Allianz:Megbzhatsg X.
icemn 2007.02.24. 21:58
A Forma 1-ben alkalmazott anyagok tartssga s megbzhatsga elengedhetetlen a siker rdekben. Mindezek mellett ezen anyagok lettartama igen nagy jelentssggel br a versenyzk biztonsga rdekben. s termszetesen a felhasznlt anyagok lettartama a csapatok szempontjbl is tbb ok miatt lnyegesnek mondhat. Az egyik ilyen tnyez pedig nem ms, mint ami az egsz sport irnytsban oly nagymrtkben jelen van, a pnz.
Nemegyszer a Forma 1-et a szmok misztikus vilgval hozzk szoros sszefggsbe. Pldul ha azt nzzk, amikor egy Forma 1-es aut erforrsaknt zemel motor 19.000-es fordulatszmmal dolgozik percenknt, akkor a dugattyk kzel 25m/s-os sebessggel mozognak, hozzvetlegesen 550 liternyi levegt megmozgatva ezltal. Amikor a versenyz elkezdi autjt a szksges sebessgre lelasstani, a fkezsi ponton a fktrcsk hmrsklete 1 msodpercen bell elrhetik akr az 1000C-ot. A sebessgvltnak is megbzhat mdon kell zemelnie, hiszen egy verseny alkalmval a sebessgvltsok szma elrheti a 2.600-as nagysgrendet is, de egyes plyk esetn, mint pldul a Monaco utcin kialaktott „porondon” ez a szm a 3.100-at is meghaladhatja.
Az autk gyakorlatilag teljes mrtkben a hatrrtkekre vannak behangolva. Minden egyes alkotelemet szinte a legextrmebb ignybevtelekkel szembeni ellenllsra igyekeznek megtervezni, hiszen a versenyznek nem szabad elvesztenie bizalmt a munkaeszkzvel szemben.
Meglehetsen drga, cscstechnolgit kpvisel anyagokat hasznlnak fel az autk s annak minden egyes alkotelemnek megalkotsa sorn, gymint a karbon, a magnzium vagy a titn. Ezek alapjn is lthat, hogy mirt is nevezik a Forma 1-et az autversenyzs kirlykategrijnak. A Forma 1-es aut krlbell 60%-ban sznszlas, kompozit anyagbl ll ssze. Ezen anyagok felhasznlsnak ksznheten az aut slya nagymrtkben lecskkenthet, s az egyes elemek lettartama is megn ezltal. Ahhoz viszont, hogy ilyen anyagokat tudjanak a csapatok felhasznlni, igen is mlyen a pnztrca fenekre kell m nylniuk. Mindezeket tetzi mg az is, hogy minden egyes alkotelemet, gymint a fkeket, a kuplungot, vagy ppen a kormnyt ltalban egy meghatrozott idtartamra, illetve lettartamra tervezik a mrnkk. A versenyautkban alkalmazott kuplungot pldul minden egyes verseny utn ki szoktk cserlni, teht azzal mr a kvetkez futamon nem llnak rajhoz. Ennek nagyon egyszer oka van: ha csak a verseny rajtjt nzzk, ekkor a kuplung risi nagy ignybevtelnek van kitve. (Nem egyszer fordult mr el a nagydjak trtnelmben az, hogy amikor egy adott rajt csak a msodik, vagy ritkbb esetben a harmadik prblkozsra lesz sikeres, egyes autkban a kuplung nem hajland tovbb megfelelen mkdni, vagyis az nem fog tkletesen zrni. Amelyik autban ez bekvetkezik, az ltalban a futam feladsra knyszerl. - a szerk.) Nhny tizedmsodperc alatt a kuplung kpes akr 1000C-ra is felhevlni, s ekkor a sznszlas kuplungtrcsk izzani szoktak. Ahhoz pedig, hogy a sebessgvltnak helyet ad hz megfelel lettartam lehessen, titnbl ksztik el azt a csapatok. Ennek ugyanis egy teljes szezonon keresztl helyt kell llnia. A felhasznlt fogaskerekeket, valamint a csapgyazst minden egyes verseny utn kiszerelik a versenyautbl, s jak kerlnek a helykre.
A Forma 1-es autk erforrsait – amelyeket hozzvetlegesen 5000 alkatrszbl lltanak ssze - minden egyes verseny utn alaposan tvizsgljk, s ki is cserlik a szksges alkotelemeket. Pnzgyi megfontolsbl az FIA (Fdration Internationale de l"Automobile = Nemzetkzi Automobil Szvetsg, a szerk.) a 2004-es vad kezdettl olyan szablyozssal llt el, hogy minden egyes csapat egy versenyhtvge sorn autnknt egy motort hasznlhat fel. Ellenkez esetben, ha mgis szksgesnek ltja az adott csapat, hogy kicserlje az aut motorjt, akkor knytelenek lesznek elviselni ennek a kvetkezmnyt. A „blcsek tancsa” ugyanis az ilyen esetekre is gondolt, s mg idben kibvtette a nagy szablyknyvet nhny ide vonatkoz elrssal. Ha egy nagyon egyszer sszehasonltst vgznk az elz vadhoz kpest, akkor elmondhatjuk, hogy a motoroknak tulajdonkppen ktszer nagyobb tvolsg megttelre kell alkalmasnak lennik, mint a 2003-as esztend sorn. Korbban ugyanis hasznltak olyan erforrsokat, amelyeket csakis az idmrkre hangoltak be, hogy minl jobb rajtpozcit tudjon a versenyz elrni. Azonban azzal mindenki tisztban volt, hogy ezek a motorok nem voltak kpesek egy teljes versenytvot tllni.
A fejlesztsek sorn azonban olyan irnyba igyekeztek elmenni a fejlesztk, hogy az autk minl hosszabb lettartamra legyenek kpesek, s ezltal a versenyzk is nagyobb lvezettel szlljanak harcba a vilgbajnoki pontokrt. A sportra olyannyira jellemz technikai fejlettsget igazoljk mg azok a modern elektronikai eszkzk is, amelyekkel felvrtezik a Forma 1-es versenygpeket. Akrhogyan is, de ezek az elektronikk is eltrek az egyes csapatok kztt. Ezen elemek ma mr nlklzhetetlen rszei a Forma 1-nek, hiszen a versenyzk munkjt ezek nagymrtkben segtik. Az Allianz Technolgiai Kzpontjnak kpviseletben Dr. Harthmut Wolff hozztette tovbb: „Ha megvizsgljuk azt, hogy az zemekben milyen szempontok jtszanak dnt szerepet, lthatjuk, hogy nemcsak a megbzhatsgra, hanem a biztonsgra is igen nagy hangslyt fektetnek. Ez egyarnt igaz a gumik s a fkek esetben is.”
A Forma 1-ben alkalmazott lengscsillaptkat, fktrcskat s fkbetteket, gymint a kipufog-rendszert a kipufogcsvel egytt (amely akr 950C-ra is felhevlhet) minden egyes verseny utn kiszerelik az autkbl, s vadonat jat ptenek be helyettk. A kocsitest als rszt sszesen kt futamon keresztl hasznljk, majd azt is kicserlik. Termszetesen, ha a versenyz biztonsgrl, illetve az ahhoz szksges felszerelsekrl esik sz, akkor nem szabad elhanyagolni a piltk ruhzatt, overljt sem. Ezeknek a ruhanemknek ugyanis a lehet legnagyobb ignyeknek s biztonsgi elrsoknak kell, hogy megfeleljenek. Egy teljes szezon alatt egy pilta szmra sszesen 12 db versenyzi overl ll a rendelkezsre.
Az elektronikk azonban sokkal knyesebb rszt kpezik az F1-es gpcsodknak. A legtbb rzkel - amelyek a telemetriai adatokat gyjtik s tovbbtjk a kirtkelst, illetve feldolgozst vgz kzponti egysgnek - nem igazn kpes tllni egy versenytvnl tovbb a futam alatt fellp vibrcikat s a magas hmrskleti viszonyokat. A kormnykerk belsejben lv elektronikai sszetevk azonban ezeknl a szenzoroknl mr jval vdettebb helyen vannak, gy egy ilyen kormnykerk, amely tulajdonkppen a piltaflke multifunkcionlis eszkzt is kpezi egyben, minimum kt versenyen keresztl kell helytllnia. Az autban a motor htsre szolgl egysget ltalban kt verseny utn ki szoktk cserlni. Minden tdik futam utn az igen knny, magnziumbl ksztett kerekek is cserre szorulnak, mivel nem garantlt, hogy ennl hosszabb tv megttelre biztonsgosan alkalmazhatak lennnek. Ezek lettartamt hozzvetlegesen 3.000 km-re taksljk. Msfell pedig a felfggeszts ruginak egy teljes vilgbajnoki szezont ki kell szolglniuk. A versenyaut karosszriaelemei kzl, az els s a hts lgterel elemek cserjnek gyakorisga attl fgg a legjobban, hogy a pilta milyen vezetsi stlust kpvisel, vagyis mennyire tudja azokat megvni a versenyplyn. Ezeket az elemeket termszetesen azonnal kicserlik a csapat szereli, ha valamilyen okbl megsrlnnek.
Egy Forma 1-es versenyaut taln legfbb vdelmi rendszert nem ms jelenti a pilta szmra, mint az aut sznszlas anyagbl sszelltott karosszrija, ill. piltaflkje, amelynek pontosan meghatrozott mdon, hatalmas erhatsoknak kell ellenllnia.

|