Lesznek hibrid autk az F1-ben
icemn 2007.02.23. 14:29
„...A maga fajta haladsnak az lesz az egyetlen kvetkezmnye, hogy mg nhny nemzedk, s kitr az igazi forradalom, a termszet, a kozmosz forradalma. Maguk megbontjk az egyenslyt... s a vgn a termszet helyrellitja majd. Az a folyamat roppant kellemetlen lesz nknek. Buksuk ppolyan gyorsan megy majd vgbe, mint emelkedsk. Mg gyorsabban, mert teljesen csdbe jutnak, mert utols fillrig eltkozoljk a tkjket. A gazdag ember elg rvid id alatt fellheti a vagyont. s ha mindent fellt, azonnal hezni kezd."
A vallsosabbak prbattelknt, a racionlisabbak az ipari forradalom mellkhatsaknt foghatjk fel ugyanazt a problmt, amely az egsz emberisget sjtja. Az emberisg trtnetben taln elszr, tnyleg vilgmret gonddal nznk szembe, ez a baj nem csupn egy adott npre, vagy etnikai csoportra korltozdik, minden ember rezni fogja, esetleg mr rzi a krnyezetszennyezsbl s a termszet kincseinek fellsbl fakad kvetkezmnyeket.
Sajnos, sokan - akik amgy mr sajt brkn is rzik a kolajpazarls krtkony hatst - csak legyintenek, amikor a krnyezetszennyezs kerl szba. Ekzben nem gondolnak arra, hogy nem csak leszrmazottaik fognak szenvedni eldeik nemtrdmsge miatt, hanem sajt maguk is, gondoljunk csak az egyre emelked benzinrakra. Valamit tenni kell, de kinek s mit?
Emlkeznek nk mg a '80-as vekben publiklt tudomnyos folyiratokra, science-fiction-kre? Emlkeznek mg, hogy mit jsoltak ezek 2000-re? Ja, hogy az tlzs lett volna? Logikusan gondolkodva rjvnk, hogy ezek a folyiratok, filmek nem voltak kimondottan tlzak, csak vzoltk azt, amit az azeltti 150 v technikai fejldsnek alapjn remlni lehetett. St, a fejldsnek gyorsulnia kellett volna, mert az j technolgik s tallmnyok j tvlatokat nyitnak, ezeket be lehet vezetni ms terleteken is, magyarn egy j innovci jabb tallmnyok kialakulst segti el, ez egyfajta piramisrendszer. Ezzel szemben a fejlds nem gyorsult, br megjelent a mobiltelefon, a szemlyi szmtgp s az internet tvol llunk a 20-25 ve vrtaktl. Most persze knny ktsgbe vonni a fentebb ecsetelt elmletemet, de ha egy pillanatra mellzzk konzervatv hozzllsunkat, kiderl, hogy az elmletben van igazsg. Akkor, hogy nem fejldtnk olyan magas szintre, amilyenre a tudomny korbban vrt minket?
A fogyaszti trsadalom kialakulsval egyidben megjelentek a multinacionlis vllalatok, amelyek a sajt rdekeiket szem eltt tartva, sokszor a tudomnyos fejlds el gtat lltva irnytjk az zleti letet. Azok a zsenik, feltallk, akik a fejldst eddig diktltk tehetetlenek, mert tallmnyaik bizonyos rdekcsoportokat htrnyosan rintenek. Egy Stanley Mayer nev lngsz mr rg feltallta a teljes egszben vzzel mkd autt, a koncepcit csak tovbb kellett volna fejleszteni s elterjeszteni, ezzel gtat szabni a krnyezetszennyezsnek. De a tallmny jelentsen megcsappantotta volna a benzinfogyasztst s ezt az olajvllalatok nem engedhettk. Mayert 1998-ban egy tteremben mrgeztk meg...
gy ht a halads kulcsa ezeknl a vllalatoknl van, ezrt a fejlds lass s krlmnyes. Kiss ironikus mdon, pont az autgyrtk azok, akik a hibrid technolgival foglalkoznak, de a gyrtk tbbsgnl ez egyelre csak marketingfogs, a sorozatgyrtssal egyelre csak a Honda, a Toyota s annak lenyvllalata, az 1989-ben alaptott Lexus foglalkozik. A legelrehaladottabb jrm ezen a tren a Toyota Prius, amely 2005-ben elnyerte a rangos „v Autja" cmet Eurpban. A kocsiban egy 77 lers benzinmotor s egy 68 lers villanymotor szolgl. A benzinfogyaszts orszgton alig kevesebb, mint egy hasonl teljestmny (az aut 110 lers, azrt nem 145, mert a kt motor nyomatkgrbje jelentsen eltr egymstl) aut, jelents megtakarts csupn vrosban rezhet, ugyanis kisebb sebessgnl csak az elektromos motor dolgozik. Ez mg csak a kezdet, br vlemnyem szerint mg akkor is a benzin- s gzolaj hajtotta autk lesznek tlslyban, amikor egy liter benzin ra egy tlagember havi fizetsvel vetekszik majd.
Az autgyrts ingovnyos terep a hibrid hajts koncepcik szmra, a sorozatgyrtst csak az olyan biztos anyagi htter s hosszabb tvra tervez gyrtk engedhetik meg maguknak, mint a Toyota, amely lassan a vilg legnagyobb autgyrtjv nvi ki magt. De mi trtnne, hogyha az j, elektromos, vagy ms, krnyezetkml technolgin alapul hajts autkat az autversenyzsben s annak cscskategrijban, a Forma-1-ben tesztelnk? Ma mr kiss naiv s erltetett gondolat, de rgebben igaz volt : a Forma-1 az j technolgik bevezetsnek s tesztelsnek szntere, amelyek lassan a kzti autkba is bebocstst nyernek. Ma mr ez nem gy van, a Forma-1-es high tech csak az olyan, nagykznsg szmra szinte elrhetetlen autkban kap helyet, mint a BMW M5, vagy a Ferrari Enzo. Viszont, ha a Forma-1-ben elrnk a hibrid zem versenyautk hasznlatt, a gondok azonnal megsznnnek, mert sehol mshol gyorsabb a fejleszts, mint a Forma-1-ben. rltsg? Taln, de tny, hogy egyes gyrtk, lkn a Hondval mr jeleztk fogkonysgukat afel, hogy hibrid motorokkal versenyezzenek. St, maga az FIA mr vzolt tleteket ebben a tmban, hogy hogyan lehetne krbamen energit hasznostani a versenyplykon. Ezek a gondolatok mg meglehetsen mersznek hatnak, de rdemes elgondolkozni rajtuk, mieltt „kitr az igazi forradalom, a termszet, a kozmosz forradalma".
|