Allianz:Fekete mgia II.
Papp Istvn/Formula.hu 2007.02.22. 15:35
A Forma 1 ‘fekete aranya’ soha nem jutott olyan fontos szerephez, mint napjainkban. A gumik kztt lv klnbsgek - jobban, mint valaha - dnthetnek gyzelem s veresg kztt. A gyrt kiadsai a tervezs s a fejleszts sorn megle-hetsen nagyok. A Michelin, mint a BMW Williams F1 csapat hivatalos gumibeszlltja kzel 100.000 km-t tesztel min-den vben.
Ahogyan az autk teljestmnynek, gy a Forma 1-es gumiknak is ellentmondst nem tr kritriumoknak kell hogy megfeleljenek, hiszen ezek is mr kzponti szerepet jtszanak a szguld cirkusz vilgban. A kzeled Malajziai Nagy-djnak megfelelen Frank Williams szmra is - aki a Williams F1 csapat vezetje - termszetesen ez egy igazn fontos momentum: „A sikerhez vezet t alapelemt a gumik alkotjk. A verseny vgeredmnye 25%-ban a gumiktl fgg.”
Ami a fekete mgit illeti, minden a j keverk megtallsn mlik. Tbb mint 220 fle anyag s alkotelem teszi egsz-sz a versenygumikat, amelyek kztt akr 80 fle klnbz gumikeverk is elfordulhat. sszettelt tekintve 79%-ban gumi, 18%-ban acl s 3%-ban pedig textil alkotja. Ahhoz, hogy a versenyplyn a cscsteljestmny garantlt legyen, a gumiknak egy igen szigor minsgellenrzsi folyamaton kell a gyrban megfelelni, sszesen 130 mrsi ponton. Ha a gumi a legkisebb eltrst mutatja ez elrsokhoz kpest, akkor az egszet megsemmistik az sszes olyan keverkkel egytt, amely az ellenrz teszt ’bukst’ eredmnyezte. Pldul a Michelin, aki 50.000 db gumit kszt minden vben a Forma 1 szmra, 60 klnbz tpust tesztelt a szezonra val felkszls sorn.
Az elrsoknak megfelelen minden versenyz 10 db szraz idjrsra alkalmas s 7 db ess krlmnyekre sznt gumigarnitrt vehet ignybe a versenyek htvgin. A gumik kivlasztsnl tekintettel kell lenni arra, hogy a szraz plyra alkalmas gumik 80 s 200 km kztti versenytv teljestsre alkalmasak az alkalmazott gumikeverktl fgg-en, mg az ess idjrs esetn felszerelt ’papucsok’ akr a teljes versenytvot is kpesek ’kiszolglni’ gazdjuk szm-ra
A szraz aszfaltra val gumik szmra a legoptimlisabb hmrsklet 70 s 95 C kztt van, ugyanis ekkor rik el a legjobb tapadst. Ezzel szemben a vizes plyra ksztett versenygumik a legjobb teljestmnyt 40 s 50 C kztt biz-tostjk. A gumik kivlasztsnl fontos szempontknt jelenik meg az, hogy milyen a fellete s a vonalvezetse egy adott versenyplynak. A kvetkez Malajziai Nagydjon, amely a Sepangi Nemzetkzi Plyn kerl majd megrendezs-re, a gumikops rtke kzepes mrtk szokott lenni, mivel szmos nehz s kemny v kanyart tartalmaz a plya vonalvezetse, s az autkkal a meglehetsen nagy sebessgrl kemnyen le kell fkezni mieltt a versenyz behajta-na a kanyarokba. A csapatok tbbsge ppen ezrt kt killssal tervez, s csak bzni tudnak abban, hogy az ess id nem tesz tnkre mindent.
A megfelel felleti nyoms elrsnek s a terhelsekkel szembeni minl jobb ellenlls rdekben nem levegvel, hanem nitrognnel tltik fel a versenygumikat. A gumikra hat terhelsek pontos ismerete elengedhetetlen ahhoz, hogy minl jobb teljestmnyt lehessen elrni az autkkal. Ezen cl elrse rdekben nagyon fontos megtallni a kzs hangnemet a csapatok s a gumigyrtk kztt. A gyrtkkal val egyttmkdsrl, valamint a gumik fejlesztsvel kapcsolatos szempontokrl a BMW Williams F1 csapat vezetje, Frank Williams a kvetkezk szerint vlekedik: „ltal-ban vve az adott szezon megkezdse eltti tesztek sorn hrom autt hasznlunk – ezek kzl egyet csak kizrlag arra, hogy a gumikat prbljuk, s j gumik kifejlesztsben nyjtsunk segtsget.”
Tekintettel arra, hogy a htkznapi auts ltal hasznlt gumiknak a legjobbat kell nyjtania minden krlmnyek kztt, a versenygumikat igen pontosan meghatrozott mdon teszik alkalmass arra, hogy maximlis teljestmnyt nyjtsanak minden egyes plyn s a klnbz idjrsi krlmnyek kztt. A gumikkal szemben tmasztott kvetelmnyek egy igazn hossz listt alkotnak, amelyben megtallhatak olyanok, mint a felleti tnyez, a kopsllsg, a vzen val megcsszs elleni vdelem s az alacsony menetellenlls, valamint a srlsekkel szembeni ellenll kpessg. A gumik fejlesztsvel foglalkoz szakemberek ppen ezrt a cljaik elrse rdekben folytatott munkjuk sorn szmos ’akadlyba tkznek’. Pldul a gumikeverk egyoldal optimalizlsa a tapadsi jellemzk kialaktsnl, hogy a ned-ves tfelleten magasabb mrtk menetellenlls legyen elrhet. Azonban jelents elrehalads tapasztalhat az j keverkek felhasznlsa sorn.
„Sok autvezet azonban nem az adott krlmnyeknek megfelel mdon alkalmazza az abroncsokat.”, nyilatkozta Dr. Hartmuth Wolff az Allianz Technolgiai Kzpont-jnak (AZT) kpviseletben. A kutatsok azt mutatjk, hogy az autve-zetk tbbsge nem megfelel kerknyomssal - ms szval tbb mint 0.2 bar-nl nagyobb eltrssel hasznljk a gumikat a gyrilag elrt rtknl. Ez klnsen negatv hatst fejthet ki a vezethetsgre, s termszetesen a gumik lettartamra is.”
A Forma 1 meznyben indul versenyzk a gumiabroncsok felhasznlsa sorn a kerknyoms elrt rtktl mind-ssze 0.05 bar-ral trnek el, tbbek kztt azrt, hogy a gumik a megfelel mdon ’viselkedjenek’ s a kormnyzs is minl preczebb lehessen.

|