Allianz:Safety car a plyn XII.
icemn 2007.02.26. 15:18
Egyetlen egy aut ltezik a Forma 1-ben, amelyet mg Michael Schumacher sem tud megelzni. A verseny igazgatja abban az esetben kldi be a plyra a biztonsgi autt, ha valamilyen ok miatt le akarja cskkenteni a plyn szguldoz versenyautk sebessgt. Ezzel termszetesen a versenyzk, a plya mellett dolgoz szemlyzet s a nzk testi psgnek megvst hivatottak szolglni. Ilyen eset fordul el tbbek kztt akkor is, ha valamilyen baleset trtnik a versenyplyn, vagy akr az idjrsi krlmnyek teszik azt indokoltt.
Az ezst sznben pompz Mercedesnek - amely a biztonsgi aut szerept tlti be a Forma 1-ben – az idei szezonban mindssze nyolc alkalommal kellett beavatkoznia a versenyek menetbe. A monacoi, az indianapolisi, a silverstone-i s belgiumi futamok alkalmval kellett bevetni a biztonsgi autt. Az FIA (Fdration Internationale de l"Automobile = Nemzetkzi Automobil Szvetsg, a szerk.) ltal megalkotott szablyok rtelmben a biztonsgi autnak a boxutcbl kihajtva kell megrkeznie a plyra akkor, ha az adott futam biztonsgos lebonyoltst veszlyeztet szituci alakult ki a versenyplyn, de a problma megszntetshez nem szksges lelltani a versenyt. Ha az ezst szn Mercedes megkezdte a krzst a plyn, akkor minden egyes versenyautnak - kezdve az els helyen autz versenyzvel - fel kell zrkzni a biztonsgi aut mg, s az ltala diktlt tempban szpen, higgadtan kvetni kell azt egszen addig, amg azt a verseny igazgatja szksgesnek ltja, illetve amg a plyn lv veszlyforrst meg nem szntetik.
A Forma 1 trtnetben els zben az 1973-ban megrendezett Kanadai Nagydjon vettetek be a verseny rendezi biztonsgi autt. Az akkoriban erre a clra hasznlt Porsche 914-es aut tetejn mg nem gaskodtak srga szn villogk, de a csomagtrben ott lapult kt srga szn zszl. Az aut bemutatkozsa meglehetsen balszerencssre sikeredett, mert a Porsche vezetje vletlenl a versenyben hetedik helyen halad aut el sorolt be, s nem pedig az els helyen ll pilta versenygpe el, aminek kvetkeztben ksz kosz alakult ki. Egszen pontosan 1992-ig kellett vrni arra, hogy az ilyen s ehhez hasonl szitucik elkerlse rdekben a biztonsgi aut hasznlatra vonatkozan megfelel szablyokat hozzanak ltre, s lefektessk azokat az FIA ltal megalkotott trvnyknyvben.
Egszen addig, amg a biztonsgi aut a plyn van, a versenyzknek tilos megelznik egymst. A csapatoknak lehetsgk van arra, hogy ez id alatt kihvjk versenyzjket a boxba, s vgrehajtsk a kerkcsert, illetve a szksges zemanyag-mennyisget feltltsk. Ezt kveten pedig a boxutca kijratnl lv fnyjelzs figyelembe vtelvel visszatrhetnek a versenyplyra. Az ilyen mdon a plyra visszatrt versenyznek cskkentett sebessggel kell haladnia egszen addig, amg utol nem ri a biztonsgi aut mgtt kgyz sorban „araszol” vetlytrsakat, majd utna pedig a „felvezet” aut ltal diktlt tempban kell tovbb haladnia. Amikor a verseny rendezje mr gy ltja, hogy a plyn lv veszlyforrst sikeresen megszntettk, teht nincs tovbb szksg arra, hogy a biztonsgi aut tbb krt tegyen meg a plyn, tudtra adja ezt az aut vezetjnek. Ekkor mg egy teljes krt kell megtennie, de mr gy, hogy az aut tetejn lv villog fnyjelzst ki kell kapcsolnia. A kr vgn pedig a biztonsgi aut a boxutcba behajtva elhagyja a versenyplyt, s a rajt-cl vonalnl lv lmpkon bekapcsoljk a szabad utat jelz zld fnyeket, valamint a plya mellett tevkenyked brk pedig zld zszl lengetsvel adjk a versenyzk tudtra azt, hogy szabadd vlt vgre elttk az t, s nyugodtan nyomhatjk a gzpedlt. Ekkor azonban mg a Forma 1 volnmvszeinek arra is figyelnik kell, hogy csakis a rajt-cl vonal tlpst kveten kezdhetnek ellenfeleik elzsbe. A biztonsgi aut mgtt megtett krk szmt pedig beleszmtjk a teljes versenytvba.
A biztonsgi autt mr a Forma 1 kialakulsa eltt jval korbban kitalltk az USA-ban. Akkoriban mg felvezet autnak neveztk, s elszr az 1911-ben megrendezett Indianapolis 500-as versenyen vetettk be, hogy „kordban tartsa” a versenyautkat. Ez nem utols sorban arra is j volt, hogy a nzk anlkl, hogy a verseny izgalmainak brmely apr rszletbl kimaradtak volna, nyugodt szvvel feltlthettk dtitalos poharaikat, valamint a pattogatott kukorica kszleteiket, hiszen a felvezet aut mgtt nem elzhettek a versenyzk, vagyis nem maradtak le egyetlen egy ltvnyos elzsi manverrl sem. Ilyen felvezet autt a mai napig is hasznlnak az Amerikban megrendezett gyorsasgi autversenyek sorn, egyrszt azrt, hogy fokozzk a futamok alatti izgalmakat, msrszt pedig azrt, hogy a televzis kzvettsek alatt a mr megszokott vlt kereskedelmi fogsok (reklmok) is szerepet kaphassanak. De termszetesen ezt a felvezet autt nemcsak az elbbiekben emltett megfontolsok miatt kldik be a versenyplyra, hanem abban az esetben is, ha a plyn olyan helyzet alakul ki, amely a versenyben rsztvev piltk, s a helysznre kiltogat nzk testi psgre veszlyt jelenthetnek.
A biztonsgi aut plyra kldse gyakran eredmnyezi a Forma 1-ben is azt, hogy izgalmasabb vlik ltala az adott futam, hiszen a cskkentett sebessgnek ksznheten a versenyautk szorosan felzrkznak egyms mg, s miutn szabadjra engedik a meznyt, a nzk ltvnyos elzseket lthatnak. De termszetesen az is el szokott fordulni, hogy ekzben a csapatok kiszltjk versenyziket a boxutcba, ami igen nagy kavalkd kialakulshoz is vezethet. Ha viszont valban gy dnt a csapat vezetsge, hogy a biztonsgi aut plyn trtn krzgetse alatt kihvjk versenyzjket a kerkcsere s az aut megtankolsa miatt, elg nagy elnyre tehetnek szert, hiszen az ellenfelek lassan tudnak csak haladni az elttk „araszol” aut mgtt. Ezltal pedig a vetlytrsakkal szemben jval kisebb idvesztesg alakul ki.
A 2000-es szezon kezdete ta a Forma 1-ben alkalmazott biztonsgi autt a nmet nemzetisg Bernd Maylnder „prtfogsa” al helyeztk. Ez egyltaln nem egyszer feladat, hiszen igen nagy odafigyelst s megbzhatsgot kvetel a biztonsgi aut volnja mgtt. A nmet piltnak igencsak uralnia kell a 476 lervel felruhzott autt, hiszen olyan tempt kell diktlnia, hogy a mgtte kgyz sorban halad F1-es versenygpek gumiabroncsai ne nagyon hljenek le, valamint azok erforrsai pedig ne hevljenek fel tlzott mrtkben. ppen ezrt Bernd Maylndernek is edzsben kell tartania magt, vagyis minden egyes versenyt megelz cstrtki napon egy rs trningen vesz rszt az ppen aktulis futam helysznl szolgl aszfaltcskon. Nemcsak sajt maga szmra fontos ez a rpke idszak, hanem a mellette helyet foglal szemlynek, Peter Tibbetsnek is, akivel minden egyes Forma 1-es verseny alatt a biztonsgi autban lve kszen kell llnia az esetleges bevetsre.
Teht adott esetben nekik is a maximumot kell kihozni magukbl ppgy, mint az F1-es versenygpekben l piltknak. Mind a ketten ugrsra kszen kell llniuk, s az overljukba, valamint a sisakukba beltzve kell vrniuk a rdin keresztl rkez utastsra. De termszetesen, ha nem kell Maylndernek a plyra hajtania, nem fogja elgedetlensggel eltlteni t, hiszen ez egyet jelenthet, mgpedig azt, hogy minden a legnagyobb rendben van a plyn s annak kzvetlen krnyezetben.
„Termszetesen az a legjobb, ha semmit nem kell csinlnom. Boldog vagyok, ha nincs rm szksg.”, nyilatkozta a tapasztalt trakocsi versenyz, aki hozztette tovbb, hogy egy igazn nagy elnyben van rsze a Forma 1-ben versenyz kollgival szemben: „A mi autnk lgkondicionlval is fel van szerelve.”

|