Allianz:Tapads XVIII.
icemn 2007.03.15. 09:03
A versenyplya fellete az egyik legfontosabb tnyez a gumiabroncsok tapadst s azok elhasznldst illeten. s termszetesen ezek a hatsok igen fontos szerepet jtszanak az autk megfelel belltsaihoz s a versenystratgia kidolgozshoz.
A Formula-1-es versenyplyk fellete alapveten hromfle rtegbl tevdik ssze. A fels rteg, az sszekt rteg s a tehervisel rteg alkotja egy-egy plya fellett. A fels rteget k s manyaggal erstett aszfalt keverkbl lltjk ssze. Az elzekben emltett hrom rteg kzl kzpen elhelyezked sszekt rteg feladata nem ms, mint hogy egy teljesen sima, egyenletes alapot biztostson a fels rteg szmra. A versenyplya felletnek taln egyik legfontosabb rsze az n. tehervisel rteg, amelyet vastag, durva, porzus sszettelben ksztenek el annak rdekben, hogy megfelel minsg alapot biztostson az F1-es betontorpedk szguldozsnak helysznl szolgl versenyplyknak.
Az aszfalt kvek s bitumen keverkbl ll. Klnsen fontos a megfelel anyagok kivlasztsa, legfkppen az j plyk tervezse s megptse sorn. „Szmos kfejtbe elltogattunk annak rdekben, hogy a legjobb kveket tudjuk biztostani.”, nyilatkozta a mr szmos versenyplyt megalkot szakember, Hermann Tilke. A nmet tervez nevhez fzdik tbbek kztt a vadonat j bahreini, malajziai s a sanghaji komplexumok is. Az egyes kvek alkalmassgt klnleges laboratriumokban vizsglat al vetettk, hogy megllaptsk azok alkalmassgt az adott versenyplya megptshez. A „Gyrk Ura” nven elhreslt tervez nem elgedett meg pusztn a vizsglatok nyjtotta eredmnyekkel – hanem igyekezett a lehet legtbbet megtenni annak rdekben, hogy igazn klnleges, s az ide vonatkoz elrsokat maximlisan kielgt versenyplyt alkosson. Ezt pldzza az is, hogy Tilke a bahreini aszfaltcskhoz egszen Walesbl hozatta a plya ptshez alkalmasnak vlt, s vgl felhasznlsra sznt kveket.
A versenyplyk fellete jval eltrbb ignybevteleknek vannak kitve, mint az a hagyomnyos kzlekedsi utak esetben elmondhat. ppen ezrt a Formula-1-es plyk esetben a bitument polimer anyaggal igyekeznek minl jobban megersteni. A kzutak letben a legnagyobb terhelsrl akkor beszlhetnk, ha pldul „nehz rakomnyok” szlltsa zajlik, vagy akkor, amikor egy 30 tonns kamion fkezst hajt vgre az aszfalton. A versenyplykat nzve pontosan ennek az ellenkezje mondhat el: a versenyautk gumiabroncsai hasznlat kzben igen nagy hmrskletet rnek el, aminek kvetkeztben a tapadsi jellemz igen nagymrtkben megn, s ezltal az aszfalt kveit szinte „kitpik” az t felletbl. Mindezek a hatsok nagy sebessggel kombinlva azt eredmnyezik, hogy a gumik eltt extrm nagy nyoms alakul ki az aszfalt felletre irnyulan, ezzel szemben pedig a gumik mgtt a plya felletre kifejtett nyoms rtke jval kisebb mrtk. Hermann Tilke a kvetkezk szerint jellemzi ezt a jelensget: „Az aszfalt szmra ez olyan, mintha ell kalapccsal tnk, mg htul porszvval szvnk azt.” Egyrtelm teht, hogy a versenyplyk lettartamt az ilyen, s az ehhez hasonl erhatsok mrtke igen jelentsen befolysolja, amelyet a rendszeres karbantartsokkal ellenslyozni lehet. Egy-egy plya lettartama az idjrstl s a karbantartstl fggen hozzvetlegesen 5-10 v kz tehet.
A felhasznland anyagok kivlasztsa, az aszfalt sszettele s a j ptszmrnk egyarnt meghatrozza egy plya jvbeli minsgt. Abban az esetben, ha Hermann Tilke szabad kezet kapott volna, s az adott plyt csakis a Formula-1-es versenyekre hasznlnk, akkor valsznleg a kis tapadsi jellemz kialaktsa mellett voksolt volna a szakember. Felteheten azrt dnttt volna gy, mert akkor izgalmasabb futamokat lthatnnak a szguld cirkusz szerelmesei. „A versenyzk a nagy tapadsi fellet plykat kedvelik jobban, de kisebb mrtk tapads mellett, amikor is a fktvok megnnek s az elzsek is egyszerbb vlnak, rdekesebb versenyek alakulnnak ki.”, hangzott el Tilke magyarzatban. A kisebb tapads pedig kisebb kanyarodsi sebessget, s ezltal nagyobb biztonsgi szintet is eredmnyez egyben. Abban az esetben, ha pldul kis tapadsi fellettel rendelkez versenyplyn motorversenyeket rendeznnek, a kanyarokban megdnttt motorok miden bizonnyal knnyebben kicssznnak a plya aszfaltjrl, s ez akr komoly balesetet, vagy akr tragdit is eredmnyezhet. „A legtbb esetben a plyk megtervezsnl s megptsnl knytelenek vagyunk kompromisszumokat hozni.”, tette hozz a nmet plyatervez.
„A gumiabroncsok kzton val tapadsa szintn nagymrtkben fgg az t fellettl.”, tette hozz Dr. Christoph Lauterwasser, az Allianz Technolgiai Kzpontjnak kpviselje. „Minden fle tviszonyok esetben – legyen szraz vagy ess idjrs – az ttest felletnek minsge nagyon fontos szerepet jtszik a biztonsgos kzlekedsben. Az tfellet tapadsnak mindenhol egyenletesnek kell lennie, hiszen egy elre nem lthat, rejtett thiba komoly balesetet okozhat, klnskppen a motorkerkprral kzlekedk rszre. A tapads minl nagyobb mrtke egyben a fktvolsg cskkenst is eredmnyezi, ami ismtelten a biztonsgos kzlekeds elengedhetetlen eleme.”, egsztette ki nyilatkozatt Dr. Lauterwasser.
A Formula-1-ben rks feladat a megfelel sszettel gumiabroncsok kifejlesztse s alkalmazsa, hiszen egy-egy verseny vgeredmnye nagyban fgg a megfelel gumivlasztstl. Az abroncsok lettartama nemcsak a versenyz vezetsi stlustl fgg - hogy milyen sebessggel szguldozik a plyn, s hogy milyen mdon hajtja vgre az egyes manvereket - hiszen a plya felletnek minsge is igen alaposan beleszl ebbe a krdsbe. A gumiabroncsok meglehetsen nagy ignybevtelnek vannak kitve pldul Barcelonban s Monzban. A gumikra hat terhelsek mrtke a vrosi plyk esetben - mint pldul Monacoban - jval kisebb. A Formula-1-es volnmvszek nyilatkozataiban, illetve plyaismertetikben mr szmtalan alkalommal elhangzott, hogy klnsen j tapadsnak rvendenek a malajziai, a barcelonai, a hockenheimi s a suzukai plyk esetben, de a melbourne-i, az imolai, a budapesti s a nrburgringi plyk fellete sokkal gyengbb tapadsi jellemzkkel illethetk.
|