. N.Heidfeld   15p
  6. G.Fisichella  8p
  7. J.Trulli      4p
  8. R.Kubica      3p
 
Csapat VB llsa
  1. McLaren-Mercedes 44p
  2. Scudeira Ferrari 39p
  3. BMW Sauber       18p
  4. ING Renault       9p
  5. Toyota            5p
  6. Williams-Toyota   2p
 
Futamok

1.Futam 2007.03.18 
Ausztrl GP Melbourne
Gyztes: Kimi Raikknen

2.Futam 2007.04.08   
Malj GP Sepang
Gyztes: Fernando Alonso

3.Futam 2007.04.15 
Bahrein GP - Sakhir
Gyztes: Felipe Massa

4.Futam 2007.05.13  
Spanyol GP Barcelona
Gyztes:

5.Futam 2007.05.27 
Monac GP Monte-Carlo
Gyztes:

6.Futam: 2007.06.10 
Kanadai GP Montreal
Gyztes:

7.Futam: 2007.06.17
Usa GP Indianapolis 
Gyztes:

8.Futam: 2007.07.01      
Francia GP Magny Cours 
Gyztes:

9.Futam: 2007.07.08 
Brit GP Silverstone
Gyztes:

10.Futam: 2007.07.22 
Nmet GP Nrburgring
Gyztes:

11.Futam: 2007.08.05 
Magyar GP Mogyord
Gyztes:

12.Futam: 2007.08.26 
Trk GP Isztambul
Gyztes:

13.Futam: 2007.09.09 
Olasz GP Monza
Gyztes:

14.Futam: 2007.09.16 
Belga GP Spa
Gyztes:

15.Futam: 2007.09.30
Japn GP Fuji 
Gyztes:

16.Futam: 2007.10.07
Knai GP Sanghaj
Gyztes:

17.Futam: 2007.10.21
Brazil GP Interlagos
Gyztes:

Vilgbajnok:

 

Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor &#8211; kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény &#8211; minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség    *****    Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ a konoha.hu -n. Nézzetek be! *** Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ!!!    *****    ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!