Allianz:Az lsben IX.
icemn 2007.02.23. 19:29
A gyorsabb autk, valamint a nagy sebessggel jellemezhet versenyek esetben a biztonsgi elrsok klnsen nagy kvetelmnyeket lltanak fel. Nincs ez msknt az autsport kirlykategrijt jelent Forma 1 esetben sem. A vezeti ls megfelel kialaktsa nagymrtkben hozzjrul az elrt biztonsgi szint megvalstshoz.
Ha egy kiss visszatekintnk a Forma 1 trtnetben, akkor lthatjuk, hogy ez a sport milyen hatalmas technikai vltozsokon ment keresztl. A sportot figyelemmel ksrk szmra azonban nemcsak az autkon megjelen jtsok tnhetnek fel, hanem szmos olyan eszkz illetve felszerels is, amelyek a megfelel biztonsggal hivatottak elltni hasznljukat.
“Az aut fejlesztse sorn kt alapvet clt tznk ki magunk el.”, nyilatkozta Brian O’Rourke, a Williams F1 csapat vezet mrnke. „Mi igazn gyors versenyautt akarunk pteni, s ezt gy kvnjuk elrni, hogy ekzben a lehet legnagyobb vdelemmel lssuk el a versenyzt.”
Minden ktsget kizran a biztonsgi rendszer legfontosabb eleme a tbbrteg karosszria, amelynek minden egyes elemt sznszlas anyagbl lltjk ssze a megfelel technolgiai sorrendnek megfelelen. A biztonsgi rendszer kvetkez alkoteleme a versenyz vezeti lse, amelynek nemcsak az a feladata, hogy a megfelel pozciban elhelyezve knyelmes vezetst tegyen lehetv, hanem a pilta a lehet legnagyobb biztonsgban rezze magt munkja kzben. Az FIA (Fdration Internationale de l’Automobile = Nemzetkzi Autmobil Szvetsg) technikai elrsainak megfelelen az lst mindssze kt ponton lehet rgzteni a karosszrihoz. Ezt a kt rgztsi pontot pedig gy kell kialaktani, hogy az esetleges baleset alkalmval a versenyz mentst vgz csapat ezen rgztsi pontok kioldsval minden problma nlkl ki tudjk azt emelni a piltaflkbl.
Ezt az jtst az 1999-es szezonban mutattk be elszr, amikor is a versenyz a biztonsgi vekkel mr ehhez az lshez volt rgztve, s ennek megfelelen az lssel egytt ki tudtk t emelni az autbl. Az gy kialaktott eszkzt pedig KED nven (Kendrick Extrication Device = Kendrick fle Kiszabadt Eszkz) vezettk be, amely a versenyz htnak s nyaki rszeinek a vdelmre is szolglt. Ennek az jtsnak az alkalmazsa lehetv tette azt, hogy cskkentsk a pilta gerincoszlopra nehezed terhels nagysgt, amely igen nagy problma volt ezt megelzen. A vezeti ls rgztsi mdjt termszetesen szablyok rjk el, hogy megfelel mdon, s egysgestett formban kerljn alkalmazsba. Szerte a vilgon, ahov a szguld cirkusz betette a lbt, a mentst vgz csapatok minden tagja ennek megfelelen kpzsben rszesl, ahol el kell sajttaniuk mindazt, hogy egy esetleges baleset alkalmval milyen mdon lehet az lst a versenyzvel egytt kiemelni a piltaflkbl. Ezeknek a gyakorlatoknak ksznheten ilyen esetekben a mentcsapatok egyre magabiztosabban tudjk elltni feladatukat.
A versenyzk igen nagy ignybevteleknek vannak kitve a Forma 1-es aut vezetse sorn. A csapatok mrnkeinek folyamatos fejlesztseken kell dolgozniuk annak rdekben, hogy a piltnak a lehet legnagyobb knyelemben legyen rsze vezets kzben. Ez a szempont is elengedhetetlen ahhoz, hogy a versenyz a maximlis teljestmnyt tudja nyjtani a versenyplyn. Nem egy alkalommal lehettet mr hallani arrl, hogy a futam utn az autbl kiszllva komoly testi fjdalmakrl tettek emltst egyes versenyzk. A mrnkk a vezeti ls tervezse sorn a versenyz testalkatrl mintt vesznek, s annak megfelelen szemlyre szabottan ksztik el az egyes lseket. Ennek ksznheten pedig nemcsak knyelmet biztostanak hasznljnak, hanem a megfelel kialaktsbl addan idelis mdon tudjk azt elhelyezni s rgzteni az aut piltaflkjben. A test vonalhoz igazod lsek sznszlas anyagbl kszlnek, amelyet poliszter habbal is elltnak annak rdekben, hogy nveljk ezzel a versenyz komfortrzett. A Williams F1 csapatnl az lseket mg egy klnsen lgy anyaggal, n. Alcantara brrel is bevonjk, amellyel mg inkbb igyekeznek elsegteni a knyelmes vezetsi krlmnyek elteremtst. A felhasznlni kvnt anyagok kivlasztsnl dnt szempont a megfelel tzllsgi szint mellett az is, hogy azok a lehet legkisebb mrtkben legyenek hajlamosak az elektrosztatikus feltltdsre mikzben a versenyz mozgsokat vgez a piltaflkben.
A szemlyautkban alkalmazott lsek kialaktsnl sem a knyelem s a megjelens mdja az egyedli szempont.
„Az lsek igen is az egyik legfbb biztonsgi eleme a modern autknak.”, tette hozz az Allianz Technolgiai Kzpontjnak kpviselje, Dr. Hartmuth Wolff. „A vdelmi rendszer szerves rszt alkotjk tovbb a biztonsgi vek s a lgzskok, amelyek a frontlis s az oldalirny tkzsek esetn fejtik ki hatsukat.”
A Forma 1-es autk s a szemlyautk lsei klnbznek egymstl, de mindkt esetben kell vdelmet kell nyjtania hasznljnak, valamint ergonmiai kialaktsnak s megfelel elhelyezsnek ksznheten knyelmes vezetsi krlmnyeket kell biztostania.
A szemlyautkban alkalmazott lsekkel ellenttben azonban a Forma 1-es versenyautkban lv trsaik korntsem engednek olyan szabad mozgsteret. Az F1-es versenyz ugyanis teljes mrtkben oda van szjazva az lshez ppgy, mint az a vadszpiltk esetben is lenni szokott. A megfelel rgztsrl pedig leginkbb egy hmhoz hasonlthat t- vagy hatpontos biztonsgi v hivatott gondoskodni.
Ahhoz, hogy egy Forma 1-es versenyaut minl jobban teljestsen a plyn, egy igazn fontos kritriumnak kell teljeslnie. Ez pedig nem ms, mint a megfelel slypont kialaktsa. A minl hatkonyabb slyeloszts rdekben a vezeti lst gy helyezik el, hogy abban a versenyz egy sokkal inkbb fekv testtartsban helyezkedik el. Ennek ksznheten pedig a slypont gy az aut als rsze fel esik. A felemelt orrsz s ms egyb aerodinamikai elemek alkalmazsval pedig a piltaflkben helyet foglal versenyz lbai magasabb pozciban helyezkednek el, mint a vezet lepe.
Minden Forma 1-es vezeti ls egyedi alkotsnak minsl. Abban az esetben, ha a versenyzknek autt kell cserlnik, az lsket mindig viszik magukkal. Ez akkor sincs mskpp, ha valamilyen okbl a piltnak a tartalk autt kell hasznlatba venni.

|