Allianz:Szmitstechnika XV.
icemn 2007.02.25. 18:35
Nem is lehet ktsges, hogy a CFD igen fontos szerepet tlt be a Forma 1-et rint fejlesztsi munkk folyamn. Nhny vvel korbban pldul, amikor a mrnkk megprbltk megtallni azt az optimlis kialakts lgterel szrnyat, amellyel az adott versenyen szerettek volna elindulni, ht bizony nem volt egyszer a helyzetk. El kellett ksztenik szmos vltozatot azokbl a szrnyakbl, s a szlcsatornban szerzett adatok ill. tapasztalatok alapjn akr tz klnbz kialakts elembl kellett kivlasztaniuk azt, amelyet a legmegfelelbbnek tltk meg. Ezltal gyakorlatilag a fennmarad kilenc szrny ellltsra fordtott id s pnz veszendbe ment. Napjainkban viszont – ksznheten a CFD-nek – azokat a szrnyakat mr nem kell elre elkszteni.
„Ma mr elre el tudjuk azt dnteni, hogy melyik alkotelem teljestene rosszul a szlcsatornban.”, nyilatkozta Naethan Eagles, a Williams F1 csapat aerodinamikai mrnke. „Ezltal egy fejlesztsi ciklus idtartama akr a felre is le tud cskkenni.”
Amikor egy Forma 1-es aut pl, akkor a mrnkknek elssorban az aerodinamikai hatkonysgra kell sszpontostaniuk. A j aerodinamikai jellemzk a legfontosabbak a Forma 1-ben: ez a legegyszerbb mdja annak, hogy az adott csapat elnyt szerezzen a rivlisokkal szemben. A CFD szinte felbecslhetetlen rtket kpvisel, hiszen ennek a segtsgvel sokkal egyszerbb rtallni arra a kompromisszumos megoldsra, hogy hogyan rendelkezzen a versenyaut a lehet legnagyobb leszortervel, s egyben a lehet legkisebb lgellenllssal. A HP szmtgpeinek ksznheten a jrmre hat lgramot lthatv tudjk tenni, s ezzel egyidben az aut egyes elemein jelentkez aerodinamikai hatsokat is vizsglni tudjk. Ezltal pontos kpet kaphatnak a mrnkk arrl, hogy az aut mely rszein keletkezik a kvntnl nagyobb s kisebb leszorter. De mg arra is van lehetsgk a Forma 1 „boszorknykonyhjban” tevkenyked szakembereknek, hogy az adott vizsglatot kveten akr azonnal mdostsk a szmtgpen megjelentett virtulis modellket, s ezltal szinte azonnal ltni tudjk, hogy j irnyba haladnak-e a fejlesztssel.
Elfordulnak olyan esetek is, amikor id hinyban nincs lehetsg arra, hogy az jonnan kifejlesztett elemeket prba al vessk, mieltt les krlmnyek kztt hasznlatba vennk azokat. ppen ezrt nagyon fontos ennek a techniknak a hasznlata, amelynek segtsgvel a mrnkk realisztikus mdon kpesek szimullni az adott alkotelem nyjtotta pozitv vagy akr negatv hatsokat. A fejlesztsek korai szakaszban mr trekednek arra, hogy az autt minl optimlisabban ksztsk fel a versenyplyn val szereplshez. Egy sz mint szz, erre az egyetlen lehetsg ezeknek a szimulciknak az alkalmazsa, hiszen csakis gy tudnak a fejlesztk a lehet legtbb adathoz, informcihoz jutni egy-egy j aerodinamikai elemmel kapcsolatban. A Williams F1 csapat mrnkei a HP szuperkomputereit hasznljk mindezekhez. Egy nagyon szemlletes pldval be lehet mutatni, hogy milyen hatalmas fejldsen ment keresztl a Forma 1 ezen gazata: A 2001-es szezonban 250 gigabjtnyi adatmennyisg volt „mozgsban” a Williams F1 csapat kutat-rszlegben, mialatt az j versenygpk kifejlesztsn tevkenykedtek. A 2002-es vben mr ez az rtk elrte a 800, majd 2003-ban pedig a 4.000 gigabjtnak megfelel adatmennyisget.
A CFD-nek ksznheten a Williams F1 alakulata elnyt lvez az ellenfelekkel szemben: addig, amg az sszes tbbi csapat kln-kln teszteli az aut egyes elemeit, s nem pedig az egsz jrmvet, a szuperkomputereknek ksznheten a Williams F1 mrnkei egyszerre figyelhetik meg a teljes jrmre hat aerodinamikai hatsokat. Ezzel tulajdonkppen egy gynevezett virtulis szlcsatornban nzhetik meg az aut egyes aerodinamikai elemeit anlkl, hogy legyrtank azokat.
Ksznheten a szuperkomputerek folyamatosan nvekv teljestmnynek, a CFD technikt alkalmazva a mrnkk egyre realisztikusabb mdon kpesek elvgezni az egyes vizsglatokat.
„Kpesek vagyunk az aut teljestmnynek, a jrm egyes krlmnyek alatti viselkedsnek, s akr az zemanyag-befecskendez rendszer mkdsnek a szimullsra.”, nyilatkozta az Allianz Technolgiai Kzpontjnak kpviselje, Dr. Christoph Lauterwasser. „Teht a CFD mdszertannak ksznheten egyre kzelebb lehet kerlni az optimlis zemanyag-fogyaszts s krosanyag-kibocsts szintjnek hatkony belltsra.”
A CFD minden egyes remek tulajdonsga ellenre a valdi szlcsatornk alkalmazsa egyltaln nem felesleges. Egyszval teht a szlcsatorna mg mindig nlklzhetetlen eleme a Forma 1-es fejlesztseknek, hiszen ezltal tulajdonkppen le lehet ellenrizni, hogy a szmtgpes szimulcik mennyire feleltek meg a valsgnak, illetve mennyire lehet a monitorokon keresztl megfigyelt elemeket tltetni a mindennapi letbe. Erre gyakorlatilag csak a szlcsatornk adnak lehetsget, vagyis ezeknek a segtsgvel lehet igazn szemlltetni a klnbz versenykrlmnyek hatsait, hogy egy kerkvetn val thalads, vagy akr egy nagyobb fkezs mit eredmnyez. A szlcsatornban egy fl rig tart feladat elvgzse akr nhny rt is ignybe vehet abban az esetben, ha azt szmtgpen hajtank vgre, a meglehetsen nagy adatmennyisg kvetkeztben. Teht elmondhatjuk azt, hogy minden egyes rendszernek megvan a sajt maga elnye.
„A szlcsatornban pontosan lehet ltni, hogy mi hogyan mkdik, de azt nem, hogy az egyes elemek mitl jobbak. Erre csak a szmtgp tud vlaszt adni.”, tette hozz Naethan Eagles.

|