Allianz:A szl szerepe XII.
icemn 2007.02.24. 22:08
A Nmet Nagydj helysznhez, Hockenheimhez hasonlan az sszes Forma 1-es versenyplyrl elmondhat, hogy a versenyautk teljestmnye nem elssorban a motoroktl s az ttteltl fgg. Az aerodinamika a legfontosabb tnyez ebbl a szempontbl.
„A szlcsatorna az a hely, ahol a versenyt meg lehet nyerni.”, nyilatkozta Gavin Fisher, a WilliamsF1 csapat ftervezje. „A versenyplya pedig az, ahol vesztenek.”, tette hozz ezt az rdekes kijelentst.
A Forma 1-ben az id pnz – s az id pedig pnzre vlthat: egyes becslsek szerint az aerodinamikai terleten folytatott fejlesztsek kltsge hozzvetlegesen a csapat ves kltsgvetsnek a 15%-t teszi ki. Azonban mg mindig a motorok kpviselik az F1-es versenygpek legdrgbb alkotelemt. Egy j konstrukcij szlcsatorna megptse akr 45 milli eurt is felemszthet. Ennek ellenre az elmlt vekben a legtbb csapat megalkotta sajt klnbejrat szlcsatornjt. A WilliamsF1 csapat fhadiszllsn Groveban (Anglia), a Forma 1-ben taln egyedlllnak mondhat, egy szupermodern aerodinamikai kzpontot ltestettek, amely egy hatalmas szlcsatornt is magba foglal.
„A szablyvltoztatsok ellenre az aerodinamika mg mindig az egyik legfontosabb rsze a Forma 1-nek.”, tette hozz a WilliamsF1 fmrnke, Patrick Head.
A szlcsatorna szvnek a tesztelsi terletet lehetne emlteni. Az aut modellje egy aclbl ksztett szlltszalagra van felhelyezve, amellyel tulajdonkppen a plyt prbljk szimullni. A tesztels folyamn egy teljes mrtkben szinkronizlt, n. multi-tengelyes modell-vezrlst alkalmaznak, amelynek segtsgvel a mrnkk kpesek virtulis mdon szimullni minden olyan hatst, amelyek a plyn halad versenyautt rik. Dr. Antonia Terzi, a WilliamsF1 csapat aerodinamikai rszlegnek a vezetje gy vli, hogy az eredmnyt a megfelel aerodinamikai csomag 30%-ban kpes befolysolni. Egy msik igen lnyeges eleme a szlcsatornnak egy hozzvetlegesen 600-as percenknti fordulatszmra kpes risi ventiltor, amelynek rotorlaptjait sznszlas anyagbl ksztik. A forgmozgshoz szksges erforrs paramtereit sem szabad elhanyagolni. A ventiltort forgat motor mintegy 60 tonns tmeget, s 3 mW-os (4.000 LE) energit kpvisel, amely a torndhoz hasonl szlsebessget kpes ellltani, s ezltal akr 300 km/h-val 9 tonnnyi lgtmeget juttat a tesztelsi terletre.
A szlcsatornban zajl tesztels kzben az aerodinamikai mrnkk tulajdonkppen hrom f jellemzt figyelnek meg: a leszortert, a lgellenllst, valamint azt, hogy az aut mennyire rzkeny mdon kpes reaglni az egyenetlen tfellet ltal szolgltatott vltozsokra. Nagyobb leszorter szksges ahhoz, hogy minl nagyobb sebessggel lehessen az adott kanyart teljesteni, de ezt a lgellenlls nvelse nlkl kellene elrni, hiszen az a sebessg rovsra menne. Az tfellet egyenetlensgbl add kedveztlen hatsokat az egyes aerodinamikai elemek megvltoztatsval kvnjk cskkenteni gy, hogy a vezetszrnyaknak, s a karosszria als rsznek az aszfalthoz viszonytott tvolsgt vltoztatni tudjk.
Az jabb szlcsatornk esetben – hasonlan a WilliamsF1 csapat birtokban lv ltestmnyhez – lehetsg van arra, hogy valdi mreteiben pompz, 1:1-es mretarny versenyautt lehessen megfigyelni ezen tesztelsek folyamn. Nhny szlcsatornban mindssze az aut valdi mretnek 50…60%-os msolatt lehet bevetni, ppen ezrt az ilyen modellek estben szerzett szimulcis tapasztalatok nem nyjtanak annyira pontos adatokat, mint az 1:1-es mretarny trsaik esetben. Egy msik lehetsg a szlcsatornk felhasznlsnak tern pedig az, hogy kt kisebb mret modellt egyms mgtt helyeznek el a szlltszalagon, s ezltal a keletkez lgrvnynek az autkra gyakorolt hatsait kpesek szimullni. A modell magassgt illetve pozcijt kls vezrl eszkzk segtsgvel 0.01 mm-es pontossggal kpesek belltani. A mrnkk az aut modelljnek kerekeit n. kitmaszt rudakkal ltjk el.
Az aerodinamikai vizsglatok alkalmazsa nemcsak a versenyautk esetben, hanem a szemlyautk gyrtsa sorn is egyre nagyobb szerepet kap. A nagyobb autgyrak mindegyike szinte rendelkezik mr sajt szlcsatornval. „Annak ellenre, hogy a szmtgpek segtsgvel igen sok aerodinamikai jellemz kiszmthat, illetve szimullhat, a szlcsatornk alkalmazsnak s az azokban szerzett gyakorlati tapasztalatok tovbbra sem elhanyagolhatak a jvre nzve.”, nyilatkozta az Allianz Technolgiai Kzpontjnak kpviselje, Dr. Christoph Lauterwasser. „A szemlyautk esetben az egyik legfbb szempont az, hogy a lgellenlls cskkentsvel milyen mdon lehet az zemanyag-fogyasztst minl alacsonyabb szintre leszortani, s mindezek mellett pedig a szl okozta zajszint cskkentse is a kutatsok trgyt kpezik.”
Ahhoz pedig, hogy minl gyorsabban alkalmazsba lehessen venni az aerodinamikai fejlesztsek sorn kifejlesztett eszkzket s elemeket a Forma 1-ben, kimagaslan nagy szerepe van a szlcsatornk alkalmazsnak. Ez az j Williams FW26-os versenyaut kifejlesztse sorn sem volt msknt. A Monaci Nagydjat kvet htfi napon a WilliamsF1 csapat technikai igazgatja azt a feladatot adta a mrnkknek, hogy nhny alkotelemen vltoztatsokat kell elvgeznik. Ezen alkotrszek kztt szerepelt tbbek kztt az aut oldals elemei, a lgbeml nylsok, a htk, a motorburkolat, a kipufogcsvek szmra kialaktott helyek, a szrnyacskk, a kocsitest als rsze, a hts szrnyak, s a kormnysszekt rudak. Mindssze csak ngy versennyel ksbb, a Francia Nagydjra kszlt el az j elemekkel felvrtezett aut. Szlcsatorna nlkl azonban erre a fejlesztsre csakis gy lett volna lehetsg, ha azt mr a szezon elejn elkezdik.
Ezeknek a mdostsoknak a vgrehajtshoz a WilliamsF1 alakulat szlcsatornja esetben hozzvetlegesen 500 rra van szksg. Mindent egybevve a Forma 1 aerodinamikjval foglalkoz mrnkei akr 8.000 rt is eltlthetnek a szlcsatornkban egy teljes v alatt. Nem ritka az az eset sem, hogy az ott elvgzend munkkat kt-, vagy akr hrom mszakos munkarendben vgzik el.
“A mi szlcsatornnk lehetsget biztost a szmunkra, hogy optimalizlni tudjuk az autnk teljestmnyt.”, tette hozz Gavin Fisher, a WilliamsF1 csapat ftervezje. „Nagy hiba lenne, ha nem hasznlnnk ki teljes mrtkben ezeket a lehetsgeket.”

|