FIA FEDERATION ITERNATIONALE DE L'AUTOMOBIL

Feltettem az oldalra 1db Allianz rszt(Technika Allianz) s az oldal folyamatosan frissl!

ra
 
100% Forma-1
 
Technika(Allianz)
 
Kpek
 
sszefoglalk
 
Men
 
Szavazzatok
Ki nyeri 2007-ben a Konstruktr Vb cmet?

McLaren
Ferrari
BMW Sauber
Honda
Williams
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Allianz:VI.
Allianz:VI. : Allianz:A technika szhangja VI.

Allianz:A technika szhangja VI.

icemn  2007.02.23. 15:05

A 2007-es szezonban a Forma 1 meznye sszesen 17 versenyplyra ltogat el a vilgon. Mindegyik plya ms s ms jellemzkkel rendelkezik, s ppen ezrt a csapatoknak minden egyes alkalommal jra s jra be kell lltaniuk az autikat. Az autk optimlis belltsa az aerodinamikai elemek, az alvz s a gumik tkletes sszhangja esetn rhet el. Mindezek elengedhetetlenl fontosak a siker elrse rdekben.

A vezets fizikai trvnyei s azok hatsai a versenyautk teljestmnyt meglehetsen befolysoljk, ahogyan errl a Forma 1 egyik veternja, Frank Williams is nyilatkozik: „Ennek a megrtse egy kiss nehzkes lehet.”, tette hozz a BMW Williams F1 csapat igazgatja. Hozztette tovbb: „Az az aut, amelyik tkletesen be lett lltva a melbourne-i plyra, meglehetsen alulkormnyozottan viselkedne pldul Suzukban.”

Az optimlis belltsnak minden esetben valamilyen kompromisszumos megoldson kell, hogy alapuljon. Az egyenesekben ppgy ki kell fejtenie kedvez hatst, mint a gyors, vagy akr a lass kanyarokban. Ez a fajta mvszet vonzza a mrnkket, s sarkallja ket arra, hogy minl jobban tkletestsk az aerodinamikai elemek, az alvz s a gumik karakterisztikjt. De gyakran az igen kemny munkval elrt egyenslyt knnyen felborthatja egy verseny sorn, ha az idjrsi krlmnyek jelentsen megvltoznak.

A legnagyobb hatst a versenyautk viselkedsben az aerodinamikai elemek vltoztatsval lehet elrni. Ebben igen nagy segtsgl szolglnak az aut elejn s a htuljn tallhat lgterel szrnyak, amelyek “szles tartomnyon” belli lltsval jelentsen vltozhat a versenyaut viselkedse. Az alapelv meglehetsen egyszer: a szrny meredekebb szgben trtn belltsval nagyobb lgellenlls rhet el, s egyben nagyobb sebessgnl nagyobb leszorter is fog hatni az autra. A meredekebben belltott szrnyak segtik a versenyautt abban, hogy knnyebben tudja teljesteni a kanyarokat, ezzel szemben viszont a gyors egyenesekben pedig az ilyen szrnybelltssal rendelkez aut nem kpes olyan nagy sebessg elrsre, mint a laposabb szrnybellts trsai. Ennek rtelmben teht a kisebb szgben belltott lgterel szrnyak kisebb leszortert fejtenek ki, s nagyobb sebessg elrsre teszik alkalmass az autt.

Mindez azonban csekly rsze csupn az aerodinamika alapjainak. „Minden verseny eltt a versenyzknek s a technikusoknak ki kell dolgozniuk egy tkletes belltst.”, nyilatkozta a Christian Danner, Forma 1 szakrt. „Egyfell gy kell belltaniuk az autt, hogy a slypont a lehet legalacsonyabb pontra kerljn, msfell pedig nem szabad, hogy a plya felletnek egyenetlensge ellenre az aut alja sokszor hozzrjen az aszfalthoz. Ezzel egy idben pedig helyesen be kell lltaniuk az aut megfelel aerodinamikai viselkedst is. Ha az aut felfggesztsi rendszere tlsgosan lgyra van belltva, akkor az aerodinamikai hatsok meglehetsen kedveztlenn vlnak, hiszen az aut s a plya aszfaltja kztti tvolsg folyamatosan vltozik, s gy az aut alatt elraml leveg mennyisge meglehetsen befolysolja a leszorter nagysgt. A harmadik sszetev pedig, amely szintn felels az autk j teljestmnynek elrsrt, nem ms, mint ami az autt az aszfalttal kti ssze, a gumik. Ahhoz, hogy a versenyaut nagyobb tapadssal rendelkezzen, megfelel aerodinamikai elemekkel kell, hogy rendelkezzen, s lgyabb keverk gumival kell felszerelni. Ezzel szemben pedig, ha kevesebb aerodinamikai elemmel s kemnyebb gumikkal ltjk el az adott versenyautt, akkor az kisebb tapadssal fog rendelkezni. A kemnyebb gumikkal kisebb tapads, de hosszabb lettartam rhet el, lgyabb keverkbl kszlt trsai esetben viszont a plya aszfaltjhoz trtn tapads mrtke mr jval nagyobb, de kevesebb kr megttelre alkalmasak. A csapatoknak sajt maguknak kell eldnteni, hogy milyen keverk gumiabroncsot kvnnak felhasznlni, hiszen ezzel az autik kezelhetsgt is jelentsen befolysolhatjk.”

A lgy s kemny belltsok alkalmazsval az aut ms s ms jellemzkkel fog rendelkezni. A kemny bellts lengscsillaptk alkalmazsval a versenyaut vezethetsge jobb lesz, mg lgyabb bellts esetben pedig az aut knnyebben ki tud billenni az egyenslybl. Az utbbi idben elektronikus vezrl rendszerek segtik a csapatokat abban, hogy megtalljk az optimlis belltsokat. „Az elektronikus lengscsillapt rendszer segtsgvel pontosabban be lehet lltani a kvnt csillaptsi ert.”, nyilatkozta az Allianz Technolgiai Kzpontjnak kpviselje, Dr. Christoph Lauterwasser. „Ezek a vezrl rendszerek ily mdon elnysen tudjk befolysolni az autk stabilitst, valamint elsegtik az er tvitelt a gumik s az ttest fellete kztt.”, tette hozz Lauterwasser r.

A Forma 1-es csapatok az autik belltst nem az alapoktl kezdik. Meglehetsen sok hasznos adattal rendelkeznek, amelyeket a tesztek s a szmtgpes szimulcik tjn nyernek. Mindezek mellett pedig termszetesen felhasznljk az elz vben az adott versenyhelysznen szerzett tapasztalataikat is. Tovbb pedig az aut belltst nem a plyn kezdik meg. „Mr elzetesen is vgeznek tanulmnyokat.”, tette hozz a Williams F1 csapat mrnke, Frank Dernie. „Nagyon fontos, hogy tesztelseket s klnbz szmtsokat tudjunk elvgezni a futamok eltt, s az gy nyert informcikat pedig puzzle-hoz hasonlthatan kell sszeraknunk.”

Mindamellett, hogy az autk optimlis belltshoz cscstechnikai eszkzket kell bevetnie a Forma 1-es csapatoknak, igen sok esetben kell a kzgyessgre alapozva az adott munkafzist elvgezni, s nemegyszer a jl szervezett csapatmunka s az sztns megrzs is a siker eszkzv vlik. „A szmtgpes szimulcik egyre jobbak s jobbak lesznek, s termszetesen nagyon sok hasznos informcihoz juttat bennnket, de mg mindig nem bzzuk magunkat teljes mrtkben erre a mdszerre.”, nyilatkozta Sam Michael, aki a Williams F1 csapat motorfejlesztsi rszlegnek mrnke, valamint a csapat technikai igazgatjval, Patrick Headdel egytt felels a versenystratgik kidolgozsban. „Ktsgtelen, hogy j rzs gy megrkezni egy adott versenyplyra, hogy a zsebnkben tudhatunk szmos igen hasznos adatot s informcit. Mi ltalban nagyon pontosan tudjuk, hogy melyek azok a rszek, amelyeken mg tkletestennk kell.”

Azok az apr “fogsok” viszont, amelyek az autk mg alaposabb belltsait teszi lehetv, termszetesen szigoran titkos informcikat kpeznek.


AllianzF1 – A technika sszhangja

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Szmll
Induls: 2007-02-02
 
Szavazzatok
Ki nyeri 2007-ben a VB-i cmet?

Kimi Raikknen
Fernando Alonso
Felipe Massa
Jenson Button
Nico Rosberg
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
2006 sszefoglalk
 
Egyni VB llsa
  1. F.Alonso     22p
  2. K.Rikknen  22p
  3. L.Hamilton   22p
  4. F.Massa      17p
  5. N.Heidfeld   15p
  6. G.Fisichella  8p
  7. J.Trulli      4p
  8. R.Kubica      3p
 
Csapat VB llsa
  1. McLaren-Mercedes 44p
  2. Scudeira Ferrari 39p
  3. BMW Sauber       18p
  4. ING Renault       9p
  5. Toyota            5p
  6. Williams-Toyota   2p
 
Futamok

1.Futam 2007.03.18 
Ausztrl GP Melbourne
Gyztes: Kimi Raikknen

2.Futam 2007.04.08   
Malj GP Sepang
Gyztes: Fernando Alonso

3.Futam 2007.04.15 
Bahrein GP - Sakhir
Gyztes: Felipe Massa

4.Futam 2007.05.13  
Spanyol GP Barcelona
Gyztes:

5.Futam 2007.05.27 
Monac GP Monte-Carlo
Gyztes:

6.Futam: 2007.06.10 
Kanadai GP Montreal
Gyztes:

7.Futam: 2007.06.17
Usa GP Indianapolis 
Gyztes:

8.Futam: 2007.07.01      
Francia GP Magny Cours 
Gyztes:

9.Futam: 2007.07.08 
Brit GP Silverstone
Gyztes:

10.Futam: 2007.07.22 
Nmet GP Nrburgring
Gyztes:

11.Futam: 2007.08.05 
Magyar GP Mogyord
Gyztes:

12.Futam: 2007.08.26 
Trk GP Isztambul
Gyztes:

13.Futam: 2007.09.09 
Olasz GP Monza
Gyztes:

14.Futam: 2007.09.16 
Belga GP Spa
Gyztes:

15.Futam: 2007.09.30
Japn GP Fuji 
Gyztes:

16.Futam: 2007.10.07
Knai GP Sanghaj
Gyztes:

17.Futam: 2007.10.21
Brazil GP Interlagos
Gyztes:

Vilgbajnok:

 

Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor &#8211; kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény &#8211; minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség    *****    Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ a konoha.hu -n. Nézzetek be! *** Itachi Shinden 1. kötet Magyarul elérhetõ!!!    *****    ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!