Allianz:A technika szhangja VI.
icemn 2007.02.23. 15:05
A 2007-es szezonban a Forma 1 meznye sszesen 17 versenyplyra ltogat el a vilgon. Mindegyik plya ms s ms jellemzkkel rendelkezik, s ppen ezrt a csapatoknak minden egyes alkalommal jra s jra be kell lltaniuk az autikat. Az autk optimlis belltsa az aerodinamikai elemek, az alvz s a gumik tkletes sszhangja esetn rhet el. Mindezek elengedhetetlenl fontosak a siker elrse rdekben.
A vezets fizikai trvnyei s azok hatsai a versenyautk teljestmnyt meglehetsen befolysoljk, ahogyan errl a Forma 1 egyik veternja, Frank Williams is nyilatkozik: „Ennek a megrtse egy kiss nehzkes lehet.”, tette hozz a BMW Williams F1 csapat igazgatja. Hozztette tovbb: „Az az aut, amelyik tkletesen be lett lltva a melbourne-i plyra, meglehetsen alulkormnyozottan viselkedne pldul Suzukban.”
Az optimlis belltsnak minden esetben valamilyen kompromisszumos megoldson kell, hogy alapuljon. Az egyenesekben ppgy ki kell fejtenie kedvez hatst, mint a gyors, vagy akr a lass kanyarokban. Ez a fajta mvszet vonzza a mrnkket, s sarkallja ket arra, hogy minl jobban tkletestsk az aerodinamikai elemek, az alvz s a gumik karakterisztikjt. De gyakran az igen kemny munkval elrt egyenslyt knnyen felborthatja egy verseny sorn, ha az idjrsi krlmnyek jelentsen megvltoznak.
A legnagyobb hatst a versenyautk viselkedsben az aerodinamikai elemek vltoztatsval lehet elrni. Ebben igen nagy segtsgl szolglnak az aut elejn s a htuljn tallhat lgterel szrnyak, amelyek “szles tartomnyon” belli lltsval jelentsen vltozhat a versenyaut viselkedse. Az alapelv meglehetsen egyszer: a szrny meredekebb szgben trtn belltsval nagyobb lgellenlls rhet el, s egyben nagyobb sebessgnl nagyobb leszorter is fog hatni az autra. A meredekebben belltott szrnyak segtik a versenyautt abban, hogy knnyebben tudja teljesteni a kanyarokat, ezzel szemben viszont a gyors egyenesekben pedig az ilyen szrnybelltssal rendelkez aut nem kpes olyan nagy sebessg elrsre, mint a laposabb szrnybellts trsai. Ennek rtelmben teht a kisebb szgben belltott lgterel szrnyak kisebb leszortert fejtenek ki, s nagyobb sebessg elrsre teszik alkalmass az autt.
Mindez azonban csekly rsze csupn az aerodinamika alapjainak. „Minden verseny eltt a versenyzknek s a technikusoknak ki kell dolgozniuk egy tkletes belltst.”, nyilatkozta a Christian Danner, Forma 1 szakrt. „Egyfell gy kell belltaniuk az autt, hogy a slypont a lehet legalacsonyabb pontra kerljn, msfell pedig nem szabad, hogy a plya felletnek egyenetlensge ellenre az aut alja sokszor hozzrjen az aszfalthoz. Ezzel egy idben pedig helyesen be kell lltaniuk az aut megfelel aerodinamikai viselkedst is. Ha az aut felfggesztsi rendszere tlsgosan lgyra van belltva, akkor az aerodinamikai hatsok meglehetsen kedveztlenn vlnak, hiszen az aut s a plya aszfaltja kztti tvolsg folyamatosan vltozik, s gy az aut alatt elraml leveg mennyisge meglehetsen befolysolja a leszorter nagysgt. A harmadik sszetev pedig, amely szintn felels az autk j teljestmnynek elrsrt, nem ms, mint ami az autt az aszfalttal kti ssze, a gumik. Ahhoz, hogy a versenyaut nagyobb tapadssal rendelkezzen, megfelel aerodinamikai elemekkel kell, hogy rendelkezzen, s lgyabb keverk gumival kell felszerelni. Ezzel szemben pedig, ha kevesebb aerodinamikai elemmel s kemnyebb gumikkal ltjk el az adott versenyautt, akkor az kisebb tapadssal fog rendelkezni. A kemnyebb gumikkal kisebb tapads, de hosszabb lettartam rhet el, lgyabb keverkbl kszlt trsai esetben viszont a plya aszfaltjhoz trtn tapads mrtke mr jval nagyobb, de kevesebb kr megttelre alkalmasak. A csapatoknak sajt maguknak kell eldnteni, hogy milyen keverk gumiabroncsot kvnnak felhasznlni, hiszen ezzel az autik kezelhetsgt is jelentsen befolysolhatjk.”
A lgy s kemny belltsok alkalmazsval az aut ms s ms jellemzkkel fog rendelkezni. A kemny bellts lengscsillaptk alkalmazsval a versenyaut vezethetsge jobb lesz, mg lgyabb bellts esetben pedig az aut knnyebben ki tud billenni az egyenslybl. Az utbbi idben elektronikus vezrl rendszerek segtik a csapatokat abban, hogy megtalljk az optimlis belltsokat. „Az elektronikus lengscsillapt rendszer segtsgvel pontosabban be lehet lltani a kvnt csillaptsi ert.”, nyilatkozta az Allianz Technolgiai Kzpontjnak kpviselje, Dr. Christoph Lauterwasser. „Ezek a vezrl rendszerek ily mdon elnysen tudjk befolysolni az autk stabilitst, valamint elsegtik az er tvitelt a gumik s az ttest fellete kztt.”, tette hozz Lauterwasser r.
A Forma 1-es csapatok az autik belltst nem az alapoktl kezdik. Meglehetsen sok hasznos adattal rendelkeznek, amelyeket a tesztek s a szmtgpes szimulcik tjn nyernek. Mindezek mellett pedig termszetesen felhasznljk az elz vben az adott versenyhelysznen szerzett tapasztalataikat is. Tovbb pedig az aut belltst nem a plyn kezdik meg. „Mr elzetesen is vgeznek tanulmnyokat.”, tette hozz a Williams F1 csapat mrnke, Frank Dernie. „Nagyon fontos, hogy tesztelseket s klnbz szmtsokat tudjunk elvgezni a futamok eltt, s az gy nyert informcikat pedig puzzle-hoz hasonlthatan kell sszeraknunk.”
Mindamellett, hogy az autk optimlis belltshoz cscstechnikai eszkzket kell bevetnie a Forma 1-es csapatoknak, igen sok esetben kell a kzgyessgre alapozva az adott munkafzist elvgezni, s nemegyszer a jl szervezett csapatmunka s az sztns megrzs is a siker eszkzv vlik. „A szmtgpes szimulcik egyre jobbak s jobbak lesznek, s termszetesen nagyon sok hasznos informcihoz juttat bennnket, de mg mindig nem bzzuk magunkat teljes mrtkben erre a mdszerre.”, nyilatkozta Sam Michael, aki a Williams F1 csapat motorfejlesztsi rszlegnek mrnke, valamint a csapat technikai igazgatjval, Patrick Headdel egytt felels a versenystratgik kidolgozsban. „Ktsgtelen, hogy j rzs gy megrkezni egy adott versenyplyra, hogy a zsebnkben tudhatunk szmos igen hasznos adatot s informcit. Mi ltalban nagyon pontosan tudjuk, hogy melyek azok a rszek, amelyeken mg tkletestennk kell.”
Azok az apr “fogsok” viszont, amelyek az autk mg alaposabb belltsait teszi lehetv, termszetesen szigoran titkos informcikat kpeznek.

|