Allianz:Modern/legenda XIV.
icemn 2007.02.24. 22:14
Az Ardennekben meghzd, igen nagy mlttal rendelkez versenyplya lenygz mdon kpviseli az ultramodern plykra jellemz elemeket, ksznheten egyrszt a biztonsgi szempontokat eltrbe helyez folyamatos fejlesztseknek.
Amikor a motorsport kirlykategrijnak szmt Forma 1 ezt a belga helysznt bevlasztotta az igen pontosan megtervezett menetrendjbe, egy olyan plyt nyert meg magnak, amely a hagyomnyos s a modern korok jellemzit egyarnt magba foglalja. Az j versenyplyk pedig - mint a bahreini s a shanghai-i helysznek -, ahol az idei esztendben rendezik meg els Forma 1-es futamukat, minden ktsget kizran egy j irnyvonalat adnak majd ennek a sportnak. Akrhogyan is, a futamok szervezi az j helysznek megjelense ellenre nem akarnak felhagyni az olyan tnyezkkel, amelyek igazn izgalmass s egyben ltvnyoss teszik az egyes futamokat. Jelen esetben itt arra kell gondolni, hogy az egyes plykon kialaktott lejts-emelkeds rszek ppgy sznesebb teszik a versenyeket, mint a vrosi krlmnyek kztt megrendezett Monacoi Nagydj.
„Ha ezeket a dolgokat nzzk, akkor mi mg mindig sokkal jobban szeretnnk az ilyen plykon versenyezni, mg 15 vagy 20 vig.”, nyilatkozta Sam Michael, a WilliamsF1 csapat technikai igazgatja.
Ez termszetesnek mondhat, hiszen a Forma 1-et tovbbra is az autsport leggyorsabbjnak kellene fenntartani. Amikor az els hivatalos Forma 1-es szezont megrendeztk, egszen pontosan 1950-et rtak. Az akkoriban megrendezett futamok kzl egyes helyszneken az idei vben is tartanak F1-es futamokat: Anglia (Silverstone), Monaco (Monte Carlo), USA (Indianapolis), Belgium (Spa-Francorchamps) s Olaszorszg (Monza). Minden egyes vltoztats ellenre a monacoi s a Spa-Francorchamps versenyplya tartotta meg leginkbb az eredeti karakterisztikjt. A monacoi kanyarok labirintusa klnleges sszpontostsra sztnzi a versenyzket s a csapatokat egyarnt, s a hullmvastra emlkeztet ardenneki versenyplya a maga tbb mint 6km-es vonalvezetsvel - amely a leghosszabb plya is egyben a jelenlegi helysznek kztt - gyszintn. Ezek a plyk - amelyek pldul az adott helysznre jellemz eszseivel igazn ignybe veszik a piltkat - teszik igazn prbra a versenyzket, s megmutatjk, hogy ki rett igazi frfiv.
Spa-Francorchamps igazi vilghrnvnek rvend, hiszen egy olyan kanyart mondhat magnak, ami mr nem egyszer megtrflta az „oda merszked” versenyzket. Az Eau Rouge kanyar mellett a La Source nvre keresztelt hajtkanyar is hasonlan lnyeges pont, hiszen a plya ezen rszhez kzel 300km/h-s sebessggel rkeznek meg a piltk, s az ezt kvet bal-jobb-bal kanyarkombincit csakis igazn jl belltott autval lehet maximlis tkletessggel bevenni. Ez az a rsz, amely minden Forma 1-es piltra oly nagy benyomst tesz. Az itt fellp erhats elrheti akr a 4g-nek megfelel szintet is, amely mskppen mondva a nehzsgi er ngyszerest jelenti. Amikor a versenyzk az emelkedn felfel haladnak, egy darabig tulajdonkppen az eget lthatjk maguk eltt, s napos id esetn knytelenek egy kiss hunyortani is, majd a domb tetejre felrve pedig egy kiss el is emelkedhet ez aut az aszfalttl. Ezt a fajta ignybevtelt a replgp piltkra hat erhatssal lehetne taln sszehasonltani. A belga versenyplya mellett nincs msik olyan helyszn, ahol hasonl hatsok rhetnk a piltkat.
Amikor az els belga futamrl krdeztk Michael Schumachert, a kvetkezt mondta: „Abban a pillanatban, amikor rjttem, hogy teljes sebessggel keresztl tudok hajtani az Eau Rouge-on, egyfajta klnleges melegsg ramlott t az ereimben, s egyben elgedett is voltam.”
Ngy kontinensen sszesen 18 verseny. Ez mutatja igazn, hogy a Forma 1 egy valdi vilgbajnoksg. Ez egy hatrok nlkli, nagyszer sport. 1969-ben rendeztk meg az els Kanadai Nagydjat, s Brazlia 1973-ban csatlakozott a szguld cirkusz vilghoz. 1976-ban Japn is megismerhette a Forma 1-et, hiszen ekkor mr sajt versenyt rendeztek, s ezzel zsia a mai napig lland helyet kapott az F1-es naptrban. Ausztrlia szmra 1985-ben jtt el az a pillanat, amikor Forma 1-es erforrsok hangja „trte meg a csendet” a szigetorszgban, majd pedig 1999-ben Malajzia kvetkezett a sorban. A Forma 1 1986-ban rkezett el trtnelmnek egy igen klnleges mrfldkvhez, amikor is a vasfggny „ledntse” utn Magyarorszg is rendezhetett sajt futamot.
A Forma 1-es versenyplyknak - belertve a szguld cirkusz skornak szmt ’50-es vek helyszneit is -, ahol folyamatosan, vrl-vre jbl sszejnnek a motorsport legmagasabb kategrijnak kpviseli, llandan meg kell felelnik az igazn magas szintet kpvisel biztonsgi elrsoknak.
Az FIA (Fdration Internationale de l"Automobile = Nemzetkzi Automobil Szvetsg, a szerk.) ltal alkotott igen kemny biztonsgi elrsoknak ksznheten, az j plykon is (Bahrein s Shanghai) biztonsgban rezhetik magukat a piltk, s a versenyekre kiltogat nzk egyarnt. Mindkt versenyplya megtervezse szorosan sszefgg Hermann Tilke nevvel, aki a kvetkezt vallja: A piltk kztti versengs, amely a helysznre kiltogat nzk eltt trtnik, nem mehet a biztonsg rovsra. „Nagy kihvs volt megtervezni a plykat, ahol a versenyzk vtenek ugyan nhny hibt, de ahol csak lehetsges, ott elzni fognak.”, tette hozz az j „gyrk ura”.

|