Allianz:Ignybevtel verseny alatt III.
Papp Istvn/Formula.hu 2007.02.22. 15:40
Valamikor a Forma 1-es versenyzk mersz fickk benyomst keltettk, akik teljes egszben lveztk az letet. Nem sokkal a verseny eltt alkalomszeren egy-egy cigarettt is ‘elfogyasztottak’, s mindezek utn pedig nemegyszer a jl behttt sr kvetkezett. A fizikai llkpessg fejlesztse sem igazn szerepelt a felkszlsi programjukban. Manap-sg viszont ez a siker kulcsa.
tlagosan egy verseny 60 krbl ll. A versenyzk szinte kt teljes rn keresztl hatalmas ignybevtelnek vannak kitve, hasonlan a vadszreplgpek vagy az rhajk piltihoz. Ezek meglehetsen felrlik a fizikai llapotukat, leg-fkppen akkor, ha az adott verseny olyan meleg idjrsi krlmnyekkel rendelkez helysznen zajlik, mint Bahrainban. „Ebben a sportban, ha nem rendelkezel a szksges fizikai felkszltsggel, akkor a legjobb az, ha bele sem kezdesz.”, nyilatkozta Ralf Schumacher edzje, Daniel Dobringer.
Ha egy jl kidolgozott edzsi tervvel rendelkezel, amelyben az er- s az llkpessg nvelsre irnyul feladatok jl ki vannak dolgozva, akkor megfelel kondcit lehet elrni. Az erhatsok, amelyek a versenyeken vezets kzben je-lentkeznek, roppant nagyok. Az olyan plykon val versenyzs sorn, amelyek igazn ignybe veszik a piltkat, a sport tudsainak szmolnia kell arra, hogy a nyak, a vllak, a karok s a lbak izomzatnak el kell viselnie a rjuk nehe-zed, akr 40.000 kg-nak megfelel terhelst. Az nszalagoknak s az inaknak ktszer olyan kemnyen kell dolgozni.
Nincs msik olyan sport, amelyik olyan nagy ignybevtelnek teszi ki az emberi szervezetet, mint a Forma 1. Amikor nagy sebessgrl fkeznek le, s gyors kanyarba hajtanak be a versenyzk, akkor akr 5g nagysg terhels is rheti a versenyz szervezett – ez megegyezik azzal, mintha 5-szr annyi lenne a test slya. Ez azt jelenti, hogy a fej slya 6 kg, a sisak slya 1.5 kg, az egyttes sly rtke pedig 5-szr annyi, br jllehet ez rvid ideig fejti ki hatst. A nyakiz-moknak ekkor 37.5 kg-nak megfelel terhelsnek kell, hogy ellenlljanak. De a gytrelmek itt mg nem rnek vget: a lbak is magas ignybevtelnek vannak kitve. A monzai verseny alatt pldul hozzvetlegesen 212 alkalommal kell ’kemnyebben’ fkezni, ami azt jelenti, hogy minden egyes alkalommal 80 kg-nak megfelel ervel kell hogy nyomja a pilta a fkpedlt. A kormnyzs sem gyerekjtk: szervokormny nlkl, gyors plyn, gymint a belga s a japn helyszneken, ahol az els s a hts lgterel szrnyakkal igyekeznek a maximlis leszortert elrni, akr 40 kg-nak megfelel nagysgrendet is elrheti a versenyz ltal kifejtend er ahhoz, hogy a kormnykereket elfordtsa a kvnt irnyba. Amikor sebessget kell vltani: tlagosan 2.600 alkalommal vltanak sebessg-fokozatot a versenyek alatt, de Monacban, ahol szmos kanyar van, ez a szm elrheti a 3.100-as nagysgrendet is.
A versenyzknek cscsteljestmnyt kell nyjtaniuk a legextrmebb krlmnyek kztt is. Az autk piltaflkjben, ahol hatpontos biztonsgi vvel vannak a versenyzk az lshez rgztve, egyltaln nincsenek egyszer helyzetben. A versenyzk - akik minden egyes futamon igyekeznek minl jobban ’meglovagolni’ az alattuk lv lerket - szvvers-nek szma percenknt elrheti akr a 190-es rtket is. Klnskppen, amikor az adott verseny meleg idben zajlik, a kpzeletbeli hmr higanyszla egszen a 60C-ot is elri, amely a versenyzk testt bort overl alatt lenne mrhet. Mskppen mondva, minden nagydjon igen kemnyen kell dolgozni, s ez az, ami megklnbzteti ezt a mfajt a tbbi extrmnek minstett sportgtl. Az llkpessg nvelsnek rdekben vannak olyan piltk, akik ’testptssel’, mg msok a termszetben vgeznek ernltket fejleszt gyakorlatokat. A versenyzk az edzteremben eltlttt idejk alatt hasznlnak pldul taposgpet, vagy olyan ms specilisan kialaktott eszkzket, amelyek hasznlatval el tudjk idzni, s egyben fel tudjk magukat kszteni a piltaflkben fellp terhelsekre. A termszetben vgezhet edzsi gyakorlatok kzl a kocogst s a kerkprozst rszestik a versenyzk elnyben. Termszetesen a piltk tisztban vannak azzal, hogy a siker elrshez a fizikai s lelki felkszltsg mellett a megfelel gumiabroncs, a motor s az aerodinamikai elemek is fontos szerepet jtszanak.
A megfelel kondci elrshez egsz vben kemnyen kell dolgozni. A versenyzk tbbsge mr novemberben - az adott szezon utols futamt kvet 2-3 ht mlva - el szokta kezdeni a felkszlst a kvetkez vadra. Ralf Schumacher pldul a tli idszakban 4-5 alkalmat szentel hetente fizikai llapotnak fejlesztsre, illetve szinten tart-sra. A szezon kzben pedig 3-4 edzst iktat be egy hten, amelyek ltalban 2-3 rnyi elfoglaltsgot szoktak jelenteni szmra. Ezek az edzsek azt a clt szolgljk, hogy megfelel szinten tartsk a versenyzk fizikai llapott az egyes szezonok alatt, s ne kelljen mindig az alapoktl kezdeni az j vad kezdete eltt. A j kondci termszetesen segti a piltkat abban, hogy magabiztosak legyenek. Tekintettel a Forma 1-es aut piltaflkjben fellp fizikai ignybevte-lekre, s az egyre bonyolultabb elektronikkra, a fizikai s a mentlis llapot elvlaszthatatlanok egymstl. Ezeket egytt vve kell fejleszteni, edzeni. Egy edznek oda kell figyelnie arra, hogy ’vdenct’ megfelel edzsi programmal ksztse fel fizikai, s mentlis oldalrl egyarnt.
Az olyan versenyeken, ahol igazn meleg van, mint pldul a Bahrain Nagydj esetben, a versenyzk 3-4 liter kztti folyadkvesztsen mennek keresztl – s hozzvetlegesen testslyuknak 4%-at is ’leadjk’. ppen ezrt sokat kell inniuk, hogy ezt kompenzlni tudjk. Minden egyes pilta edzje specilis energiaitalt kszt, amely vzbl, klnbz svnyi anyagokbl, sbl s vitaminokbl ll. Mindegyikk meg van gyzdve arrl, hogy az receptje a legjobb, s termszetesen azt titokban is tartjk. Akrhogyan is, de egy dologban azonban egyetrtenek: az autban lv vizes palack mindssze csak kiegsztsknt szolgl – sokkal fontosabb az, hogy a futam kezdete eltt sok folyadkot tudjon a pilta fogyasztani. „Ha nem iszol eleget, akkor a vezetsednek csak a 80%-t tudod nyjtani.”, tette hozz Daniel Dobringer. „s akkor a teljestmnyed cskkenni fog.”

|