Allianz:
Papp Istvn/Formula.hu 2007.02.22. 15:45
A Forma 1 mindennapjainak meghatroz eleme, hogy lland kzdelem van az idelis llapot elrse rdekben, amelyet tbbek kztt a slyok megfelel, egyenletes elosztsa is meghatroz. A legtbb aut slya az FIA (Fdration Internationale de l"Automobile = Nemzetkzi Automobil Szvetsg, a szerk.) ltal meghatrozott minimum rtk (600 kg) alatt van. Az gy kialakult klnbsget kiegszt slyokkal (volfrmacl lemezekkel) igyekeznek kompenzlni, s elrni ezltal a megfelel slyeloszts mrtkt is. Ez azonban plusz kltsgeket r a csapatokra: egy kszlet nehzfm lemez ra elri akr a 40.000 eurs rtket.
A Forma 1-es versenyzknek meglehetsen vatosnak kell lennik: meg kell tallniuk a plya idelis vt. Ahhoz, hogy a San Marino Nagydjon a piltk rtalljanak a megfelel versenyvonalra, s azt megfelel mdon ki is tudjk hasznlni, az autknak tkletes egyensllyal kell rendelkezni. Ezt a tnyezt nem szabad egyltaln figyelmen kvl hagynia a szguld cirkusz versenyzinek. Nhny pilta azt rszesti elnyben, ha az autja egy kiss tlkormnyzottan viselkedik, ami azt jelenti, hogy a kanyarokban a versenyaut hts rsze a kanyar kls ve fel prbl kitrni, teht kisebb kormnymozdulattal is be lehet venni az adott kanyart, mint amit az valjban ’megkvnna’. Ennek a hatsnak, vagyis az aut tlkormnyozottsgnak az elkerlse rdekben az aut hts rszt nehezebb kell tenni. Ennek pont az ellenkezje az, amikor a mrnkk az aut ells rsznl kiegszt slyokat helyeznek el annak rdekben, hogy az aut alulkormnyzott legyen. Ebben az esetben, amikor a versenyaut behajt a kanyarba, akkor az sokkal inkbb egyenes irnyban prblna tovbb haladni, aminek kvetkeztben a versenyznek igen kemny kormnyzssal kell az autt a helyes ven tartani. Ezek alapjn is lthat, hogy a piltk vezetsi stlusa s a megfelel slyeloszts egymstl elvlaszthatatlan egysget alkot.
Annak ellenre, hogy kiegszt slyokat kell hasznlni, a mrnkk rks harcban llnak annak rdekben, hogy az autk minl kisebb sllyal kszljenek el. Abban az esetben, ha az elzekben emltett 600 kg-os minimum slyhatr al kerl egy aut, akkor a mrnkknek kiegszt slyokkal kell kompenzlni a kialakult klnbsget. Az FIA ltal meghatrozott minimum rtk gy kell, hogy sszelljon, hogy az aut fkrendszere s htrendszere fel van tltve, valamint ebbe a slyhatrba beletartozik tovbb a versenyz s annak teljes ’menetfelszerelse’ (sisak, s a teljes versenyltzk) is. Abban az esetben, ha gy nem ri el egy aut a 600 kg-ot, akkor n. volfrmacl lemezeket hasznlva kell ’ledolgozni’ a differencit. Egy kszlet nehzfm lemez ra elri akr a 40.000 eurs rtket. Minden csapat egy teljes versenyszezon alatt hozzvetlegesen 10 kszletet hasznl el. Azt azonban, hogy hny darab lemezt, s azokat pontosan az aut mely rszn helyezik el a mrnkk, tkletes titok vezi. Az aut slypontja ltalban a versenyz mgtt helyezkedik el - mskppen mondva, krlbell 20 cm-rel az aszfalt felett.
A csapatok mrnkeinek az a clja, hogy az autk tervezse s elksztse sorn egyre knnyebb s knnyebb anyagokat hasznljanak fel. Titnium, karbon s magnzium kpezik azoknak az anyagoknak a listjt, amelyek a leginkbb elnyben vannak rszestve a Forma 1-es autk tervezse sorn. Pldul, ha az elmlt 10 ves idszakot nzzk, akkor elmondhatjuk, hogy a kuplung slyt sikerlt leszortani a 900 grammos rtk kzelbe. A Forma 1-es aut legnehezebb rszeit a motor (kb. 90 kg), a hjszerkezet karosszria (kb. 50 kg), a vlt (kb. 40 kg), s a ngy kerk (amelyek egyenknt hozzvetlegesen 10 kg-ot nyomnak) alkotja. Mindezek mellett az aut lnyeges rszt kpez elemek kz tartozik mg a hts lgterel szrny, amelynek a becslt slya a 11 kg-os rtk krl mozog, s aut orr rsze, amely esetben a kpzeletbeli mrleg mutatja a 7.5 kg-os rtkig emelkedne. Termszetesen itt nem szabad megfeledkezni a pilta slyrl sem, amely krlbell 70 kg-mal nveli az ssz tmeget.
Azokban a napokban, amikor a Forma 1 mg csak kialakulban volt, az n. ultraknny elemek megtervezsnek s azok elksztsnek a mvszete legalbb olyan tvol llt mg a szguld cirkusz vilgtl, mint a fld s a hold kztti tvolsg, hiszen az akkori versenyautk meglehetsen nehezek voltak. Pldul a hres Juan Manuel Fangio 1954-es vilgbajnoki cmt ’szllt’ Mercedes W196-os autja zemanyag nlkl 758 kg-ot nyomott. A mai kor tervez-mrnkei igen nagy titokban tartjk, hogy milyen ’ditval’ igyekeznek karcsstani a versenyautkat. A Williams csapat sikereit pldnak vve, Nigel Mansell 1992-es vilgbajnoki gyzelmt egy 510 kg-os Williams Renault-val szerezte meg.
Amg a Forma 1-es autk esetben az rks slycskkentsrl esik sz, a szemlyautk esetben ezzel szemben az autk slya valamelyest gyarapodni szokott. A BMW 315-s aut 1981-ben 1003 kg-os volt, de mr a 316i nvre hallgat vltozata 1385 kg-ot kpviselt. Az sszehasonlts ebben az esetben termszetesen nem olyan egyszer. A valsgban a szemlyautk tervezse sorn a slycskkentssel kapcsolatos szempontok folyamatos vltozson mentek keresztl az vek sorn, s termszetesen az elsdleges szempont mindig is a megfelel biztonsg s a knyelem biztostsa volt. ppen ezrt a tervezk olyan j elemeknek adtak helyet az autkban, mint az ABS (Anti Block System = Blokkolsgtl Rendszer, a szerk.), az ASR (Anti-Slip Regulation = Kiprgsgtl, a szerk.) s a szervo kormny. Mindezek mellett a lista ln ppgy, mint a Forma 1-es versenyautk esetben is, itt is a slypont ll. A V-motorok esetben pldul az autk erforrsait az els tengely mg ptik be.
A htkznapi autvezetk lvezhetik az autjuk vezetse sorn a megfelel slyeloszts nyjtotta elnyket. Akrhogy is, de egy dolgot ltalban el szoktak felejteni. „A jrm nett slya vltozik a slypont helynek a vltoztatsval.”, figyelmeztetett Dr. Christoph Lauterwasser, aki az Allianz Technolgiai Kzpont-jnak (AZT) a kpviselje. „Klnsen az aut tetejre hat nagy terhels befolysolhatja az aut kezelhetsgt kanyarods kzben. ppen ezrt a nagyon nehz csomagokat nem ajnlatos a tetcsomagtartn elhelyezni, sokkal inkbb az aut csomagtartjban ajnlatos az ilyeneknek helyet biztostani.”
A megfelel slypont biztostsa elengedhetetlen a Forma 1 vilgban. Az autversenyzs kirlykategrijban egyre inkbb fontos szerepet jtszanak a knnyebb anyagok alkalmazsa, amelyek ’j kapukat nyitnak meg’ a fejlesztk szmra a megfelel sebessg s a biztonsg elrse rdekben folytatott vgelthatatlan kzdelemben.

|