Ayrton Senna megvdte VB cmt!
icemn 2007.02.22. 21:21
Ayrton Senna az 1991-es esztendben egy jabb vilgbajnoki cmmel lett gazdagabb, aki gy Ascarit, Fangiot, Brabhamet s Prostot kveten az tdik olyan bajnok volt, aki sikeresen megvdte vilgbajnoki cmt.
A japn motorszllt, a Honda V12-es motorokat bocstott a McLaren rendelkezsre, amely nagyobb slyt s zemanyag fogyasztst, m egyben ms slyelosztst eredmnyezett. Mg a McLaren alakulatnl az j erforrs versenykpesnek bizonyult a Ferrari szmra keser csaldst okozott az j vad. Az olasz versenyistll egyetlen gyzelmet sem szerzett. Sokan gy vltk, hogy ennek htterben az llt, hogy a Ferrari ms olasz Formula-1-es versenyistllk is a motorszlltja volt.
Alain Prost a hinyz teljestmnyre panaszkodott, s az vad kzepn teherautnak titullta a versenygpet, aminek kvetkeztben az vad utols futamt megelzen elbocstottk a csapattl. A csapaton belli kzdelmet Prost nyerte 13:2 arnyban Jean Alesivel szemben. Az v legnagyobb csaldsa azonban a Porsche versenyistll lett. A Hans Mezger tervezte V12-es motor teljestmnye s megbzhatsga sem volt megfelel. Michele Alboreto, Alex Caffi s Stefan Johansson sszesen htszer nem tudtk kvalifiklni magukat a Footwork-Porsche volnjnl, s az t megmrettets sorn tszr nem rtek clba. A Footwork a Francia Nagydjtl kezdve Cosworth erforrsokkal vett rszt a bajnoksgban.
Nigel Mansell a Kanadai Nagydjon az utols krben odaintegetett a nzknek is, azonban ami azutn trtnt, arra senki nem szmtott. Ez lehetett volna Mansell els gyzelme a Williams-Renault csapattal egy olyan szezonban, amitl sokat vrtak, azonban nagy eredmnyeket mgsem sikerlt elrnik. Az 1991-es v elejn Mansell olyan kijelentst tett, hogy eljn majd az id, amikor a Renault motor meghajts Williams FW14 megelzi a konkurencit. Az aut kivl aerodinamikval rendelkezett, s gyors volt, de a flautomata motor nagyon rzkeny volt. Montrealban gy tnt, hogy a Williams csapatnak j eslyei vannak arra, hogy a McLarennel szembeni ponthtrnyukat cskkentsk. Az vad elejn Ricardo Patrese volt a gyorsabb Williams-pilta, Kanadban is megszerezte a Pole Position-t, azonban az esemnyek kzppontjban mg csapattrsa Nigel Mansell llt. Mr a futam elejn a mezny lre jtt fel, s az els kr vgn az elnye mr kt msodperc volt. Patrese ekkor a msodik helyen autzott. A versenytv kt harmadnak megttele utn Patrese kerkcsere miatt killt a boxba, s csak az tdik helyre sikerlt visszarkeznie. Nigel Mansell az utols krben kzel egy perces elnnyel vezetett Piquet eltt, s mr senki nem szmtott arra, hogy valaki elvehetn tle az elssget. Mr kzeledett a hajtkanyarhoz, ami 1,5 kilomteres tvolsgra van a clvonaltl. A visszakapcsolsnl problmi addtak, a fordulatszm egyre cskkent, a motor lellt, ami Mansell versenynek vgt jelentette. A futamot gy Piquet nyerte, mialatt Mansell gyzelme jra az aut hibjbl addan meghisult. Nhnyan gy vltk, hogy a nzk tereltk el a versenyz figyelmt, azonban David Brown elmagyarzta, mirt is trtnhetett gy. "A sebessgvlt-programunk gy mkdtt, hogy ha a versenyz visszakapcsolt, akkor a motor fordulatszma a sebessgnek megfelelen a kvnt fokozatba kerlt. Mansellnek ezzel a kapcsolval problmi voltak, s tbbszr mkdsbe kellett hoznia, azonban minden prblkozsnl visszaesett a fordulatszm s a sebessg is cskkent, amg a motor teljesen le nem llt. Ezzel a problmval korbban nem tallkoztunk, s t perc alatt meg tudtuk volna oldani gy, hogy a tovbbiakban ne okozzon problmt. Azonban ezt a versenyt mindenkppen elvesztettk. "
Ezen id alatt a Mercedes is a visszatrst tervezte. Jochen Neerpasch egy programot dolgozott ki, amelyet a vezetsg azonban elutastott, gy Neerpasch napjai meg voltak szmllva a Mercedesnl. Bcszul egy fiatalembert vitt a Formula-1-be. Ez a fiatalember Michael Schumacher volt, aki a korbbi esztendkben szmos sikert rt el plyafutsa sorn. Tbbek kztt volt a Werner Aichinger vezette Formula Knig bajnoksg els bajnoka az 1988-as esztendben. Azt kveten, hogy Bertrand Gachotot brsg el lltottk, Neerpasch minden kvet megmozgatott annak rdekben, hogy helyt Michael Schumacher vegye t. gy trtnt, hogy augusztus hnap utols versenyn Michael Schumacher letben elszr llhatott rajthoz egy Formula-1-es verseny sorn. Schumacher a hetedik rajtkockbl indulva a kuplung meghibsodsnak kvetkeztben mr nhny kilomtert kveten feladni knyszerlt a kzdelmet.
Az 1991-es esztendben az els helyezett jutalma a korbbi kilenc helyett tz pont volt, s minden eredmnyt figyelembe vettek a vgelszmolskor. Ennek kvetkeztben a negyedik futamot kveten Nigel Mansell htrnya harmincngy pont volt Sennval szemben. A brit pilta azonban nem adta fel, aki Williams versenyistll szneiben tovbb kzdtt a vilgbajnoki cm megszerzsrt, aminek eredmnyeknt a soron kvetkez hrom futamon felllhatott a dobog legmagasabb fokra. gy a Hockenheimban megrendezsre kerlt futamot kveten htrnya nyolc pontra cskkent, s vilgbajnoksg jra nyitott volt. Sennt ekzben sorra balszerencse rte. Brazliban szrfzs kzben egyik bartja kishjjn elttte, majd Mexik vrosban szenvedett balesetet a McLaren volnjnl. A brazil fiatalember srlsek nlkl szta meg a balesetet, s knnyebb srlseket szenvedve szllt ki az autbl a Hockenheimi tesztet kveten is, ahol 320 kilomteres rnknti sebessggel csapdott a gumifalba.
A McLaren csapat szmra a nyr nem hozott nagy eredmnyeket, amihez nagyban hozzjrult az a tny, hogy Senna autjbl Silverstoneban s Hockenheimban is az utols krben fogyott ki az zemanyag. A Hungaroringen aratott gyzelemmel Senna ismt a trtnsek kzppontjba kerlt. Mansell Spa-ban egy elektronikus defekt miatt, mg Portugliban egy kerk elvesztse miatt knyszerlt feladni a kzdelmet. Spanyolorszgban ismt Mansell diadalmaskodott.
Kt futammal az vad vgt megelzen Mansell mg eslyes volt a vilgbajnoki cm megszerzsre, azonban ehhez mindktszer diadalmaskodnia kellett volna. A Japn Nagydj tizedik krben minden remnye elveszett, amikor a brit versenyz a clegyenes vgn elhelyezked kanyarban elveszette uralmt autja felett, s a kavicsgyban tallta magt.
Ayrton Senna ezzel megnyerte harmadik vilgbajnoki cmt, aki a clegyenesben lefkezett, hogy csapattrsa, Gerhard Berger megszerezhesse els gyzelmt a McLaren szneiben.
|