AlLianz:A terhels XIII.
icemn 2007.02.24. 22:11
Szakrtk lltsa szerint a pszicholgiai megterhels gyakran sokkal nagyobb, mint a testet rt fizikai erhats okozta ignybevtel. Ez all egyetlen verseny sem lehet kivtel: csakis azok kpesek igazn jl elvgezni a munkjukat, akik mentlisan is a cscson vannak.
ltalban a Forma 1-es versenyzk azt szoktk mondani, hogy az idegrendszerknek „aclkemnysgnek” kell lenni. Brmennyire is hihetetlen dolognak tnik, de az ignybevtelek mr a futam rajtjt megelzen elkezdik a piltkra kifejteni hatsaikat, hiszen a szvvers ilyenkor mr egy kiss meg szokott emelkedni, s nhny versenyznek bizony nem egyszer feladat az sem, hogy minl tisztbban tartsa a tudatt.
A Forma 1-ben keletkez pszicholgiai megterhelsrl elmondhat, hogy ms sportgakhoz kpest ez egy kiss eltr. Ha csak a versenyzk pulzusszmt vesszk is figyelembe, lthatjuk, hogy milyen nagy feszltsg veszi hatalmba a szervezetket. A verseny rajtjt megelzen, amikor mg a boxutcban vannak a piltk, a pulzusuk hozzvetlegesen a 60-as rtk krl mozog percenknt. Amikor pedig beszllnak versenyautjuk piltaflkjbe, s kezdik tadni magukat a verseny nyjtotta izgalmaknak, ez a szm egynenknt elrheti a 90-es nagysgrendet is. A futam eltti bemelegt kr teljestse kzben, amikor igyekeznek rhangoldni a nhny pillanat mlva tjra indul versenyre, egyes piltk esetben a pulzusszm elrheti akr a 110-et is. Nagyon fontos, hogy a versenyz ne csak fizikailag, hanem mentlisan is minl felkszltebb legyen. Azoknl a versenyzknl, akik a koncentrcis kpessget s a pszicholgiai llapotot rint trningeket egyarnt alkalmazzk a felkszlsi programjukban, kpess vlhatnak arra, hogy a rajt pillanatban is 130 krl tudjk tartani a pulzusukat. Miutn elrajtol a mezny, s az adott versenyplya els kanyarjhoz rkeznek, ez az rtk mg jobban megemelkedik, s akr a 180-as szintet is elrheti.
„Ebben a pillanatban pedig a mentlis megterhels szintje a legmagasabb ponton van.”, tette hozz az osztrk Josef Leberer, aki az egyik legtapasztaltabb fitness edznek szmt a Forma 1-ben.
Ez egyltaln nem meglep. Ahhoz, hogy valaki az autversenyzsnek ebben a kategrijban minl jobb eredmnyeket rjen el, teljes koncentrcit kell nyjtania, legfkppen a rajt pillanatban. A versenyzknek mindvgig az ellenfeleiken kell tartaniuk a szemket: azokon, akik ell vannak, azokon, akik htul vannak, s azokon is, akik az adott versenyz autja mellett haladnak. Ebbl a felsorolsbl nem szabad kifelejteni azokat sem, akik mg a plya els kanyarja eltt igyekeznek elzseikkel minl jobb pozcit kiharcolni. s ezek a momentumok egyben hozzjrulnak egy sor igazn extrmnek mondhat fizikai ignybevtel kialakulshoz: a Forma 1-es versenyaut ll helyzetbl 3.7 msodperc alatt kpes felgyorsulni 160km/h-ra, tszr olyan gyorsan, mint ez egy norml szemlyaut esetben mrhet. Fkezskor pedig, amikor az imnt emltett 160km/h-s sebessgrl kell megllni egy ilyen „betontorpedval”, ehhez kevesebb, mint 2 msodperc is elegend. Egy ilyen helyzetben az emberi szervezetre hat erhats mrtke elrheti a 4g-nek megfelel terhelsi szintet. Mskppen mondva, a versenyz teste - amely biztonsgi vekkel van rgztve a piltaflkben - ngyszer olyan nehznek rezhet.
A piltk nemcsak a versenyek folyamn kerlnek szembe a stresszes llapotra jellemz hatsokkal. Mentlisan is megfelel ellenll-kpessggel, s teljes koncentrcival kell rendelkeznie minden egyes alkalommal, mg akkor is, ha tesztpiltaknt az aut helyes belltsainak minl hamarabb trtn megtallsa a legfbb feladat. Vagy ide sorolhatnnk mg a versenyeket megelz idmr viadalokat is, amikor egyetlen gyors kr ll a versenyzk rendelkezsre ahhoz, hogy cscsformjukrl tanbizonysgot adva, a lehet legjobb rajthelyezst elrve, minl jobban meg tudjk alapozni a msnapi versenyket.
Azzal, hogy egy versenyz csatlakozik az autversenyzs kirlykategrijnak is nevezett Forma 1 vilghoz, szerzdse alrsval egyidejleg el kell fogadnia mindazt a nehzsget is, amelyekkel pldul az idei szezon 18 futama alatt elkerlhetetlenl szembe kell szllnia. Annak rdekben, hogy a piltk minl jobban t tudjk vszelni az egyes versenyek sorn jelentkez hatalmas fizikai s mentlis megterhelseket, profi edzk hatkony edzstervei, s termszetesen a versenyzk kitart munki szksgesek. Erre egy nagyon j plda lehet: ha alacsony pulzusszmmal rendelkezik egy pilta, s ezzel egytt pedig knnyebben tudja tvszelni a stresszes helyzeteket. A monacoi versenyplyt sem kell igazn nagyt al tenni ahhoz, hogy szrevegyk mennyire kanyargs plyrl is van sz. Ezen az utcai plyn taln mg nagyobb megterhelsnek vannak kitve a piltk, hiszen fokozott koncentrcit kell hogy nyjtsanak minden egyes pillanatban a futam minden egyes krnek teljestse kzben. Egy esetleges vezeti hiba, vagy egy rossz manver esetn ugyanis itt nincs lehetsg arra, hogy a legtbb versenyplyra jellemz mdon a kavicsgyba, vagy az aszfaltozott buktrre kormnyozzk versenyautikat a piltk, hiszen itt csak falak, szalagkorltok, s gumikbl sszerakott vdkorltok szeglyezik a plya vonalt.
A grazi illetsg Michael Reinprecht - aki sporttal kapcsolatos kutatsokkal foglalkozik - vlemnye szerint nagyon fontos a versenyzk szmra az, hogy megfelel technikt alkalmazva erstsk mentlis llapotukat, hogy ezltal minl hatkonyabb kontrol alatt tudjk tartani rzelmi llapotukat. Mskppen mondva, hogy minl knnyebb mdon tl tudjk tenni magukat a sajt hibikon, valamint azokon a szitucikon, amikor egy msik versenyz okoz szmukra kellemetlen pillanatokat a versenyplyn.
„A felsbb szintet kpvisel atltk esetben, akik nem foglalkoznak mentlis llapotuk fejlesztsvel, voltakppen knnyen kpesek az n. ’mindent vagy semmit’ elven alapulva az adott eredmnyk elrsre.”, nyilatkozta a mncheni sport-pszicholgus, professzor Dieter Hackfort.
A htkznapi autvezets sorn sem szabad azonban albecslni a stressz okozta hatsokat. Abban az esetben, ha egy vezet csak nhny msodperc vagy csak nhny mter elny megnyerse rdekben kezd meg s hajt vgre egy elzst, mind az elzst vgrehajt, mind pedig a megelztt aut vezetjnek esetben igen erteljesen megemelkedik a vrnyoms rtke.
“Igazn veszlyes helyzet alakulhat ki abban az esetben is, ha egy ilyen szituci sorn a munkahellyel vagy a csalddal kapcsolatos aggodalmak is kavarognak a vezetben.”, tette hozz Dr. Hartmuth Wolff, az Allianz Technolgiai Kzpontjnak a kpviselje. „Minden esetben trekedni kell arra, hogy megrzzk a nyugalmunkat, hiszen csakis gy tehetjk mg biztonsgosabb a kzutakat a tbbi vezet szmra.”

|