Allianz:j szabjok I.
Papp Istvn/Formula.hu 2007.02.22. 15:29
Minden vben az FIA - a Nemzetkzi Automobil Szvetsg - j Forma 1-es szablyokat vezet be. De ezek kzl nem sok minsl olyan forradalmi ‘jtsnak’, mint a kvetkez: A 2004-es szezonban a csapatoknak egy authoz csak egyet-len egy motort lehet felhasznlni egy versenyhtvge alatt.
Amikor a motorok felbgnek az idei szezon nyitfutamn az Ausztrl Nagydjon, j fejezet fog kezddni az autverseny kirlykategrijban: a Forma 1-es motorok trtnetben elszr - tbb mint 900bhp-vel (bhp: fkler, fkteljestmny - a szerk.) - egy motorral kell teljesteni a versenyhtvgket minden autnak. Ez a hatalmas vltozs igazn nagy kihvs lesz a motorok gyrtinak s a csapatoknak egyarnt.
A tbbi szablymdosts viszonylag kevsb ‘ltvnyos’. Ezek kzl mgis taln az egyik legfontosabb a kvetkezk szerint bevezetett vltoztats, amely a pnteki tesztek menetrendjt rinti. Az elmlt vi Forma 1-es vilgbajnoki szezon sszestsben az els ngy helyen vgzett csapat kivtelvel a tbbi grdnak alkalma nylik arra, hogy harmadik autt is indthasson az els s a msodik szabadedzsek sorn. Az idmr kt rszbl fog llni, amelyek kztt kt perces sznet lesz. Az idmrre s a versenyre sznt szraz aszfaltra val gumik kivlasztst minden szombaton helyi id szerint kilenc rig kell megtenni a csapatoknak. A boksztcban az idmr s a versenyek idejre a megengedett legnagyobb sebessg 80 km/h-rl 100 km/h-ra emelkedett, ami taln segtsgl lehet a csapatok szmra abban, hogy rugalmasabb mdon lehessen a bokszkillsok stratgijt megtervezni s vgrehajtani.
A motorokra vonatkoz szablyok bevezetsvel az FIA-nak elssorban a kltsgek cskkentse volt a cl. Nagyjbl egy Forma 1-es versenyaut lelkt kpez erforrs ellltsi kltsge elri a 300.000 eurs nagysgrendet. A szgul-d cirkusz vilgban manapsg hozzvetlegesen 200 motort ksztenek a gyrtk, amelyek sszelltshoz egyen-knt 80 munkarra van szksg. Ezzel az j szablyozssal a csapatokra hrul kltsgek cskkentse teht a cl. A fejlesztk szmra ez azt jelenti, hogy az eddigiek sorn alkalmazott irnyelvek j rszt alapjban vve meg kell vltoz-tatni.
„Ez az ’egy-motoros’ szably.”, nyilatkozta a BMW versenyigazgatja, Dr. Mario Theissen. Hozztette tovbb, hogy nagyobb hangslyt kell fektetni a jvben a megbzhatsgra.
Nem csak ez az egyetlen, amiben vltozst okoz a motorokra vonatkoz j elrs. A Forma 1-ben korbban igen fino-man, szinte a hatrrtkekre belltott motorokat alkalmaztak, amelyeket ’gyors gzg’ nven is emlegettek. Pldaknt emlthet, hogy ezek kzl nem egyszer csupn az idmrre, mindssze egy gyors krre ksztettek erforrsokat. Most a 10 hengeres motoroknak tulajdonkppen dupla versenytvot, tbb mint 400 km-t kell teljesteni gy, hogy minl megbzhatbbak legyenek, s lehetleg a teljestmnykbl minl kevesebben vesztsenek. gy ht szmos, eddig mg taln ismeretlen tnyezvel kell majd a csapatoknak s a motorgyrtknak szembenznik.
Nhny rdekes adat az autk erforrsaival kapcsolatban: - nagy megbzhatsggal, tlagosan tbb mint 2.600 sebessgvlts minden futam alatt, nagyjbl 8 milli ’begyjts’ egy teljes versenytv teljestsnl, a dugatty mozgsi sebessge elrheti a 40 m/s-os rtket, a kipufogs sorn ki-raml gstermk hmrsklete elri a 950 C-ot, a hajtkarnak tbb mint 3t terhelsnek kell ellenllni, - nagy csavarsi merevsg, - kis mret az idelis aerodinamikai hats elrse rdekben, - kis sly, amely biztostja, hogy az aut slyeloszlsa minl megfelelbb mrtk lehessen, - kivl vezethetsg, ms szval megfelel legyen a motor teljestmny-karakterisztikja a teljes sebessg-tartomnyon bell, - alacsony zemanyag-fogyaszts, hogy minl ksbb kelljen az autt a jratlteni.
Ez a lista is azt bizonytja, hogy mennyire sok apr rszletekbl tevdik ssze a Forma 1-es versenygpek erforrsai-nak technikai oldala, amelyeket a motorgyraknak figyelembe kell venni a tervezs s a gyrts sorn. Akrhogyan is, de ez azt jelenti, hogy nagyobb s ersebb motorokra van szksg ahhoz, hogy kielgt kompromisszum szlethessen az elrhet sebessg s a teljestmny kztt. A motorok fejlesztinek szembe kell nzni azzal a nehzsggel, hogy minl jobban minimalizljk a ’gyenge pontok’ szmt, trekedve ezzel arra, hogy a motorok megbzhatsgi szintje minl jobb rtket rjen el. Az j erforrsok elksztsnek els fzisa a szmtgpen trtnik meg, vagyis a tervezs sorn alakulnak ki azok a tnyezk, amelyek a ksbbiek sorn a versenyautk ’szvben’ kelnek majd letre. Pldul a BMW Williams F1 csapat ltal hasznlt motor az elmlt vben kzel 1.388 vltoztatson ment keresztl. Az j Forma 1-es motorok mindssze 5-10%-al kisebb ’kimenetre’ lesznek kpesek az elmlt vben hasznlt modellekhez kpest.
A Forma 1-el ellenttben, a szemlyautkban hasznlt motoroknak valban tbb kilomteres ’futsra’ kell kogy alkalma-sak legyenek. Ennek rtelmben nemcsak mindssze 800 km-t, hanem tbb mint 250.000 km-t is teljestenik kell zemszer hasznlat esetn. „Akrhogyan is, de mindig szem eltt kell tartanunk a megfelel sly elrst is.”, nyilat-kozta Dr. Christoph Lauterwasser az Allianz Technolgiai Kzpont-jnak (AZT) kpviseletben. „Az egyik f clunk a fejlesztsek sorn pldul az, hogy minl nagyobb ’motor-kimenetet’ tudjunk elrni. Klnskppen az elskerk meg-hajts jrmvek esetben knnyebb s kisebb motorok hasznlatval lehet elrni a jobb slyelosztst.”
A Forma 1-es autk s a szemlyautk gyrtsa sorn egyarnt trekednek az alacsony zemanyag-fogyaszts s a nagyobb megbzhatsg elrsre. A szguld cirkusz versenyautiban hasznlt erforrsok a maga nemben egye-dlllnak mondhatak, s meglehetsen preczen meghatrozott lettartamra kszlnek. Abban az esetben, ha vala-melyik Forma 1-es autban elromlik a motor, s ez a szabadedzs sorn trtnik meg, akkor a csapat kicserlheti azt. Ebben az esetben az adott csapat versenyzjt tz hellyel htrbb soroljk. Ha pedig az idmr utn knyszerl vala-melyik istll az erforrsuk kicserlsre, akkor a pilta a mezny vgrl vghat neki a versenynek.
A fentiek rtelmben a szezonnyit Ausztrl Nagydjon mr az j szablyok rtelmben elksztett motorokkal vgnak majd neki a csapatok a kzdelemnek. Az FIA tervei szerint a 2005-s vtl kezdden egy motornak kt futamon kell helytllnia, vagyis csak kt verseny utn lehet majd motort cserlni. A 2006-os idnyben pedig mr hat futamot kell ’ki-brniuk’ a Forma 1-es motoroknak. A kutat s fejleszt laboratriumok mr kemnyen dolgoznak azon, hogyan tudnak majd a motorok ezen elvrsoknak megfelelni.

|