FIA FEDERATION ITERNATIONALE DE L'AUTOMOBIL

Feltettem az oldalra 1db Allianz rszt(Technika Allianz) s az oldal folyamatosan frissl!

ra
 
100% Forma-1
 
Technika(Allianz)
 
Kpek
 
sszefoglalk
 
Men
 
Szavazzatok
Ki nyeri 2007-ben a Konstruktr Vb cmet?

McLaren
Ferrari
BMW Sauber
Honda
Williams
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Allianz:XI.
Allianz:XI. : Allianz:A kormny XI.

Allianz:A kormny XI.

iceman&beastman  2007.02.24. 22:01

A modernkori Forma 1-ben viszont a kormnyzsi feladatok elltsa mellett az aut kormnykereke a piltaflke vezrl kzpontjt is alkotja egyben, amely klnbz gombokkal s kapcsolkkal van elltva annak rdekben, hogy a versenyz minl egyszerbben s gyorsabban tudja megoldani az egyes feladatokat.

Nem kell nagyon sok oldalt visszalapozni a Forma 1 trtnelemknyvben ahhoz, hogy lthassuk milyen vltozson ment keresztl az F1-es kormnykerk. 1992-ben a kormnykerk mg a rgi, akkoriban hagyomnyosnak mondhat kr alakra volt elksztve, s a kzps rszn egy kis fmdarab volt elhelyezve, amelyen mindssze hrom darab gombot alaktottak ki. Ezek a kezel szervek arra voltak hivatottak, hogy a pilta az egyik gombot megnyomva alapjrati sebessgbe tudta autjt kapcsolni, a msikkal a szmra szksges ivvz mennyisgt tudta adagolni, s a harmadikkal pedig a rdit tudta mkdtetni. Ezek a tnyezk azonban egyltaln nem jtszottak dnt szerepet az aut teljestmnyre nzve.

Akrhogyan is, de a Forma 1-ben az egyik legnagyobb ttrst az elektronika fejldsnek beindulsa jelentette. Ennek egyik elhrnke az 1980-as v legnagyobb technikai guruja, John Barnard volt, aki egy olyan rendszert installlt Nigel Mansell autjba, hogy a versenyznek nem kellett a kormnyrl levennie a kezt ahhoz, hogy sebessgi fokozatot tudjon vltani. Ez nem volt olyan egyszer feladat, hiszen akr 3.000 sebessgvltst is el kellett vgeznie a piltnak egy teljes verseny folyamn, de ennek ellenre mr ezzel is sok idt takartottak meg.

De mindez csak a kezdet volt. Ahogyan teltek mltak az vek, egyre tbb gomb s kapcsol kerlt fel a kormnyra, s gy mr knnyedn tudtk pldul aktivlni a rajt-automatikt, vagy akr a sebessghatrolt, melyet a boxutcban szoks hasznlni a megengedett maximlis sebessg tllpsnek megakadlyozsa rdekben. Mindezek mellett a versenyznek lehetsge nylik arra is, hogy akr a verseny alatt vltoztasson az aut egyes belltsain: pldul lltani tud az els s a hts kerekek kztti fker-eloszls mrtkn, mdostani tudja a kiprgsgtl erssgt, vagy akr a leveg s az zemanyag keversi arnyba is „bele tud szlni”.

A gombok szmnak s helynek megfelel megvlasztsa nagyon fontos. Ahhoz, hogy minl hatkonyabban ki tudjk hasznlni a piltk a kormnykerken rejl lehetsgeket, nagymrtkben fgg a versenyz kzgyessgtl is. A kezelszervek megfelel hasznlatval ugyanis javtani lehet az aut teljestmnyn, de helytelen paramterek megvlasztsval viszont knnyedn megnehezthetik a sajt munkjukat. Ahhoz pedig, hogy a versenyz ne zavarodjon bele abba, hogy miket is lltott be, a csapat egy nagyobb mret kijelzvel ltja el a kormnykereket, amelyen keresztl hasznlja informldhat az aut ppen aktulis belltsairl. Ezltal lthatv vlnak egyb olyan informcik is, amelyek a pilta szmra elengedhetetlenek. Ilyenek pldul az egyes kridk, vagy akr az aut sebessge. Ezrt a knyelemrt azonban meg kell fizetni: a BMW Williams F1 csapat szmtsai szerint a kormnykerk ellltsi kltsge megkzelti a 25.000 eurs nagysgrendet. Nem ritka az sem, hogy ez a „kis” eszkz a versenyz szvhez oly kzel lljon. Nhnyan kzlk szeretik magukkal vinni akr a csapatstorba is, miutn elhagyjk versenyautjukat. De a szablyok jelenlegi llsa szerint, ha a pilta elhagyja jrmvt, akkor a kormnykereket vissza kell helyezni a kormnyoszlopra. Erre pedig azrt van szksg, hogy az gy htrahagyott aut irnythatsga biztostott legyen annak elszlltsa sorn. Az elrsok mg azt is megszabjk, hogy adott szituciban a piltnak t msodperc alatt ki kell vennie a kormnyt a helyrl, el kell hagynia a piltaflkt, s vissza kell helyeznie azt az elzekben emltett ok miatt a kormnyoszlopra.

Egy dolgot azonban biztosra vehetnk: a modern Forma 1-es aut kormnykereke egy multifunkcionlis eszkz. Gyakorlatilag mondhatjuk gy is, hogy az F1-es gpcsodk kormnykereke egy 12 funkcit magba rejt vezrl kzpont, amely 20 klnbz gombot s kapcsolt foglal magban. „Nem szeretnk messzemen kvetkeztetsekbe bocstkozni azzal kapcsolatban, hogy jval tbb gombot alaktannk ki, mint amelyekkel a versenyz mg meg tudna birkzni.”, nyilatkozta a Forma 1-es szakrt, Christian Danner. Elmondta tovbb: „De a gyakorlati tapasztalatok azonban azt mutatjk, hogy a hibzsi lehetsgek szma mg mindig tl magas.”

Nagyritkn az a helyzet is elllhat, hogy a pilta egy nehz pillanatban vletlenl egy rossz gombot nyom meg. Nha mg az is el szokott fordulni, hogy ilyen tveds eredmnyekppen a versenyz thajtsos bntetsben rszesl, mert amikor thalad, illetve behajt a boxutcba, tvedsbl nem a sebessghatrol gombot hozza mkdsbe, s gy autjval tl nagy sebessggel fog haladni. Ugyanakkor magukat megnevezni nem kvn szakrtk azon a vlemnyen vannak, hogy a gombok s a kapcsolk esetben sokkal jobb lenne, ha azokat nem a piltaflke egyes rszeiben helyeznk el, hanem mindegyik a kormnyon lenne kialaktva.

A kormnykerk nemcsak egy egyszer, cscstechnolgit kpvisel alkoteleme a Forma 1-es autnak, hanem egyben annak multifunkcionlis eszkzeknt is szolgl. Specilis, ultraknny anyagokbl ksztik el: karbon, alumnium, titn, acl, gumi s manyag. Ezekbl az anyagokbl ll ssze az aut kormnykereke. Hozzvetlegesen 120 db alkotelembl lltjk ssze, s egyttes slya mindssze 1.3 kg-ot nyom. Ennek az eszkznek az elksztsi ideje krlbell 100 munkart vesz ignybe. Minden egyes szezonban sszesen 5 db kormnykereket ksztenek a piltk rszre. ltalban az egy csapaton belli versenyzk esetben ezeknek a kialaktsa nagyjbl megegyezik, de vannak olyan funkcik, amelyekben lehetnek eltrsek. Pldaknt meg lehetne emlteni azt az esetet, amikor a csapat egyik piltja elnyben rszesti azt, hogy a rdit mkdtet nyomgomb a jobb hvelykujja alatt legyen, mg a csapattrs a bal mutatujja alatt szeretn tudni ezt a gombocskt.

A kormnykerken elhelyezett funkcik szma a htkznapi autk esetben az vek mlsval egyre inkbb nveked tendencit mutat. „A hagyomnyos gyrtsi technolgik esetben az ltszik elterjedni - a Forma 1 analgijra -, hogy az aut kormnykerekre egyre tbb olyan mkdtet elemet helyeznek el, amelyek segtsgvel a komfortrzet nvelsre s a mg nagyobb biztonsgi szint elrsre nylik lehetsg. Hiszen a vezetnek ezltal egyre biztostottabb vlik az, hogy nem kell olyan sokszor levennie a kezt a kormnyrl, s ezzel egyidben pedig sokkal jobban tud koncentrlni a forgalomra.”, nyilatkozta az Allianz Technolgiai Kzpontjnak kpviseletben Dr. Hartmuth Wolff.

A Forma 1 esetben a kormnykerken kialaktott gombok s kapcsolk szmt a kzeljvben cskkenteni szeretnk. Max Mosley - aki az FIA (Fdration Internationale de l"Automobile = Nemzetkzi Automobil Szvetsg, a szerk.) elnke - szeretn megvalstani egyes elkpzelseit annak a remnyben, hogy cskkentsk le azon elektronikai elemek, illetve sszetevk szmt, amelyeknek a kifejlesztse meglehetsen kltsges. Kevesebb elektronikval, pldul a szoftverek trsval, vagy akr a kiprgsgtl betiltsval automatikusan elrhetnk azt az eredmnyt, hogy kevesebb legyen a kormnykerken lv gombok szma.

Christian Danner erre vonatkozan a kvetkezt mondta: „Ezzel az intzkedssel azt rnk el, hogy sokkal nagyobb hangsly kerlne a versenyzk teljestmnyre, m jllehet, hogy ezek a vltoztatsok nem llnnak teljes mrtkben sszhangban a biztonsgi elrsokkal.”


AllianzF1 – Nyomd a megfelel gombot

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szmll
Induls: 2007-02-02
 
Szavazzatok
Ki nyeri 2007-ben a VB-i cmet?

Kimi Raikknen
Fernando Alonso
Felipe Massa
Jenson Button
Nico Rosberg
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
2006 sszefoglalk
 
Egyni VB llsa
  1. F.Alonso     22p
  2. K.Rikknen  22p
  3. L.Hamilton   22p
  4. F.Massa      17p
  5. N.Heidfeld   15p
  6. G.Fisichella  8p
  7. J.Trulli      4p
  8. R.Kubica      3p
 
Csapat VB llsa
  1. McLaren-Mercedes 44p
  2. Scudeira Ferrari 39p
  3. BMW Sauber       18p
  4. ING Renault       9p
  5. Toyota            5p
  6. Williams-Toyota   2p
 
Futamok

1.Futam 2007.03.18 
Ausztrl GP Melbourne
Gyztes: Kimi Raikknen

2.Futam 2007.04.08   
Malj GP Sepang
Gyztes: Fernando Alonso

3.Futam 2007.04.15 
Bahrein GP - Sakhir
Gyztes: Felipe Massa

4.Futam 2007.05.13  
Spanyol GP Barcelona
Gyztes:

5.Futam 2007.05.27 
Monac GP Monte-Carlo
Gyztes:

6.Futam: 2007.06.10 
Kanadai GP Montreal
Gyztes:

7.Futam: 2007.06.17
Usa GP Indianapolis 
Gyztes:

8.Futam: 2007.07.01      
Francia GP Magny Cours 
Gyztes:

9.Futam: 2007.07.08 
Brit GP Silverstone
Gyztes:

10.Futam: 2007.07.22 
Nmet GP Nrburgring
Gyztes:

11.Futam: 2007.08.05 
Magyar GP Mogyord
Gyztes:

12.Futam: 2007.08.26 
Trk GP Isztambul
Gyztes:

13.Futam: 2007.09.09 
Olasz GP Monza
Gyztes:

14.Futam: 2007.09.16 
Belga GP Spa
Gyztes:

15.Futam: 2007.09.30
Japn GP Fuji 
Gyztes:

16.Futam: 2007.10.07
Knai GP Sanghaj
Gyztes:

17.Futam: 2007.10.21
Brazil GP Interlagos
Gyztes:

Vilgbajnok:

 

Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor &#8211; kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény &#8211; minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség    *****    Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ a konoha.hu -n. Nézzetek be! *** Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ!!!    *****    ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!