Allianz:A pilta szerepe XVI.
icemn 2007.02.25. 18:41
Ahhoz, hogy az autversenyzs kirlykategrijban egy csapat a lehet legjobb teljestmnyt nyjtsa, nemcsak a legjobb technikra, hanem igen j taktikai rzkre is szksg van. Ezen szempontok egyttes hatsa dnthet gyzelem s veresg kztt.
A Knai Nagydj esetben - hasonlan az j helyszneken els alkalommal megrendezett versenyekhez - a futamot igen hosszadalmas taktikai munka elzi meg, amely sorn hadvezrekhez mltan a csapatok igyekeznek a lehet legjobb versenystratgit kidolgozni. Az idei szezonban rvnybe lptetett szigor szablyoknak ksznheten a csapatoknak nincs lehetsgk arra, hogy minl tbb stratgiai mdot prbljanak ki az egyes versenyek eltt. ppen ezrt minden egyes csapat, s ide rtve termszetesen a WilliamsF1 alakulatot is, a mrnkk igen nagy hangslyt fektetnek a verseny eltti hten arra, hogy klnbz szimulcikat vgezzenek el annak rdekben, hogy minl tkpesebb versenystratgival utazzanak el a soron kvetkez futam helysznre.
A WilliamsF1 csapat technikai igazgatja, Sam Michael - aki felelssggel tartozik a taktikai lpsek kidolgozsrt - hozztette: „Elssorban szimullni szoktuk a plya leggyorsabb vonalt, majd pedig szmos nzpont szerint sszehasonltsokat vgznk a klnbz stratgiai vltozatok kztt.” A versenyhtvge alkalmval az egyik legfontosabb tennival a szmunkra az, hogy finomtsunk a stratgin, majd pedig kidolgozzuk a mrnkkkel azt a vgleges vltozatot, amellyel az autk a lehet legjobb teljestmnnyel fejezzk be a teljes versenytvot. „Kzvetlenl a verseny eltt mr nem tudunk az autn gyorstani.”, tette hozz a technikai igazgat. „Akkor mr csak a megbzhatsgon tudunk dolgozni.”
Taktikai megfontolsbl, Sam Michael s az kollgi ltalban az elz versenyek alapjn sszegyjttt telemetriai adatokat veszik alapul az jabb stratgia kidolgozshoz. Ehhez a munkhoz nagyteljestmny szmtgpek nyjtanak igen komoly segtsget, hiszen ezekkel virtulis plykon kpesek szimullni az egyes versenyeket, s ha szksges, akkor mdostani tudjk az egyes stratgiai elemeket. Ilyenek lehetnek pldul a felhasznland gumik tpusa, az zemanyag-mennyisg, a motor belltsai vagy akr a leszorter nagysga. Az ilyen szimulcik elengedhetetlenl fontosak az olyan j plyk tekintetben, mint a Knai Nagydj helyszne, ahol mg eddig egyetlen egy Forma 1-es versenyt sem rendeztek, teht egyik csapat sem rendelkezik kzzel foghat adatokkal ezzel a plyval kapcsolatban. Ezeknek a szmtgpeknek a hasznlata a plya mellett is nagyon fontos, hiszen ha brminem vltozs kvetkezik be akr a verseny krlmnyeit illeten - pldul hirtelen megvltoznak az idjrsi viszonyok -, akkor ennek megfelelen be tudnak avatkozni az elzetesen kidolgozott stratgiba.
Az egyik legfontosabb szempont, amit a versenystratgia kidolgozsnl nem szabad figyelmen kvl hagyni, hogy a pilta a rajtrcs hnyadik helyrl vg neki a versenynek. „Abban az esetben, ha az els sorbl indulsz, akkor sokkal knnyebb a helyzet, hiszen nincs eltted egyetlen aut sem.”, tette hozz Sam Michael.
Az n. egymotoros szably miatt, s az idmrk lebonyoltsi rendjnek ksznheten, az lvonalbeli versenyzk kzl egyesek nha inkbb a rajtrcs hts rgiiba kvalifikljk magukat. Ez lehet, hogy egy kicsit furcsn hangzik, de ez taln nem is bizonyul olyan rossz stratginak: „Ha egy kiss htrbbrl kell rajtolnod, de egy j autval rendelkezel, akkor kevesebb boxkillssal rdemes szmolni, gy ezltal nem kell olyan sokszor bajldni az eltted lv nagy forgalommal, mikzben megprblod magad minl jobban felkzdeni.”, egsztette ki nyilatkozatt Sam Michael.
Az elzekben emltett j szablyoknak ksznheten a versenyre alkalmazni kvnt stratgia kidolgozsa sorn mr az idmrn zajl esemnyeket is figyelembe kell venni, hiszen az egymotoros szably s az egykrs kvalifikci miatt mr a vasrnapi rajtsorrendrt foly kzdelem is a verseny szerves rszv vlt. Mindehhez hozztartozik mg az is, hogy az idmr s a verseny kztti idtartam alatt nem lehet mdostani az autk belltsait. A csapat azon tagjainak, akiknek a felelssge a minl jobb versenystratgia kidolgozsa, meg kell hatrozniuk azt, hogy a versenyz mennyi zemanyaggal vgjon neki a futamnak, s hogy a pilta hny alkalommal s a verseny melyik rszben ltogasson ki a boxba a kerkcserk s a szksges zemanyag-feltlts miatt.
Ezen igen aprlkos, s precz elkszt munkk ellenre is, a verseny minden egyes pillanatban teljes kontrol alatt kell tartani az elzetesen megtervezett versenystratgit. A versenyaut s a box kztti adatramlsnak ksznheten a mrnkk folyamatos informcit kapnak az aut minden lnyeges paramtert illeten, tbbek kztt a motor hmrskletrl, a gumikban lv nyomsrl, vagy akr a fkek llapotrl. Szmtalan esetben volt mr arra plda, hogy a csapatnak a verseny kzben mdostania kellett az elzetes kalkulcik sorn kidolgozott stratgit, akr egy technikai problma, akr az aut valamelyik rsznek a srlse miatt. De szintn azonnali dntsre lehet szksg abban az esetben is, ha pldul biztonsgi autt kldenek be a plyra. Ilyenkor szokott az megtrtnni, hogy a csapatok a tervezettnl korbban szltjk ki versenyzjket a boxba: ebben az esetben megtrtnik a kerekek cserje s az aut zemanyaggal val feltltse anlkl, hogy ez tl nagy idvesztesget okozna a csapat szmra. A stratgia mdostsra knyszerlhet a csapat olyan esetben is, ha a versenyzt egy lassabb aut hosszabb idtartamon keresztl akadlyozza a plyn, vagyis nem tud a sajt tempjban haladni. Ilyen esetben j dntsnek bizonyul az, ha kihvjk a „szenved alanyt” a boxba, s elvgzik a kerkcsert, vagy akr zemanyaggal is feltltik a versenyautt.
A mai modern Forma 1-ben mr egyltaln nem meglep a csapatok ilyen irny taktikzsa, de pldul 1957-ben, ha egy csapat ilyen „fordulatokat” alkalmazott a verseny sorn, szenzcinak szmtott: Abban az vben Juan Manuel Fangio a Nrburgringen megrendezett Nmet Nagydjon csak flig megtankolt zemanyagtartllyal vgott neki a futamnak, mert biztos volt abban, hogy a Maserati versenyautjn lv abroncsok nem lesznek kpesek teljesteni az egsz versenytvot. s mint tudjuk, az argentin klasszis remek taktikval s remek versenyzssel meg is szerezte a futam els helyt.
Napjainkban a csapatok minden egyes verseny alkalmval jabb s jabb stratgit dolgoznak ki versenyzik szmra.
„A piltknak nem az a feladatuk, hogy informcikat gyjtsenek, s azok alapjn dntseket hozzanak a stratgit illeten. Nekik teljes egszben arra kell koncentrlniuk, hogy minl gyorsabban vezessenek.”, tette hozz a WilliamsF1 csapat technikai igazgatja.

|