Allianz:A kormny XI.
iceman&beastman 2007.02.24. 22:01
A modernkori Forma 1-ben viszont a kormnyzsi feladatok elltsa mellett az aut kormnykereke a piltaflke vezrl kzpontjt is alkotja egyben, amely klnbz gombokkal s kapcsolkkal van elltva annak rdekben, hogy a versenyz minl egyszerbben s gyorsabban tudja megoldani az egyes feladatokat.
Nem kell nagyon sok oldalt visszalapozni a Forma 1 trtnelemknyvben ahhoz, hogy lthassuk milyen vltozson ment keresztl az F1-es kormnykerk. 1992-ben a kormnykerk mg a rgi, akkoriban hagyomnyosnak mondhat kr alakra volt elksztve, s a kzps rszn egy kis fmdarab volt elhelyezve, amelyen mindssze hrom darab gombot alaktottak ki. Ezek a kezel szervek arra voltak hivatottak, hogy a pilta az egyik gombot megnyomva alapjrati sebessgbe tudta autjt kapcsolni, a msikkal a szmra szksges ivvz mennyisgt tudta adagolni, s a harmadikkal pedig a rdit tudta mkdtetni. Ezek a tnyezk azonban egyltaln nem jtszottak dnt szerepet az aut teljestmnyre nzve.
Akrhogyan is, de a Forma 1-ben az egyik legnagyobb ttrst az elektronika fejldsnek beindulsa jelentette. Ennek egyik elhrnke az 1980-as v legnagyobb technikai guruja, John Barnard volt, aki egy olyan rendszert installlt Nigel Mansell autjba, hogy a versenyznek nem kellett a kormnyrl levennie a kezt ahhoz, hogy sebessgi fokozatot tudjon vltani. Ez nem volt olyan egyszer feladat, hiszen akr 3.000 sebessgvltst is el kellett vgeznie a piltnak egy teljes verseny folyamn, de ennek ellenre mr ezzel is sok idt takartottak meg.
De mindez csak a kezdet volt. Ahogyan teltek mltak az vek, egyre tbb gomb s kapcsol kerlt fel a kormnyra, s gy mr knnyedn tudtk pldul aktivlni a rajt-automatikt, vagy akr a sebessghatrolt, melyet a boxutcban szoks hasznlni a megengedett maximlis sebessg tllpsnek megakadlyozsa rdekben. Mindezek mellett a versenyznek lehetsge nylik arra is, hogy akr a verseny alatt vltoztasson az aut egyes belltsain: pldul lltani tud az els s a hts kerekek kztti fker-eloszls mrtkn, mdostani tudja a kiprgsgtl erssgt, vagy akr a leveg s az zemanyag keversi arnyba is „bele tud szlni”.
A gombok szmnak s helynek megfelel megvlasztsa nagyon fontos. Ahhoz, hogy minl hatkonyabban ki tudjk hasznlni a piltk a kormnykerken rejl lehetsgeket, nagymrtkben fgg a versenyz kzgyessgtl is. A kezelszervek megfelel hasznlatval ugyanis javtani lehet az aut teljestmnyn, de helytelen paramterek megvlasztsval viszont knnyedn megnehezthetik a sajt munkjukat. Ahhoz pedig, hogy a versenyz ne zavarodjon bele abba, hogy miket is lltott be, a csapat egy nagyobb mret kijelzvel ltja el a kormnykereket, amelyen keresztl hasznlja informldhat az aut ppen aktulis belltsairl. Ezltal lthatv vlnak egyb olyan informcik is, amelyek a pilta szmra elengedhetetlenek. Ilyenek pldul az egyes kridk, vagy akr az aut sebessge. Ezrt a knyelemrt azonban meg kell fizetni: a BMW Williams F1 csapat szmtsai szerint a kormnykerk ellltsi kltsge megkzelti a 25.000 eurs nagysgrendet. Nem ritka az sem, hogy ez a „kis” eszkz a versenyz szvhez oly kzel lljon. Nhnyan kzlk szeretik magukkal vinni akr a csapatstorba is, miutn elhagyjk versenyautjukat. De a szablyok jelenlegi llsa szerint, ha a pilta elhagyja jrmvt, akkor a kormnykereket vissza kell helyezni a kormnyoszlopra. Erre pedig azrt van szksg, hogy az gy htrahagyott aut irnythatsga biztostott legyen annak elszlltsa sorn. Az elrsok mg azt is megszabjk, hogy adott szituciban a piltnak t msodperc alatt ki kell vennie a kormnyt a helyrl, el kell hagynia a piltaflkt, s vissza kell helyeznie azt az elzekben emltett ok miatt a kormnyoszlopra.
Egy dolgot azonban biztosra vehetnk: a modern Forma 1-es aut kormnykereke egy multifunkcionlis eszkz. Gyakorlatilag mondhatjuk gy is, hogy az F1-es gpcsodk kormnykereke egy 12 funkcit magba rejt vezrl kzpont, amely 20 klnbz gombot s kapcsolt foglal magban. „Nem szeretnk messzemen kvetkeztetsekbe bocstkozni azzal kapcsolatban, hogy jval tbb gombot alaktannk ki, mint amelyekkel a versenyz mg meg tudna birkzni.”, nyilatkozta a Forma 1-es szakrt, Christian Danner. Elmondta tovbb: „De a gyakorlati tapasztalatok azonban azt mutatjk, hogy a hibzsi lehetsgek szma mg mindig tl magas.”
Nagyritkn az a helyzet is elllhat, hogy a pilta egy nehz pillanatban vletlenl egy rossz gombot nyom meg. Nha mg az is el szokott fordulni, hogy ilyen tveds eredmnyekppen a versenyz thajtsos bntetsben rszesl, mert amikor thalad, illetve behajt a boxutcba, tvedsbl nem a sebessghatrol gombot hozza mkdsbe, s gy autjval tl nagy sebessggel fog haladni. Ugyanakkor magukat megnevezni nem kvn szakrtk azon a vlemnyen vannak, hogy a gombok s a kapcsolk esetben sokkal jobb lenne, ha azokat nem a piltaflke egyes rszeiben helyeznk el, hanem mindegyik a kormnyon lenne kialaktva.
A kormnykerk nemcsak egy egyszer, cscstechnolgit kpvisel alkoteleme a Forma 1-es autnak, hanem egyben annak multifunkcionlis eszkzeknt is szolgl. Specilis, ultraknny anyagokbl ksztik el: karbon, alumnium, titn, acl, gumi s manyag. Ezekbl az anyagokbl ll ssze az aut kormnykereke. Hozzvetlegesen 120 db alkotelembl lltjk ssze, s egyttes slya mindssze 1.3 kg-ot nyom. Ennek az eszkznek az elksztsi ideje krlbell 100 munkart vesz ignybe. Minden egyes szezonban sszesen 5 db kormnykereket ksztenek a piltk rszre. ltalban az egy csapaton belli versenyzk esetben ezeknek a kialaktsa nagyjbl megegyezik, de vannak olyan funkcik, amelyekben lehetnek eltrsek. Pldaknt meg lehetne emlteni azt az esetet, amikor a csapat egyik piltja elnyben rszesti azt, hogy a rdit mkdtet nyomgomb a jobb hvelykujja alatt legyen, mg a csapattrs a bal mutatujja alatt szeretn tudni ezt a gombocskt.
A kormnykerken elhelyezett funkcik szma a htkznapi autk esetben az vek mlsval egyre inkbb nveked tendencit mutat. „A hagyomnyos gyrtsi technolgik esetben az ltszik elterjedni - a Forma 1 analgijra -, hogy az aut kormnykerekre egyre tbb olyan mkdtet elemet helyeznek el, amelyek segtsgvel a komfortrzet nvelsre s a mg nagyobb biztonsgi szint elrsre nylik lehetsg. Hiszen a vezetnek ezltal egyre biztostottabb vlik az, hogy nem kell olyan sokszor levennie a kezt a kormnyrl, s ezzel egyidben pedig sokkal jobban tud koncentrlni a forgalomra.”, nyilatkozta az Allianz Technolgiai Kzpontjnak kpviseletben Dr. Hartmuth Wolff.
A Forma 1 esetben a kormnykerken kialaktott gombok s kapcsolk szmt a kzeljvben cskkenteni szeretnk. Max Mosley - aki az FIA (Fdration Internationale de l"Automobile = Nemzetkzi Automobil Szvetsg, a szerk.) elnke - szeretn megvalstani egyes elkpzelseit annak a remnyben, hogy cskkentsk le azon elektronikai elemek, illetve sszetevk szmt, amelyeknek a kifejlesztse meglehetsen kltsges. Kevesebb elektronikval, pldul a szoftverek trsval, vagy akr a kiprgsgtl betiltsval automatikusan elrhetnk azt az eredmnyt, hogy kevesebb legyen a kormnykerken lv gombok szma.
Christian Danner erre vonatkozan a kvetkezt mondta: „Ezzel az intzkedssel azt rnk el, hogy sokkal nagyobb hangsly kerlne a versenyzk teljestmnyre, m jllehet, hogy ezek a vltoztatsok nem llnnak teljes mrtkben sszhangban a biztonsgi elrsokkal.”

|