Technikai ismertet:Albert Park
icemn 2007.02.22. 21:13
2007-ben a nyit futam Ausztrliban Albert parkban rendezik meg me nhny hasznos tancs a csapatok s a technika krl remnykedem tetszeni fog!

Els lgterel lemezek

|
Toyota TF106 - Els lgterel lemez (Ausztrl Nagydj, 2006) |
A Toyota versenyistll a htvgn megrendezett ausztrliai futamra elvgzett aerodinamikai fejlesztsnek rszeknt megvltoztatta az els kerkfelfggesztsek alatt lv n. oromvd lemezeket. Az j mretben s mdostott kivitelben elksztett lgterel elemnek ksznheten tulajdonkppen egy kis lgcsatornt hoztak ltre az aut orra alatt, aminek hatsra megnveltk a versenyaut alatt traml leveg aerodinamikai hatkonysgt.
Az Albert Parkban elterl versenyplynak egyik jellegzetessge az, hogy a kialaktott kanyarkombinciknak ksznheten gyors irnyvltoztatsokra knyszerlnek a piltk, amelyhez megfelel stabilitssal rendelkez versenyautk szksgesek. A Toyota mrnkei ppen azrt, hogy a piltik minl nagyobb sebessggel tudjk teljesteni ezeket a rszeket, igyekeztek megnvelni, illetve jobb tenni az autk „tfekvsi" jellemzit.

Hts lgterel szrny

|
McLaren MP4-21 - Hts lgterel szrny (Ausztrl Nagydj, 2006) |
A wokingi csapat a melbourne-i futamra az FIA utastsra mdostotta az autk hts lgterel szrnyt. A fejlesztsnl elssorban a fggleges lezr lemezek kialaktsra sszpontostottak a mrnkk. A szrny vzszintes elemei mgtt, a lezr lemezeken kisebb kivgsokat alaktottak ki. Ennek kvetkeztben az oldals turbulens lgramlatok ltal keltett erhatsok cskkentst sikerlt megvalstaniuk, vagyis redukltk a nagyobb sebessg hatsra fellp terhels miatti szrnyelhajls mrtkt.
Mindezek mellett a lgterel elem merevsgnek elsegtshez a korbbi futamokon alkalmazott megoldsokkal ellenttben ms mdon valstottk meg a vzszintes szrnyelemek s a fggleges lezr lemezek csatlakozsi mdjt is.

Ktszintes els lgterel szrny

|
Super Aguri SA05 - Ktszintes els lgterel szrny (Ausztrl Nagydj, 2006) |
Annak ellenre, hogy a Forma 1 j alakulata a szezon ksbbi rszben fog elkszlni a versenyautjuk vgleges vltozatval, a csapat szakemberei igyekeznek fejlesztseikkel javtani az tmeneti megoldsknt hasznlt konstrukcijuk teljestmnyn.
Az SA05-s nvre hallgat autn els alkalommal az Ausztrl Nagydjon alkalmaztak olyan els lgterel szrnyat, amelynek kt vgn az oldals lezr lemezektl kiindulva egy-egy kiegszt szrnyacska kapott helyet. A mdostsnak ksznheten tulajdonkppen a vglezr lemezek kivitele vltozott meg, hiszen a kis szrnyacskk egy egszet kpeznek a vglapokkal. Ehhez hasonl megoldsokat lehetett mr ltni a Renault s a Midland csapatok versenygpein is.
A Super Aguri szakembereinek az volt a szndka ezzel, hogy a kisebb tapadsi jellemzk kompenzlsa rdekben megnveljk az aut ells rszre hat leszort er nagysgt, amellyel nagyobb stabilitst biztostottak az autknak az ausztrl plya kanyarjaiban.

Hts lgterel szrny

|
BMW Sauber F1.06 - Hts lgterel szrny (Ausztrl Nagydj, 2006) |
Az FIA ltal egy msik csapat is utastva lett azzal kapcsolatban, hogy az Ausztrl Nagydjra vltoztassa meg lgterel szrnyait, mert azok a szablyoknak nem egszen feleltek meg.
A BMW ennek megfelelen elvgezte a szksges mdostsokat, hogy a hts lgterel elemeit nem minstsk ismtelten rugalmas szrnyaknak. A vzszintes elhelyezs f profilok, s a fggleges vglezr lapok sszeillesztsi pontjt tdolgoztk, aminek ksznheten a teljes aerodinamikai elem merevebb lett. Az egyes alkotrszek alakja, illetve profilja nem vltozott meg, csupn az elzleg emltett csatlakozsi pontok megvltoztatsa tjn sikerlt megszntetni a nem engedlyezett flexibilits mrtkt.
Az els lgterel szrny vglapjai

|
BMW Sauber F1.06 - Az els lgterel szrny vglapjai (Ausztrl Nagydj, 2006) |
A bahreini s a malajziai versenyeket kveten a csapat egy mdostott els lgterel szrnnyal lpett plyra Ausztrliban.
A vzszintes fprofil tulajdonkppen vltozatlan maradt, viszont a kt vglezr lemezen kialaktott oldals szrnyacskk ms mretben kerltek kialaktsra a korbbi versenyeken hasznlt megoldsokhoz kpest.
A mdostsnak ksznheten cskkent a szrnyrl levl lgramlatok turbulencijbl ered ignybevtel, valamint a lgterel idomrl sokkal hatkonyabban jut a lgramlat a versenyaut els kerekeihez. A csapat szakembereinek megllaptsa szerint ez a kis mdosts hozzvetlegesen 3%-kal nvelte az aerodinamikai hatkonysgot.

jratervezett els lgterel szrny

|
Ferrari 248 F1 - jratervezett els lgterel szrny (Ausztrl Nagydj, 2006) |
A malajziai futamot kveten nagy vitt kivlt els lgterel szrnyak a melbourne-i megmrettetsre j kivitelben kszltek el.
A sepangi plyn Schumacher autjrl ksztett fedlzeti kamers felvtelek alapjn egyrtelmen lthat volt, hogy a szrny felett elhelyezett extra vzszintes lgterel lemez kialaktsa kvetkeztben nagyobb sebessg hatsra az FIA technikai szablyzatban megengedett mrtknl jobban meghajlott a szrny, vagyis ezzel az FIA dntse rtelmben a Ferrari alakulata kimertette a rugalmas szrnyak fogalmt.
Egszen pontosan itt arrl volt sz, hogy a fels lemez nem volt rgztve a versenyaut orrkpjhoz, vagyis nagyobb sebessgnl a szrnyelemre hat nvekv terhels hatsra llandan vltozott a tvolsg az orrkp s a lgterel lemez vge kztt. Elmleti rtelmezsek szerint ugyanis ennek kvetkeztben megvltozott a versenyautra hat aerodinamikai nyoms kzppontja, ami egszen pontosan htrbb kerlt. Ez pedig azt eredmnyezte, hogy a versenyaut alatt traml lgramlatok megnvekedett leszort ereje miatt az aut hts rsze kzelebb kerlt a plya aszfaltjhoz. Mindezek mellett a versenyaut ells rsze kevsb akart kitrni a kanyarokban, vagyis cskkentettk az alulkormnyozottsg elfordulsnak eslyeit, s ezltal nagyobb sebessgnl sokkal kontrolllhatbb volt az aut viselkedse.
A fentiekben ismertetett, az FIA ltal jogtalan elnyknek minstett megoldsok megszntetse rdekben a Ferrari mrnkei talaktottk a 248 F1-es konstrukci els lgterel szrnyt. A fels kiegszt lemez tovbbra is megmaradt, csak kialaktottak egy megfelel rgztst a szrnyelem s az aut orrkpja kztt. Ennek kvetkeztben pedig sokkal merevebb vlt a tzpiros ngykerekek els szrnyeleme.
|